|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Har precis haft inne min E39 523 iA touring -98, på en inspektion 2. Har kört ca 10 mil efter service när jag upptäcker vit rök bakom bilen. Stannar direkt, öppnar motor huven och det bolmar vit rök och luktar glykol. Går inte se vad det är, men det har läkt vätska där! Verkar komma från området termostathus eller övre kylslangen. Vid en kik bakom bilen så är det torrt så det verkar inte kommit via avgasröret. Bogserade bilen tillbaka till verkstaden, så de får kolla på den på måndag, men undrar om någon här har några idéer? Det stod en lapp på balekn ifram att de fyllt på kylvätska vid kontrollen. Såg att luftskruven inte var rörd. Startade bilen för att parkera vid verkstaden, och passade på att försöka se om det kom någon kylvätska någonstans men kunde inte se något, väntade tills tempgivaren stod rakt upp men inget! MVH | |
|
Packningen på termostathuset är av gummi och brukar kunna smälta (!) med läckage som följd. Övre slangfästet på kylaren brukar spricka, särskilt om slangen demonterats och någon dragit åt slangklämman för hårt. För övrigt är en del slangar av usel kvalitet och kan ha hundratals sprickor på insidan utan att de syns på utsidan. Så jag gissar på något av ovanstående. |
|
|
Det var termostathuset som hade spruckit! En nästan 10 cm lång spricka! Som tur var inte så jättedyrt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.