|
|
|
|---|---|
|
Skal koppla i batteriet i bilen igen eftersom det varit på laddning. Problmet är att jag har stor respekt för el och är osäker på hur jag ska sätta tillbaka batteriet. Det jag gjort är att först skruva dit pluskabeln och sen minus kabeln. Men när jag ska lägga på minuskabeln börjar gnistor att slås och det ryker lite från minuspolen. Detta gör mig osäker hehe. Kan jan lägga på minuspolen och skruva dit den utan att få århundradets elstöt.? tack på förhand | |
| Sätt på minuspolen med ett bestämt handlag så undviker du gnistor. Du kommer inte att få århundradets elstöt. | |
|
Spänningen är så låg så det händer inget, ingen fara. Mvh |
|
| ingen fara låt den gnista nån/nåra ggr sen försvinner gnistan. Men om du har fobi för el och batterier kör me gummi handskar | |
|
Man får bedömma hur mycket det gnistrar. Lite blir det alltid, smålampor som innerbelysning osv tänds, system initieras osv, och detta försvinner så klart inte oavsett hur många gånger du testar. Gummihandskar för 12V är knappast nödvändigt, de är bara i vägen. Om det gnistrar riktigt ordentligt så bör man kolla upp vad som förbrukar mycket ström, om det är ett fel osv. Det fräser och låter alltid rätt högt pga låg impedans osv i strömkresen och batteriet, ett fast handlag och snabb anslutning som redan nämnt är bra vid hanteringen. FP |
|
|
Bättre att sätta minuskabeln först, kan gnistra lite men oftast litet mindre. Neutronvandringen går från minus till plus, handskar är kanske inte nödvändigt men förakta inte 12V - låg spänning, men det är stömmen som är farlig och inte spänningen i sig. På en bil kan man knappast skada sig men vid kortslutning kan det lätt börja brinna. Men att ansluta ett bilbatteri är bara att göra - som nämnts ovan. ;o) Länk |
|
|
ZZZ444, du bör nog läsa på lite om fysik och ellära..... I en elekrisk krets är det elektroner, och inte neutroner, som rör på sig. Förvisso från minus till plus, men vilken pol du ansluter sist gör ingen som helst skillnad för hur mycket gnistor som uppstår när du ansluter batteriet - samma ström, och samma gnistor uppstår eftersom det är exakt samma strömkrets, bara på ett annat ställe i densamma. Däremot finns ett mycket viktigt skäl till att altid ansluta minuspolen sist (och att ta bort den först när man kopplar ur batteriet). Det är ju så, att man oftast behöver verktyg för att dra åt/lossa batterianslutningarna. Har du minus ansluten då du 'mekar' med pluspolen, är det lätt hänt att du kortsluter hela klabbet om du kommer åt kaross- eller motordelar med verktyget. Har du inte minus anslute händer ingenting. Att komma åt metalldelar när du skruvar på minuspolen gör ingenting, den är ju redan ansluten till jord. För övrigt tillrådes en viss försiktighet med gnistbildning runt bly-syrabatterier. När ett sådant batteri laddas eller belastas, kan det under vissa förhållanden (överladdning eller stort strömuttag t ex) bildas knallgas, en ytterst explosiv blandning av väte och syre. Jag lovar, du vill inte vara i närheten om det smäller (det skvätter syra rejält, fråga inte hur jag vet!!!). När man ansluter batteriet går det ju tyvärr inte att undvika en viss gnistbildning, så det är bra om batteriet inte är precis nyladdat och att det är god ventilation runt det. Gnistorna i sig är helt ofarliga, en 12V-stöt varken märks eller är det minsta farlig. |
|
|
Hrmmmm Är det så att det gnistrar JÄTTE mycket? Det skall inte vara stora strömförbrukare på när bilen är avstängd. lägg på lite fett på de rengjorda polerna/ kabelskorna. /Jonas B. |
|
|
Gunnare, tänkte skriva ungefär som du men midsommarfirandet kom emellan :) Tillägger: I en bil av idag finns mycket elektronik som gillar fin ren spänning. För att åstakomma ren spänning används avkopplingskondensatorer. Kondingarna är vanligtvis placerade parallellt med matningen in till respektive förbrukare och tillsammans blir kapacitansen betydande. När man lägger på batteripolen så skall alla dessa kondingar laddas upp, till det krävs kortvarigt en hög ström därav gnistan som kan bli ganska påtaglig. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.