AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.171

Behöver ja plana toppen ?

Visa användare
79
Mr.Rosen
Bmw 320i -91 E30
Nu har ja köpt lite delar till bilen, men nu har ja insett att jag inte har 4.000 till att plana toppen.. Är det ett måste ? Planar ja den så måste jag köpa en tunnare packning, då kostar den mer. Vad tycker ni jag ska göra ?

Tack på förhand..

du menar väl 400 hundra hoppas jag!
Visa användare
79
Mr.Rosen
Bmw 320i -91 E30
Nej, runt 400.. Kommer inte ihåg exakt vad allt skulle kosta..

* Dom skulle tvätta, kontrollera täthet i toppen och ventilerna.
* Sen skulle dom provtrycka den.
* Sen plana
* Om det sedan va något i vägen, som tex. ventiler skulle det kosta massa pengar..

Allt det kostade runt 3.700 eller va det va..

Ingen som vet något i närheten av Jkpg ?

Visa användare
ProPro-medlem
13.411
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Är det till 525i dvs du har en M20B25 motor? Skicket på toppen avgör om den behöver planas. Man behöver inte plana toppen bara för att man demonterar den. Vad har hänt? Vad är anledningen till att toppen är borttagen?
Nja - planar du den betydligt så är den en tjockare packning du behöver. Men det behöver nödvändigtvis inte kosta mer. Jag tror tex BMW tar samma precis för original som +0.3 packningen. Men för en vanlig "svepning" med planmaskinen över toppen så behövs oftast ingen tjockare packning.
Visa användare
ProPro-medlem
13.411
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Angående planslipning och tjockare packning kan ni läsa lite Länk här - slipade bort totalt 0.2 på min men kom fram till att original topplockspackning fungerar finfint.

Kan ju jämföra priser med MMR där jag lämnade in min. 890:- för vanlig planslipning av 6-cyl topplock, 1225:- för 6-cyl provtryckning, 125:- för tvätt av motordel. Så 4000:- låter lite mycket ändåså. Skall vara om kontroll av täthet är något annat än provtryckning men vet inte riktigt vad det skulle vara.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.