|
|
|
|---|---|
|
Hej Som rubriken säger. Det låter och knäpper vänster fram. Man känner även av det på ratten. Jag har lokaliserat det till den här: Länk Länk Nån som vet vad det är? Jag har även problem med läckande styservobehållare. Trodde först att det var slangen då den var oljig men efter att ha gjort rent allt läcket det från locket. Är det vanligt? Hur mycket ska fyllas på igen? | |
|
Det är ventilen till värmen du hittat: Länk Instruktionsbolen talar om hur mycket servoolja det skall vara. Se till att fylla med rätt sort. Importbilar kan ha ATF-olja, medan bilar sålda i Norden och Kanada kan ha CFH. Viktigt att inte blanda dessa sorter. |
|
|
Det där är ventilen som bryter/öppnar flödet av kylvätska till kupévärmeelementet. Att locket till oljebehållaren till styrservot är otätt är vanligt. Det åtgärdas lätt genom att byta o-ringen. |
|
|
ok, tack för hjälpen. Vad gäller ventilen, vad orsakar tickande? Vad går en ny på? Är den på väg att ge upp, och vad händer då isåfall? Jag måste väl lufta systemet om jag bytter ut den va? och varför känns det i ratten? Vart en massa frågor, hoppas ni har förståelse ;) |
|
| Fungerar värmen som den skall? Den skall nog inte väsnas normalt. Elektriskt opåverkad står den helt öppen, så ger elen upp i ventilen kommer du ha full värme. De flesta elektriska värmeventiler är oproportionella d.v.s har bara ett öppet och ett stängt läge. Värmen regleras genom att pulsöppna ventilen och släppa fram varmvatten till elementet. Enl. realoem i länken 81$ för ventilen. I Sverige gissningsvis 800-1000:- ny. Ja, luftning måste göras. Att det känns i ratten beror troligen på att ventilkäglan slår och vibrationerna fortplantar sig via karossen/styrväxeln, men det skall nog inte vara så. | |
| ja, värmen fungerar som den ska och kylan, dock har jag inte testat värmen då det knäpper. Den knäpper varann sekund ungefär och håller på i ca 10min, men bara ibland. Kanske är det bara en symptom och att felet ligget nån annanstans. Följde ström kabeln till ventilen upp till databoxen, kanske fel på något där? Nånstans måste ju kommandot att stänga eller öppna komma från. Är det här ett vanligt fel? Kan fel på kliman ha nåt med det här att göra? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.