AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.058

Kylarvatten droppar från växellåda E34

sl
23
sledge
535i -92
Hej!

Har sökt på forumet men inte hittat något som överensstämmer med mitt problem. Efter att min 535:a blivit törstig på kylarvatten den senaste månaden ägnade jag dagen till att felsöka detta. Till slut kunde jag konstatera att det droppade från den högra delen av växellådan, alltså på passagerarsidan. Vattnet hade då runnit från motorn, en bit upp på höger sida, men jag gick bet på att lokalisera exakt vart vattnet kom ifrån.

I övrigt inga problem, ingen glykoldoft i kupen eller i avgaserna och inget vatten i oljan. Expansionskärlet och alla slangar är torra och verkar hålla tätt.

Vad jag kan se så är merparten av allt som har med kylarvattnet att göra på vänster sida i motorrummet, vad kan det då finnas på höger sida där det droppar ifrån?

//Danne
Är det inte på vänster sida som värmeventilerna sitter?
Sorry kärringen pratade med mig så jag blandade ihop höger och vänster medans jag skrev.

Kan du inte ta en bild där det läcker och ladda upp?
sl
23
sledge
535i -92
Hej,

Jag kan försöka ta en bild nästa gång jag är under bilen och spanar. Jag hoppas att någon annan kan svara på vart värmeventilerna sitter?

Jag kan tyvärr inte komma med någon bättre beskrivning än att det verkar ha runnit längs med motorblocket, på samma sida som fotändan på passagerarsidan. Jag tyckte mig inte se att det skulle ha läckt något ifrån topplockspackningen, om det nu ens sitter några kylslingor i det nedre högra hörnet där?

//Danne
$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Kan vara kondensvatten från AC som rinner ut vid växllådan. Så var det ialla fall på min 525:a.

Mackan
sl
23
sledge
535i -92
Hej,

AC:n är tyvärr paj på kärran så jag tror inte att det kan vara det. Dessutom försvinner verkligen kylarvattnet. Får fylla på nån liter i månaden ungefär.

//Danne
sl
23
sledge
535i -92
Hej igen,

Fann detta inlägg på ett annat forum Länk där någon hade samma problem som jag. I detta fall var det en E36:a, men det födde ändå en ide om det finns något mellan värmeventilerna och värmepaketet som kan läcka på passagerarsidan, alldeles vid torpedväggen?

Har inte haft bilen tillräckligt länge för att veta vart dessa kopplingar sitter, så alla tips uppskattas!

//Danne
sl
23
sledge
535i -92
Smög sig in ett kommatecken i länken ovan, här är den rätta: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.