|
|
|
|---|---|
|
Hej! Mitt första inlägg i forumet. Har funderingar på att köpa mig en M5 -00 (Svensksåld). Letat och hitat mycket bra information om just M5an här på sidan. Min fråga är vilken årsmodell av M5 orna är det man ska "leta" efter? Mitt absoluta krav är att den ska vara svensksåld och kosta max 200 | |
| Dom som är tillverkade efter september 00 har facelift och saknar barnsjukdomarna som dom tidiga hade så det är väl en bra årsmodell och leta efter | |
|
Tack för det snabba svaret ;) Har många timmars läsande framför mig här på sidan, helt suveränt :D |
|
| tillverkade efter sept -00 är alltså årsmodell -01 eller? | |
fredde 7 |
Kotte: vilka barnsjukdomar syftar du på? det jag vet ändrades är ju som sagt faceliften samt ngn "backventil" som sitter under oljefiltret, detta för att få bort gurglandet från vanos vid uppstart. sedan har man ju hört att det skulle kommit andra kolvringar som skulle släcka oljetörsten. men detta verkar kanske vara ngn myt eller? |
|
Sök på barnsjukdomar och m5 så hittar du läsning i flera dagar! Andra foder kom i mars 2000. Alltså ingen myt! Facelift 2001 samt 16:9 navi och nya ratten! |
|
Lasse Karlsson |
Definitivt 01 eller nyare, inget vanosrassel från modell 01 + facelift och bättre foder från mars 00 och därmed sällsynt med kraftig oljetörst som var fallet med tidigare modeller! Men betala aldrig! 200 papp för tex en sen 00:a!! idag är det köparens marknad!! massor med objekt, dock inte 01 o senare men dom finns, samt tunnsått med köpare!! Värdera bilarna på bilpriser.se och ha is i magen! Håller ständig koll på M5:or på blocket och enligt mig är det 2st de senaste månaderna som stått kort tid! det var två 02:or, där den ena gick för 169000 dock utan navi, och en som var ute för 199000 med navi(vet inte vad den gick för!) båda med runt 9000 mil på mätaren! det är de enda två som jag tycker haft rätt prisbild! Ser än idag 99:or som man vill ha runt 200 papp för! Kanske kan man få 150 för dessa idag! och då ska de vara i mycket bra skick! Det finns gott om "lik" så ta det lugnt! ha ingen brådska! så hittar du säkert en bra bil!! Good luck! HA DET!! |
| vad drar en m5a vid landsvägskörning? sen finns det väl en typ effektregleringsknapp? sitter den i alla m5 e39or? | |
|
Lasse Karlsson, tack för mycket bra tipps. Blir till att leta 01+. Har som sagt inte en aning om M5 eller BMW, har aldrig ägt någon BMW. Är 45år så försäkringskostnadera oroar jag mig inte för, kör i dag en SAAB 9-3ss Aero 2005 och där kostar försäkringen mindre än en limpa cigg per månad ;) |
|
|
Den drar ca 1.4 /l milen vid blandad körning. Vid farthållaren på 90 kanske du kan komma ner runt 0,9x men det är svårt att låta bli gasen kan jag lova. Sport knappen gör bara att den blir känsligare på gasen, du får inte mer effekt eller förbrukning på någotvis. mvh. |
|
| under litern känns bra man kan komma iaf, okej så det är samma typ knapp som sitter i m3 e46 då. men den är std på alla m5or? | |
| hur är det att köpa en sån här bil med nästan 20k mil på mätaren? | |
|
Min bil närmar sig 20k med stormsteg, den står idag på 19,6K. Folk är väl tyvärr livrädda för att köpa en sådan här bil som har passerat den magiska gränsen när det kommer till säljdax. Men det är säkerligen ingen fara så länge bilen är väl servad och omhändertagen väl. En bil är till för att användas ;) |
|
|
De finns inga foder i M5 motorerna. De är nikasin belagda cylinder lopp. Mvh Frasse M5 |
|
|
Just Nikasil beläggningen har man haft stora problem med i USA. Bensinen där som är boven i dramat har jag läst |
|
fredde 7 |
Så då med andra ord är "nya foder from mars " ngt som toktolkats här då:) Klart att man hellre tagit en 01-03...men skicket är betydligt viktigare än myten om "barnsjukdomar" Faceliften är en smaksak...tycker själv den är snyggare men är dock glad att jag inte har den...slipper många klåfingriga kryp tack vare avsaknaden;) |
|
tycker inte man ska hak upp sig på att köpa en 01 och fammåt. det ända skilanden maskinelt är att den alltid kommer va lite olje törstigare än 01-03 pga andra ringar i motorn . men det är knappast någon fara så länge bilen är bra sköt . vanos är samma sak min tidigare lät ingeting vid värken start eller körning. den jag har nu låter till lite när jag startar sen är den tyst inget knakande vid körning . vist mång m5 låter grymnt mycket även 01-03 men sköter man bilen korekt så ska den inte låta förmycket. llite rasel ljud har alla även nya v10 låter lite disel. har en 00 som jag kört snart 400mil och ej fylt på olja viket är bra för en 00 min tidigare drog 1 liter varje 150-250 mil då blir det lite jobbigt i längden . hittade min pärla i tyskland var och tittade på en 10 tal m5 för allt mellan 150-250 tusen villket var min max tillslut hittade jag bilen och för 1700 euro + 10000 omkosnder villkeet jag är helnöjd med . nästan alla m5 jag såg var 01 frammåt men jag valde denna före alla andra pga skicket och priset och än i dag har jag ej hittat någon jag valt före min 00 . så ha is i magen kolla att bilen är väl behandlad jämför med andra m5 och pruta klokt . |
|
|
All bra info på sidan har gjort att klockan nu visar 06:49... putte,m du menar väll 17000 euro och inte 1700 eller? |
|
| en som är tillverkad 04-2000 har den dom bättre ringarna? | |
|
Hittade en M5a idag som var intresant och mailade lite frågor på bilen om evt krediter m.m och fick till svar att den var betald och klar. Men vid en kontroll med vägverket så var det kredit på bilen vilket ägaren förnekar. Ringer det för många varningsklockor redan här för att ens besvära sig med att gå vidare och kolla upp service m.m. |
|
|
M62ans block är av Alusil och har _inte_ Nikasil-behandlade cylinderlopp: "The earlier M60 V8 used Nikasil cylinder wall coating, which was abandoned for Alusil after the adverse effects of burning gasoline containing sulfur in nickel plated combustion chambers were discovered. All M62 engines use Alusil blocks, which is not subject to the corrosion problem associated with Nikasil." (Länk Och detta gäller även S62an, dvs ingen Nikasil här heller...och inga cylinderfoder, nä. Ren Alusil i loppen. BMW konstruerade om kolvringarna fr.o.m. sep 00, men lägre oljeförbrukning uppnådde man ändå inte - S62an drar olja, oavsett årsmodell. Och det varierar från fall till fall, så det är bra att kolla att den som säljer verkligen hade kännedom om detta. Inte helt bra att köra ända till oljenivålampan börjar lysa... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.