AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.733

När är det kortis i batteriet?

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

jag fick med ett gäng extrabatterier vid ett köp, och har därför 4 st 12 V-batterier stående i garaget. Men hur sjutton märker man om det är kortis i dem eller inte? De ligger alla runt 11,5 V efter ett dygns laddning, men jag tycker inte att amperemätaren går ner på batteriladdaren. Jag har två separata laddare, som jag provat. Min C-tek varnar på ett par av batterierna, vilket inte verkar lovande. Så några frågor:

- Hur många volt har ett fulladdat 12 V-batteri?
- Hur mycket ska spänningen minska i ett batteri under ett dygn för att det ska vara kortis i det?
- Efter hur länge ska amperestyrkan gå ner när man laddar?

Jag tror att alla 4 batterierna ligger på gränsen, för det är inte uppenbart kortis i någon av dem. Alla levererar som sagt runt 11,5 V, men det verkar svårt att få upp dem till 12 V.

Vat dror ni? Lite surt att skrota batterier för 4 x 800 kr om det går att skrämma liv i dem....

Mvh Johan
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
11,5 volt är tyvärr tvärslut.

En timme efter laddning så ska volten ligga på 12,6-12,7, om volten ligger mellan 12,3-12,5 kan man för det mesta få tillbaks merparten av kapaciteten genom laddning.

Under 12 volt går för det mesta inte att rädda.

Mvh
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
ok, jag gissade det. Synd! Jag hade tänkt använda dem som batteribank i båten, men det får bli att köpa nya istället. Tackar för hjälpen!

Mvh Johan
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Om batterierna stått ett tag, blir effekten att de inte tar laddning så bra. Detta beror på ett fenomen som kallas sulfatering - ett tunt skikt blysulfat bildas på blyplattorna och hindrar den elektrokemiska processen vid laddning/urladdning.
I princip är ett sådan batteri kass, men i fall av lindrigare sulfatering på ett i övrigt friskt batteri, kan de gå att 'fräscha upp' det med en riktigt bra laddare. T ex har svenska CTEK (www.ctek.se) avancerade laddare, som med pulsladdning kan 'bränna bort' sulfatbeläggning och få liv i batterier so stått oladdade.
CTEk-laddare finns hos t ex Clas Ohlsson för runt femhundringen - en riktigt bra investering för alla som någon gång behöver ladda ett fordonsbatteri!
Länk
Se bara upp för enklare kopior och andra typer av 'elektroniska' laddare - de flesta laddare klarar inte av att rädda ett sulfaterat batteri.
Sulfatering är ett problem, det är inte fullt så enkelt att "reparera" som många tillverkare, inkl Ctek, lovar. Ett sulfaterat batteri uppför sig som ett vanligt men med hög inre impedans (den aktiva ytan på blyplattorna är ju mycket mindre pga sulfatskiktet) och spänningen stiger snabbt vid laddning, strömmen går ner mot noll, och batteriet kan inte lämna nån nämnvärd ström vid urladdning.
Dock bör det stanna kvar runt 12,8-13V som vanligt en stund efter att laddaren kopplats bort.
I fallet ovan, låg spänning, laddströmmen går inte ner mot noll tyder det inte på sulfatering, snarare mot en mer eller mindre kortsluten cell i batteriet. Spänningen landar då på runt 2V under normalt och de friska cellerna försöker ta emot laddning (blir överladdade), därav att laddströmmen inte går ner mot noll trots många timmars laddning.

FP
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Kan du inte mäta syravikten i cellerna? Om det går att öppna cellerna för att fylla på destillerat vatten så går det också att mäta cellen med en
syraviktprovare, den ska 1,28 kg/l syravikt om det är fulladdat, 1,20 halvladdat och 1,10 i ett urladdat batteri, (när syraviken är 1,0 är det bara vatten i cellen).
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Gunnare, jag provade dessvärre med "recond"-funktionen i min C-tek, men det hjälpte inte. Det enda resultatet var att laddaren blev knall-varm, gissar att det tyder på kortis. Det är underhållsfria batterier, dvs de är slutna.

Men tackar för hjälpen alla!

Mvh Johan
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Var kanske lite snabb med mitt första inlägg - uppfattade inte att spänningen var så pass låg omedelbart efter laddning.
Det är nog som redan sagts, troligast att det är en eller flera celler som är 'kortslutna'. Slutna batterier är ju lite knepigt, eftersom det inte går att kolla syravikten och det ibland inte ens är möjligt att se syranivån i cellerna.
Som Folke påpekar, är det heller inte så enkelt att 'reparera' sulfaterade batterier - har man bara lätt sulfatering i ett annars fräscht batteri kan det gå, om man är lite envis och har en CTEK eller annan laddare som kan ge riktig pulsladdning.

