AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.409

Rassel från "adjuster unit"

to
319
tobmag
525iT -03
Halloj.

Lyfte på huven och möttes av ett herrans rassel från pos 7:
Länk

Är det vanligt, går den att ta isär, kan man låta det vara eller finns det risk för att det far in bitar i motorn?

//Tobmag
to
319
tobmag
525iT -03
Tja går inte att ta isär med mindre än att den går helt sönder.
Men ett jävla rassel är det i den, verkar funka för övrigt (aktiveras vid ca 4000rpm)

Verkligen ingen som har haft samma bekymmer?

//Tobmag
ma
57
maskinisten
530iAT -01
Hej!
Provar att väcka en gammal tråd. Har en 530i -01 som jag upplever har samma symptom. Den har gått snart 22.000 mil och vattenpumpen bytte jag vid 17.000. Har ett "rasslande" oljud från insugssidan av motorn. Kör jag ner huvudet på avgassidan eller fram så är det tyst. trycker jag ner gasen nån milimeter, bara precis så att varvet ökar ett uns, så försvinner ljudet, men gasar jag mer så återkommer det.
Någon som har en idé?
Hej,

Se denna tråd: Länk

Se upp så inte delar från spjället (DISA) lossnar och far in i motorn.

mvh/ Anders
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Tobmag: Bara att köpa en ny DISA.

Maskinisten: Det är lätt att ta bort DISA för att kolla den.

Se bara till att det blir tätt när man monterar tillbaka DISA. När det är tätt skall man höra ett typ pyssande ljud ifrån enheten. Det är nämligen ett litet hål i enheten vid axelnsbas. Jag fick det inte riktigt tätt när jag satte in den nya enheten. Strök på ett lager med Silicon så blev det bra.
ma
57
maskinisten
530iAT -01
Tack för hjälpen! Ska plocka av DISA:n ikväll då och försöka utröna hur den mår :-)

Är det ny från BMW som gäller? Eller finns det alternativ?

//N
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Det är bara BMW som gäller.
to
319
tobmag
525iT -03
Har åkt med min rasslande i snart ett år nu ..... glapp som fan i axeln men rent funktionellt så är bilen OK...
1800 spänn för en ny är ju klart överpris så får se vad jag gör, förr eller senare måste jag väl fixa den :-)

//Tobmag
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Tobmag: Har du väldigt otur så går plastaxeln av och då får du väldigt dyra kostnader. Sprinten som sitter i den övredelen kan glappa och även vara lös. Den kommer sannolikt inte att åka in i motorn då konstruktionen förhindrar detta. Men om plastaxeln går av är det kört.

Vet inte hur din axelglappar men om du kan vrida spjället utanmotstånd så är det axelnsinfästning vid basen som är dålig. Man kan tänka sig vad som händer när det släpper helt. Spjället kommer antagligen att slås sönder pga krafterna. Vet att det är några som fått motorhaveri pga spjället. Inte värt att riska enligt mig själv.

Om du har kört i ett år så är det kanske högtid att byta innan det kanske är för sent.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.