|
|
|
|---|---|
pg_ice |
hur är det tar kopplingen långt ner så är väl det ett tecken på att lammelerna inte är nerslitna va? skillnad är väl om den inte hugger föräns man nästan har släppt upp hela kopplingspedalen. stämmer det? funderar mest på om lamellerna är slitna eller om det helt enkelt är original tryckplattan som inte klarar den ökade vridet man har nu. jag har enbart kopplingslir vid 4000rpm och det är ju där vridet är som mest. det vore ju surt om man köpte en original koppling och satte dit och fortfarande får samma slir. original eller förstärkt det är frågan :) |
Filip_J |
Förstärkt om du ändå ska byta. |
pg_ice |
japp men vågar man köra med skiten? man vill ju inte riskera att svänghjulet går åt pipan |
Filip_J |
Då köper du ett svänghjul från en M3 GT med :) |
pg_ice |
billigt och bra! :) hur går det med M3 E46 köpet då :)? |
pg_ice |
nu snackade jag med mekonomen om den förstärkta sach varianten och dom tyckte det var helt onödigt då den dom säljer ska klara den dubbla effekten. ska man tro på det? sen började han även snacka om att man bör även byta svänghjul då dom också slits. ni som har bytt koppling på era M3or har ni bytt svänghjulet också? |
Filip_J |
M3 E46 är väl på G snart :) |
pg_ice |
fan vad mysko idag när jag körde så slirar den inte jag testade att köra i 70kmh på 5an och trycka ner kopplingen och släppa upp. varvtalet sjönk direkt utan att tveka. kan oljebyte med dräll ha nåt med det att göra? bytte olja i förrgår. |
| Ett bra alternativ till dyra kopplings kit är att köpa ett svänghjul från M20 motorn (dom har enkelmassahjul) med den tillhörande lilla startmotor, Man kan enkelt lätta det till runt 6.5 Kg väger 8.2Kg orginal mot M3:ans orginal på 13-14Kg :) Smäck sedan dit en sachs 618 tryckplatta och din orginallamell om den inte är tuffsig och sliten... Sedan får man förlänga kopplingspinnen med ungefär 30-50mm. Färdigt! Fungerar riktigt bra, den blir lite hårdtrampad men man vänjer sig :) En bra ide är att byta urtrampningslager, kopplingscylinder och växellådsolja om det inte gjorts på ett tag när man ändå har lådan nere... | |
|
Behöver man förlänga kopplingspinnen om man sätter dit ett enkelmassigt alu svänghjul? Mvh Niklas |
|
| Ingen aning, det beror ju på tjockleken på hjulet. Men troligen får man göra det där också.... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.