AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
529

Klockservice ?

wo
27
wozny
535-91
Jag upptäckte idag på min 535-91 att inpektionslampan började att lysa. Framför inspektion fanns det en symbol som liknade en klocka. Jag har nyss gjort oljebyte mellen inpektion 1 och 2. Min fråga är vad innebär klockan framför inspekton?
Tack på förhand

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Dags att byta bromsvätskan! (Vartannat år)

Mvh
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Ingår inte bromsoljebyte i INSPECTION 2 (Vartannat år)??? Vad jag förstått så betyder väl klocksymbolen en JAHRESCONTROLL???
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
I min instruktionsbok står det att klockan betyder bromsvätskebyte, den mäter enbart förfluten tid (två år). Jag fick säga till särskillt om byte av bromsvätska vid min senaste inspektionsservice.

Mvh
Dum fråga kanske men vad innebär "årskontroll"?
Innebär det att man skall göra en Inspektion/år??

Jag servar min bil enligt det föreslagna BMW-mönstret och har den därmed inne på service varje år, men det blir endast en inspection vartannat år. Precis som Johan B säger så trodde jag klocksymbolen är associerad till bromsvätskebyte som bör göras minst vartannat år enligt boken.
Froz-523
Klocksymbolen indikerar bromsvätskebyte. Indikeras med tvåårsintervall (två år efter förra nollställning) och är oberoende av körsträcka.
wo
27
wozny
535-91
Tack.
Ja då är det bara att byta bromsvätska. Tänkte göra det själv, det har jag gjort många ggr på tidigre bilar.
Fråga: Hur nollställs då indikatorn ? På nollställningsverktyget finns ju bara oljeservice och inspektion.
Tack på förhand

BM
201
BMWPonken
318i (M42) Cabrio -93
325iM Cabrio -92 "Under uppbyggnad"
116i M-Sport -15
Årskontrollen återställs med inspektions knappen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.