AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.723

535 E34 , databox eller vevaxelgivare kass?

Me
51
Meduza89
535iA -91
Hej, nu har min 535a stått i ett år cirkus utan att jag orkat göra något, förut idag tog jag ner vevaxelgivaren (jävla trångt) och gjorde rent och satte tillbaka, tänkte att testa skadar ju inte, men hjälpte inte, min far fick sig en kyss från kabeln från någon av kablarna till fördelaren.

Jag har nu funderat på om det inte kan vara databoxen som strular och inte vevaxelgivaren? vilka databoxar passar på min 535a förutom 535 boxen och M5 boxen ? och vad tror NI felet är ?

MVH
ingen gnista? soppa fram till spridarna?
Me
51
Meduza89
535iA -91
Soppa är det, ingen gnista, kan tillägga att innan den dog så dog den helt "random", när man minst anar det, sen måste man vänta ca 15 sekunder innan den startade igen. Någon vecka senare så dog den för alltid :(
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Bytt rotorn och fördelarlocket?

Mvh Janne.
Fo
1
Forge_08
BMW 535ia -90
hej!
en kompis har haft likadant fel på sin, byt tändspole... :P sen är det troligvis bara o köra =)^^ lycka till
Me
51
Meduza89
535iA -91
Nja inte bytt rotor eller fördelarlock, tändspolen vet jag inte om det är felet, rör sig inte varvräknaren då om den gått?
Me
51
Meduza89
535iA -91
har nu bytt tändspole men det hjälpte inte alls.
Me
51
Meduza89
535iA -91
glömde skriva att rotorn och fördelarlocket är kollat, inget fel där.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tändkablar har du bytt/kontrollerat?+utan att vara "besserwisser" så kan det vara svårt att se microskopiska sprickor osv i fördelarlocket+att även rotorn kan vara svår att se begynnande sprickor eller andra fel på..
Men iom att motorn är "helt död" så är det ju sannolikt så att grejorna är "i hyfsat bra skick iaf"...
Men inte säkert.

Har du rengjort alla kontakter med lämplig kontaktrens,ibland så hjälper det att bara dra ur kontakten och sedan trycka tillbaks,t.ex spjällägesgivarens kontakt,lmm kontakt osv..

Angående motronicboxen..
Prova att låna någon från någon skrotbil(eller annan),kolla först att nr stämmer på boxen..
Eller så köper du en från skrot bara för att kolla,går väl antagligen att sälja den vidare om det inte skulle vara den som felar...med en "smärre" förlust i värsta fall.

Mvh Janne.
låter som styrenheten! på din bil sitter förmodligen allt inne i styrenheten! på äldre motronic satt tex tändmodul externt om jag inte har helt fel för mig. försök låna en och testa!
Me
51
Meduza89
535iA -91
Okej, med tanke på motronicboxen, vilka passar? 535 och M5 boxen bara eller passar fler från 5-serien? har dock ingen på skroten här som jag kan ta ifrån, tyvärr
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Vet inte på rak arm...
Men kolla ditt nummer och beställ en från någon lämplig skrot,tror inte M5 boxen är likadan dock..

Finns säkert trådar som behandlat "vilka boxar som passar"...provat i "sök inlägg"?

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.