|
|
|
|---|---|
Filip_J |
Hej. Jag är på väg att köpa min första M3 E46. Säljaren är bland de mest seriösa jag pratat med och vi har kommit överens om ett pris. Det jag undrar över är hur mycket tror ni dessa bilar komma minska i värde de kommande åren? M3 E36 har ju börjat stiga lite i värde och jag gick plus på bägge mina M3 E36. Det finns ju inte lika många M3 E46 men jag tycker dem börjar krypa mer och mer neråt. Hur tror ni det ser ut de kommande åren? Mvh Filip |
|
Jag tror att M3 E46 kommer att fortsätta sjunka i pris. Nästa vår så tror jag att "standardpriset" för en -01 kommer att ligga en bit under 200.000 kr för att efter några år stabiliseras runt 125-150 tkr. Men det är nog de senaste årsmodellerna som kommer att ta den största smällen då de mer konkurrerar med E9X. Jag tror att det här är sista året en E46 M3 kostar över 250 tkr (bortsett från specialmodeller). /// Erik |
|
Filip_J |
Jag tror inte att dem sjunker till under 200 000:- på 2-3 år iaf. Däremot så kommer dem nog ligga mellan 200-250 000:-. Mvh Filip |
|
Den som lever får se. Om 2-3 år är bilarna av 2001 års modell 10 år gamla. Jag tror att chansen är liten att få 200 tkr för en 10 år gammal e46. Om tre år kommer troligtvis M3 E9X kosta mellan 350-400 tkr för de första årsmodellerna och priserna på sena E46 M3 kommer att pressas ner ordentligt och dessa kommer i sin tur att pressa ner tidiga E46 M3 till icke tidigare skådade nivåer. Men det här är bara vad jag tror, det är svårt att sia om framtiden. /// Erik |
|
|
Gissar på samma förhållande som M3 E36 dvs priset stabiliserar sig på 25% av nypris för bilar som är i bruksskick. Dvs en M3 E36 som kostade 500K fås i dag i bra skick för 125K, en M3 E46 som kostat 650K = 165K, med SMG kanske 180K... M3/// Mullret |
|
|
Ang att en M3 SMG kommer vara dyrare än en manuell tror jag inte kommer stämma. När SMG:erna gått över 10000 mil kommer de bli svårsålda då inga försäkringsblag täcker motor/drivlina och det kan bli DYRT att fixa om något strular. Jag skulle inte våga chansa på det iaf. Inte då man vet hur folket kör med sina SMG-lådor :) // M.V.H. Daniel |
|
Filip_J |
Bilen i fråga jag är spekulant på är en rikligt utrustad 01 med 9700mil som är bland de fräschaste jag sett. Priset vi kommit överens om är under lite under 240 000:- Frågan är vad man får för en sådan om 2 år? |
|
En 10 år gammal 93:a M3 3.0 låg inte precis över 200kkr för för 3-4 år sedan, snarare 90-110kkr beroende på skick/mil etc. M3 E46 lär säkerligen ha en rejäl fallhöjd men priset lär stabilisera sig i takt med att bilarna placeras i lyktstolpar, kanaler och refuger etc. Värdet på M3 E36 i fint skick har ju stabiliserats rejält och nästan legat konstant de senaste 3-4 åren. Tror att M3 E46 kan få en liknande utveckling, trots skenande bränslepriser, eftersom modellen främst tilltalar entusiaster. Hur det blir med SMGs inverkan på värdet är svårt att sia om, de första SMG II bilarna dök väl upp 2002/2003 och de är ju inte direkt purunga men efterfrågan på dem är ju trots allt hög och inga alarmerande rapporter har väl dykt upp (än). Men visst blir det säkerligen dyrare att renovera en SMG låda än att byta koppling+svänghjul. |
|
|
Om man jämför med SMG I då, När började problemen dyka upp med de lådorna? Var det vid 3k eller 7k eller 10k mil? // M.V.H. Daniel |
|
|
Jag hade en 3,2 m3 -98 tidigare och sålde den vid 13500 mil...inga som helst problem där inte! SMG 1 vs SMG 2 är 2 olika lådor! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.