AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.190

Diesel! vilken Bmw?

fredde 7
Hej!
Skall eventuellt sparka ut fransmannen från garageinfarten och kikar nu på bmw diesel...
Vill ha en 5 serie e39-e60... vilka motoralternativ kan ni rekomendera..gärna motiveringar.
Vilka svagheter har dessa motorer? automat manuell? jag är sugen på automat.
/Fredde
Ub
262
Ubbe_530d
525d Touring -08
530d Touring -01
En E39 530d är väldigt mycket bil för pengarna om man hittar en fint exemplar (vilket är mycket lättare om man hämtar själv i Tyskland).

Inget större fel på 525d heller men ser inga fördelar men den och prismässigt brukar dom ligga rätt lika.

Dock ska man se till att man får en 2001 eller nyare som dels är fejsliftad och dels innehåller en modernare insprutning med högre kvalitet på högtryckspumpen.

Jag skulle föredra manuell framför automat i alla lägen, man bör tänka på att livslängden på en automat inte är lika lång som en manuell som vanligen håller bilens livslängd. Mellan 20k och 40k mil brukar man få räkna med att byta automatlåda. Är den körd mycket i stadstrafik är det närmare 20k är det mycket långkörningar är det närmare 40k.
Fr
71
Fredrik b
528i touring97-
Passat tdi 4m 10-
Tjena ja rekommenderar oxå 530d 01-å nyare..min har gått 27k nu,pinnar på riktigt bra,den bästa bil ja nånsin haft faktiskt,den har "allt",ser bra ut,bra ekonomi,bra drag i kärran"chippad",skön komfort....
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Jag skriver under på 530D E39. Den mest problemfria bilen hittills.

Göran

FWD - Nej tack!
fredde 7
Tack för svaren....
Vad drar de vid tex landsvägs/motorväg mellan 120-150km/h alternativt hur snålt kan den gå.
Angående automat...om jag bortser från livslängden. Känns den klen med automat...jag hade helst skaffat en automatare då jag har förhoppningar om att de ger bättre komfort(lägre varvtal)...
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Vid 120 på motorväg drar min 0,7 knappt. 150 har jag ingen aning om. Förbrukningen under två år (6000 mil) är 0,76.

Göran

FWD - Nej tack!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.