AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.981

Strålkastareproblem eller besiktningsmannen har fel?

Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
Bilen har varit avställd i ett år. Bilen besiktigas utan anmärkning innan den avställdes. Nu när jag var på besiktningen igår, sade dem att ljusbilden är diffus, dvs man måste byta reflektorerna.

Däremot när jag kör in i mitt garage kan jag se när det är mörkt att ljusbilden är exemplariskt fint - att den följer det mönster som krävs för att gå igenom besiktningen.

Bimern har originella Bosh strålkastare som hade inte använts på ett år.

Hur hade ljusbilden kunde blivit diffust av sig själv när bilen stått i garage? Har kanske besiktningsmannen fel?

Har någon kanske liknande erfarenheter?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Fanns det någon imma på insidan av strålkastaren?

Testa att besikta bilen på en annan station.

Om den går igenom; ta kontakt med den ansvarige på SBP-stationen som den första besiktningen utfördes på och kräv återbetalning.

Mvh
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
Hur menar du?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Jag tänkte att imman kanske gjort ljusbilden tillfälligt diffus, och om den går igenom besiktningen på en annan station så måste de gjort en felbedömning på den första, eller hur?

Då borde du slippa betala för ombesiktningen.

Mvh
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
Ok, tack rob_t_j72

Jag har märkt att det finns en knapp som reglerar ljusstyrkan i strålkastarna, den ligger vid ljusstyrkeregulatorn för panelen.

Kan den ha någon betydelse för ljusbilden, kanske? Hur fungerar den? Jag har kanske rört den av misstag..
loftahammar
Du kan inte ställa ljusstyrkan i strålkastarna, den knappen är till höjd justering om du har mycke last...

Mvh Robban

Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Japp, enbart höjdjustering.
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
Där ser man..

Den här historien har lösts sig, har varit på en annan besiktningsstation, killen sade att strålkastarna är så pass gamla att de är nära att förlora sin reflektorförmåga.

Däremot sade han att de är fortfarande dugliga att köra med ca ett halvt år, sedan behöver man byta dem om man vill klara en nästa besiktning.

Därmed fick jag godkänd på besiktningen utan att man behöver ens rätta till felet :-)
Att man kan råka ut för lite olika bedömning/värdering av ett fel är inget ovanligt, det är ju människor, inte robotar, som bedömmer.
Fundering: Det kan kanske ses som en seger lite kortsiktigt, men tycker du inte att du har fått rätt klart med att du kör med riktigt dåliga strålkastare, från ett par oberoende källor dessutom? Onekligen en viktig säkerhetsdetalj eller hur?

FP
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
folke: jag har en del tråkiga erfarenheter när det gäller strålkastare, körde en ford i vintras som vinterbil och råkade besiktiga den i december.

På besiktningen sade besiktningsmannen - "nej, reflektorerna är brända, du måste byta." Jag frågade lite runt på skrotfirmor osv, ingen hade någonting just då så jag lånade ett par från polare som har en liknande ford. Tillbrang nästan en hel lördag med detta i garage.

Det mest löjliga var att forden gick genom besiktningen med polarens strålkastare TROTS att jag knappt kunde se när jag körde i mörket med dem!! Jag tvekar inte på att besiktningsgubbarna gör sitt bästa men jag tar deras bedömningar med en stor nypa salt. Hur kan man gå igenom besiktningen med helt kassa strålkastare som levererar knappt någon effekt??

Mina strålkastare som jag har nu i dagsläget på BMW:n visar tydligt för andra bilister min position på vägen plus att jag klagar inte på sikten i mörket. När jag själv gör en bedömning att de är inte dugliga längre, byter jag ut dem. Och det är lite därför att man har inte samma sorts förtroende för tjänstemän på Bilprovningen som man hade i början av min "bilkariärr".

Där hade du mitt svar.
Jag förstår hur du tänker, många har liknande uppfattning. Åter igen, bedömningar som inte mäts med precisionsinstrument osv är och förblir bedömningar. Det är liknande med t.ex blästrade vindrutor, bullrande avgassystem (förutom helt orimliga nivåer) osv.
Utan att gå in i detalj på definitionerna för hur ljusanordningar generellt och ljusbild och ljusstyrka för färdstrålkastarna osv skall förhålla sig så kan man konstatera att det är väl definierat och på flera sidor i reglementen osv. Dokument osv går att fiska fram på bl.a VV:s sidor och man kan milt sagt konstatera att de är strikta och detaljerade, vilket iofs är OK eftersom det är viktig säkerhetsutrutsning osv.
Detta skall alltså bedömmas vid en besiktning och självklart blir det lätt en konflikt mellan egna intressen och kostnader inte minst, och besiktningsteknikerns som bara kostar lite tryck på tangenterna. Om alla däremot skulle göra egna bedömningar och i eget intresse mht kostnader osv så blev det kanske inte så bra eller hur?

FP
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
Både ja och nej, det är lite av en filosofisk fråga och jag är ingen filosof...

Däremot ligger en stor del av ansvaret på biltillverkarna som gör ett problem av varenda smågrej. Nya reflektorer för min bil, styckvis på BMW kostar 1600 kronor. Sedan när man ska byta det själv (för att i vår mysiga del av Europa både den professionella nivån samt servicenivån på verkstäder är fruktansvärt låg) kan man spendera en hel week-end bara på detta. Och helg ska kännas som helg, liksom.

Minns att förr i tiden på sådana bilar som Sierra exempelvis, kunde man enkelt byta saker själv utan det var förenad med stora kostnader samt tidsförluster.

Desto nyare en bil är desto mer komplicerad blir de flesta reparationer och byten på den. Inte att undra varför det körs en hel del nyare bilar på vägarna som var besiktigade sist år 2005. Jobbar man kl 0.7-16.00 plus kanske lite övertid är det inte så stor chans att man hinner till verkstaden. (Åter till Europa där det går att laga bilar 24/7).

Därför förblir många gånger besiktningsmännens önskemål endast deras egna önskemål. Life is life
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jobbar en kille hos oss som tidigare varit ambulerande bilmekaniker i GRB.
Hade en buss och åkte hem till folk eller till deras jobb och fixade bilen. Kanske en god affärsidé för den som tål lite väder och vind.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag bytte insatser på min gamla E30 utan att fått anmärkning på besiktningen och det var definitivt värt varenda öre. Istället för ledljus (ej LED) återfick man ett bra ljus som när bilen var ny.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.