AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.305

Hälp, har köpt grisen i säcken!

Visa användare
127
Borkaimpega
530i Touring -93
Jag har köpt en 330Xi/T på motorkompaniet i blekinge (motorkompaniet.se) och det börjar kännas obehagligt för jag vet nästan inget om modellen och jag har inte ens tittat på den live.
Jag ska hämta den i veckan som kommer så nu undrar jag om jag kan få lite tips, så att jag vet vad jag ska kolla innan jag betalar hela summan.
Jag har naturligtvis nördat loss på modellen ett tag nu men det verkar vara svårt att hitta mycket om dom.
Så kom gärna med lite smarta råd och nej jag kan inte bara åka för att titta då jag har 500km enkel resa.

na
630
navi
BMW325xi -06
Berätta gärna vilken kaross/årsmodell det är, annars är det lite svårt att kommentera.
Visa användare
127
Borkaimpega
530i Touring -93
Det är en touring -03

na
630
navi
BMW325xi -06
Precis som min då. Jag är väldigt nöjd med min.
Håll koll på följande:
Rosten på de klassiska E46 ställena, dvs Motorhuvskanten på undersidan i framkant, över strålkastarna ungefär. Bakluckan runt BMW-märket och i underkant. Dörrarna vid kittkanterna.
Eftersom du har en 03:a ska du kolla det extra noga, eftersom rostskyddsgarantin snart går ut.
Drivaxeldamaskerna fram brukar börja spricka runt 9000 mil, byt omedelbart om de börjar spricka, kommer det in grus där så får du byta drivaxlarna också..... Dyrt!
Annars har min bara gått och gått utan problem.
Visa användare
127
Borkaimpega
530i Touring -93
Det låter ju bra, men vilken typ av xdrive är det då?
Har försökt finna information om det ett tag nu men går bet hela tiden, det verkar inte som om det är många som har koll på det.
Inte för att det gör någon skillnad men det skulle vara kul att veta ändå.

na
630
navi
BMW325xi -06
Jag är inte heller något bra på det, men X-drive heter det väl bara i de nya karosserna?
Hursomhelst är det en bra fyrhjulsdrift tycker jag, jag bodde i Dalarna tills helt nyligen och där tog jag mig fram i tre decimeter tung blötsnö, på is och genom vanlig nysnö utan problem.
co
161
coleburn
335i Sedan -09
På E46 4wd är kraftfödelningen konstant mellan fram- och bakaxel. Förhållandet ligger på ungefär 40% fram, 60% bak.
(Har sett flera olika bud på detta, så kanske någon annan kan ge det exakta värdet! Jag har sett, 37/63 , 38/62 och 40/60 ...där 37/63 på något sätt käns mest välbekant)

== It takes a lot of knowledge to really mess something up ==
Visa användare
127
Borkaimpega
530i Touring -93
Jag tvivlar inte på att den fungerar för då hade det varit dumt att köpa en X, speciellt som det står en utan X alldeles i närheten.
Jag undrar mest för att jag gillar så kallad "aktiv" körning på "alla" underlag och visko hit och dit brukar strejka efter ett tag då dom blir för varma.
Jag har hört att dom som heter Xi har en mekanisk fördelning mellan axlarna men jag har oxå hört att drivningen är 32/68 eller 40/60 och något måste det vara som fördelar kraften.
Audi har på äldre modeller en torsen differential och den verkar ju fungera, men många andra märken har viskokopplingar som tex, haldex och det är dom som jag inte gillar.

Visa användare
127
Borkaimpega
530i Touring -93
Jo men om det inte är samma driv fram och bak hur fördelas kraften då utan att ha en slir eller annan koppling i mellan? frihjul med olika utväxling? Slungkoppling?

na
630
navi
BMW325xi -06
Det är min andra 330xi och varken denna eller den tidigare hade några problem med drivningen. Det är ingen viskokoppling i alla fall.
Jag kör inte direkt försiktigt, varken på asfalt eller snö.
na
630
navi
BMW325xi -06
Detta hittade jag om jag googlade på bmw 330xi fördelningslåda,utdrag ur artikel:
Fyrhjulsdrift på BMW-vis är 62 procent av kraften bak och 38 fram och den är hämtad från "terrängbilen" X5. Det betyder att selektiv bromsverkan från ABS-systemet ersätter konventionella diffspärrar. På köpet får vi också antisladdsystemet DSC.

Fördelningen av kraften mellan fram och bak sker via en planetväxel i fördelningslådan, som har en integrerad centraldiff. Hela systemet går mycket mjukt och förklarar att föraren knappast märker något förrän kraften från fyra drivande hjul behövs. Fördelningen med mera kraft på bakhjulen gör att bilen balanserar som en vanlig bakhjulsdriven 3-serie.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.