AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
471

E34 fälgar på E28an

-:BeeMWe:-
Verkar som jag inhandlar en slit och släng bil nu inför sommaren som jag ska trimma och leka med. Det är iaf en E28 och tänkte därför köpa ett par fälgar till den.

Efter jag gjort lumpen om ca ett år så kommer jag köpa mig en E34 och tänkte därför att en E28 passar fint om jag kan ha fälgarna till E34an sen.

Till frågan:
Hur breda får fälgarna max vara för att de inte ska ta i skärmkanterna på E28an samt hur bred får däcken max vara? Kan nämna att det är 17" fälgar jag tänker köpa.

rsarits
Jag har TRX på min 520 E28, de är:240-45-415, vilket motsvarar 16,5tum, 240brett och 45-profil, det går bra att svänga fullt rattutslag utan att det tar i, väldigt nära skärmkanterna ibak, kanske tar i när den fjädrar ihop, det är friska fjädrar+dämpare runt om

Micke
mi
910
micke80
528i -86
520i -97
635CSi -83

BMW CS #3981
Har p? 17x8,5" p? min E28. ET 15, har jag f?r mig, och det ?r precis att det g?r att sv?nga utan att det tar i. Bak tar sk?rmkanterna i d?cken titt som t?tt, trots att kanterna ?r uppvikta. Fram tar det i om man sv?nger samtidigt som man k?r i en h?la eller n?t..

D?cken ?r 235/45 17". Tror inte detta hade varit n?gra problem alls p? en E34 eftersom dom har rej?lt mycket st?rre hjulhus...

Mvh Micke

PS. Min bil ?r rej?lt s?nkt ocks?..
Jag har original M5 E34-fälgar på min med 235/45 17" i fram och 255/40 17" i bak. Funkar finfint trots att bilen är ordentligt sänkt.
Matte hur breda är de fälgarna? 8 tum ?

mag
jag har E39ans fälgar (radius) 8" fram och 9" bak 235/45-17 fram och 255/40-17 bak. tror att M5 ans orginal fälgar från 92- har samma bredd som mina.

Om man vill använda E39ans fälgar på en E28 el E34 bör man montera centrumringar (har jag för mig att dom kallar då navet på E39 är lite större.

//Magnus
Ok, verkar som om jag inte behöver hålla mig till de smalare budgetfälgarna iaf. Hade tänkt satsa på M5 fälgar, M kontur eller Alpina. Rondell 72 är extremt snygga också...

mag
Kan vara bra att kolla vilket ET fälgarna har dock.
Kommer ej ihåg vad mina har men dom hade samma och nästan samma bak som M5 92 framåt.

//Magnus
Hur mäter man ET?

Japp, den uppgift jag har på mina fälgar är 8" i fram och 9" i bak precis som "mag" skriver.
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Hehe ja du Calle du kan ju köpa min ;)
wrath: hehe näe jag har fixat en bil nu :)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.