AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.179

Insattsfilter M3 e36?

Bm
190
Bmw89
BMW M5 e39 99:a
Hej!

Ska byta filter på min nu och vill inte ha ett öppet filter, blir så "klåpigt"
Så ska satsa på ett insatts och hittade ett green cotton panelfilter, finns här:Länk

Hört att det ska vara bra filter, eller finns det något annat bättre?
Och ska dem filtrerna oljas in?

Hittade även dem här: Länk
Dem behöver inte oljas in. Men green cotton filtrerna verkar mer seriösa på nått sätt.

Så vad tror ni?
pg_ice
K&N filter är dom bästa och dyraste.

greencotton? låter som nåt styling skit?
lyser det grönt i mörker? ;)
Bm
190
Bmw89
Hehe, greencotton ska la vara ett av demledande på marknaden vad jag hört iaf.

Frågan var ja om man behöver olja in det?
Filip_J
Köper du ett K&N som jag hade i innan så är dem redan inoljade.
K&N är bland de största när det gäller filter.
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
eller så köper du ett nytt org.filter...då eftermarknadsfilter inte ger ett skit....förutom möjligtvis problem med oljekladdet....
pg_ice
K&N ger effekt jämfört med original filter det finns det bänkpapper på
vill du se dom så kan jag skaka fram dom
Ho
340
Houke
M3 CSL-03
1M-12
530D M-sport LCI
GreenCotton är marknadsledande för tillfället...

Hör av dig om du vill ha ett insatsfilter. Har ett nytt som gått 8 mil innan bilen såldes i orginalskick

Henrik
pg_ice
K&N insats vs Original filter på en M3 3.0 Länk
Bm
190
Bmw89
Pg:ice Förstod inte "diagrammet", hur mycket skilljde det??
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Hej! Köp Green Cotton open air kitt. Ska ge bäst och skonsammast mot motorn. Har själv haft ett k&n insattsfilter i min och det va ren skit. Oljade inte in det alls utan stoppa bara i det men det vart alldelles för mycke olja så luftmassemätaren blev helt äcklig. Bilen blev slö , enda possitiva med det va väl att det lät gött,INGET annat!!!! Ska själv köpa green cotton till min snarast. Är ju allmänt kännt att k&n haft problem med oljan. Pg skärp dig nu!!! Mvh
pg_ice
Bmw89: det är bara att kolla på kurvan

ungefär 8hp på toppvarv och 10nm mer i vrid över hela registret
pg_ice
Fritte525: du är den första som nämner att det är problem med oljan på K&N,har inte hört det förut.

jaja tur att man kör utan LMM då :)
Vridmomentet ökade med 75%!!!*

*(Vid 2150rpm, och ca 3% i övriga registret) :-)
fe
255
festlund
545iA -05
528IA Touring -99
Green cotton brukar skicka med "filterolja" på sprayburk så man kan förbättra
oljefilmen med tiden.
Har kört K&N insatsfilter i mina tre senaste bilar och inte haft några problem alls trots rengöring och återfettning.

Det gäller att vara väldigt sparsam med oljan, det finns utförliga instruktioner på K&N:s hemsida i både text och audioformat. Båda understryker NOGA hur viktigt det är att man inte oljar in för mycket.

Filtren ger lite härligare morr och faktiskt även något bättre gasrespons/ökad effekt.
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Konstigt att jag aldrig smörja in mitt filter men ändå gick den sämre med k&n än orginal. Märktes relativt stor skillnad på min faktiskt. Men det kan bero på andra saker med iofs. Mvh
Med insatsfilter från K&N gemfört med original, ger det någon ljudskillnad som märks?
Jag har K&N på min 523a och i början tyckte jag att man hörde ett ökat ljud från insuget vid gaspådrag.
Nu vet jag ju inte om det va en placebo effekt eller ej.
Jag har haft K&N filter på samtliga (båda) mina bilar och aldrig haft några problem med olja som har förstört lmm'en.
iofs har jag inte några effekt monster men jag köpte det i första hand för garantin och rekomendationerna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.