Ett trick som ibland kan 'skrämma liv' i ett kortslutet batteri, om än oftast tillfälligt, är att vicka på det och 'dunka' det lätt i garagegolvet i olika vinklar. Kortslutning orsakas ofta av att det ligger en 'sörja' av lossnad blyoxid i botten av cellerna, och leder ström mellan blyplattorna.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
jag måste bara följa upp tråden med att jag nu har mätt upp batterierna efter att de har stått i ett par dagar. Ett hade 2,72 V, ett hade 8,6 V, ett hade 10,5 V och ett hade 11,6 V. Så det sista försöker jag just nu köra en sista "recond" på innan jag kör dem till återbruket.

De som var sämst var tillverkade i maj -06, så det var snudd på garanti kvar. ett av dem var dessutom ett sådant där svindyrt gelbatteri. Hoppas bara att det inte är något fel på båtskrället, att det är kortis någonstans, och att det är därför batterierna tog slut så fort.

Förresten, bilbatterier har blivit DYRT! Ett 60 Ah på Biltema kostar numera 700 spänn, vilket borde vara en fördubbling på 3-4 år. Är det blypriset som har dragit iväg?

Mvh Johan

Alla batterierna verkar körda tyvärr. Ren kortis i båten kanske du inte behöver misstänka, då hade du behövt använda brandsläckaren. Lite tjuvström kan det finnas men inte så mycket, då hade även detta inneburit höga effekter med rök och brända elprylar osv. Bara att koppla på friskt batteri och mäta vilströmmen med allt frånslaget. Ofta finns huvudbrytare som bör användas om man misstänker nåt fel osv, och laddningen från motor eller extern laddare bör också kollas upp.
Det går att misshandla även friska batterier till att ta permanent skada på kort tid om man vet (eller inte vet) hur man gör.
Blypriset har varit uppe och toppat men har åter gått ner lite, en viss eftersläpning blir det ju alltid. B-tema kan ha bytt leverantör så som de ofta gör, för att kanske höja kvaliten på produkterna.

FP
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Ännu en uppdatering. Jag fick liv i det sista batteriet! Det var färdigladdat enligt C-tek, och det brukar vara ett bra tecken. Batteriet höll 13,7 V när jag tog bort laddaren. Så framtiden får utvisa!

jag ska hålla koll på båtskrället. Det som är lite oroande är att laddaren har stått på till de nya batterierna i ett dygn nu, och står fortfarande på 5 A. Fast det är ju 120 Ah att ladda upp, vilket tar ett tag.

Kvaliteten på de här Biltema-batterierna känns faktiskt bättre än de äldre.

Mvh Johan
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
13,7 volt? Jag antar att du menade 12,7 men skrev fel? ;)

Är de nya batterierna anslutna till båtens elsystem medans du laddar? Är det 2 stycken 60Ah så borde laddströmmen dalat något om du inte har på nån förbrukare/strömtjuv i båten förstås... testa att koppla bort batterierna från båten och se om det blir bättre.

Mvh
13,7V är korrekt, detta är floatspänningen vid laddningens slutfas. Utan laddare kommer spänningen så småningom att sjunka till strax under 13V. Alla bedömningar av batterier måste göra utan anslutna förbrukare eller laddare, och tidigast några timmar efter att laddaren kopplats bort.

FP
Er
216
Erik N
MB E350CDI BlueEfficiency 4Matic kombi -12 Avantgarde AMG Sport Edition
Till start i min båt har jag 2 x 75 Ah marinbatterier från OK, dyrgt 2 år gamla. Den här vintern hade spänningen i dem gått ned till i princip noll. Jag hade inte mycket hopp om dem men lyckades faktiskt skrämma liv i dem med min C-Tek XS-7000. Först när jag körde på rekond så stängde den av sig, sen laddade jag först vanligt en gång och sedan på rekond. Då blev det liv i dem. Har använt dem några helger nu och det har funkat.

För övrigt har jag Victron GEL- och AGM-batterier i båten, men då batterierna ovan inte var så gamla ville jag inte byta ut dem än. På sikt blir det dock AGM till start också.

För den som vill läsa om mer el till båtar kan jag rekommendera avdelningen "El ombord" på Länk

Med vänliga hälsningar
Erik Nyström
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.