|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hejsan, funderar på turbokonvertering av en bmw e30 320-325 med m20 elr m50-b25 motorn.. Men har aldrig fått fram riktigt hur mycket det är som måste göras. Har läst att man kan ladda runt 1 bar med ett TDE04 agg utan att behöva sänka kompen, vet inte hurvida detta stämmer, därför jag slänger in min fråga här, exakt vad ska göras? Och precis alla saker som ska vara med förutom turbo o grenrör o intercooler.. den som har beskrivning elr vet någon sida där allt precis allt står kan vänligen hänvisa mig dit :) Tacksam för svar ! MVH// Michael (xtremtoff) BMW when you need power and comfort ! | |
|
Länk Mvh |
|
| Länk | |
|
Tackar så mycket rob_t_j72 ! :) ni andra som läst min fråga, kan väl höra av er om ni vet något.. MVH// Michael BMW when you need power and comfort ! |
|
|
Massa tips o råd tack :) BMW when you need power and comfort ! |
|
|
Hej. Du kommer inte att kunna ladda 1 bar utan att kompsänka. Mitt enkla tips. Köp en M50B25, renovera med nya lager och packningar och plana block samt topp. I med MLS-packning och slå ihop motorn. Sedan köper du ett SPA-grenrör och en turbo. Och börjar köra med E85. /Edvard BMW CS #4503 Min dagbok: Länk |
|
|
hmm okeej.. Men vad säger egentligen besiktn om att turbokonvertera en sådan bmw med den motorn då? Jag menar måste inte bromsar, fjädring och annan hjulupphängning uppdateras, till något vassare grejer? Elr hur ligger det till? :) MVH// Mïchael BMW when you need power and comfort ! |
|
|
Enda sättet att lagligt kunna besikta med en turbomotor är att bilen är intagen som flyttgods: Länk Om du turbokonverterar en bil utan flyttgods-dispens och ändå lyckas komma igenom besiktningen så är den fortfarande olaglig och du kan åka fast i en flygande kontroll t.ex. Kompsänkning är en bra idé, även större spridare + o-ringning är lika bra att göra ner motorn är nerplockad. Mvh |
|
|
Hej igen. Om du ska köra E30 så är det bättre du konverterar M20 motorn så att du lätta kan bygga tillbaka när det är dags att besiktiga. Ang turbo och om det är möjligt, lagligt så är svaret; Det är inte möjligt att besiktiga lagligt. Finns en BMW i Sverige som lyckats med det, men det var tack vare att den togs in som flyttgods OCH den årsmodellen fanns inte reggad tidigare i Sverige. /Edvard BMW CS #4503 Min dagbok: Länk |
|
|
hej okej, nu ska vi se om jag har fattat rätt av era svar angående besiktn,. så att jag måste regga in den som flyttgods för att kunna köra med den lagligt, men hur ska jag kunna regga in den som flyttgods när jag redan bor i sverige, det lär dom ju se i papprena senare i vilket fall väl? Det kanske märk att jag inte är så jätte haj på detta men det är första gången jag tänkt bygga något sånt här och jag har aldrig reggat om en bil, så man känner sig lite nybörjare just fö tillfället ; / Tackar så hemskt mycket för alla svar jag fått ! Har ni nå andra tips gällande turbokonverteringen så skriv gärna :) MVH// Michael BMW when you need power and comfort ! |
|
|
Det är bara någon annan som har bott i utlandet som kan ta in en bil som flyttgods från utlandet, din bil kan inte reggas som flyttgods. Med andra ord borde du helst kolla efter en annan BMW som är intagen som flyttgods. Sök på Blocket och skriv bara ( BMW flyttgods ) som sökord. Länk Länk Du kan fortfarande turbokonvertera din bil, men den kan aldrig bli laglig. bumper: På vilket sätt är årsmodellen viktig? Mvh |
|
|
okeej det är faktiskt väldigt synd. Jag menar att det är dumt att inte en bmw är som en volvo när det gäller byte elr trimning av motorer. Jag menar du kan ju regga en 740 med en original t5r motor i utan beskymmer, det enda som ska vara lite bättre för övrigt i bilen ska vara bromsarna.. Det var det jag var så positiv över med bmw och trodde att man skulle kunna göra nå liknande reggning med en turbokonvertering ( men icke ) :( Man skulle ju kunna ha en helsickes massa kul med en bmw turbo på gatan :) MVH//Michael BMW when you need power and comfort ! |
|
|
jag menar kollar man på blocket så finns det ju några stycken turbokonverterade,. men dom kanske kör den varianten att dom plockar av och på turbon och allt där till varje gång det är besiktn?.. BMW when you need power and comfort ! |
|
| Antagligen gör de så, det är nog det vanligaste... | |
|
jo det måste väl vara det, men det kan ju inte vara särskilt kul det heller, om man hamnar i en flygande besiktn. Men om man bortser ifrån "Turbobygget" Vad kan man då få ut i Nm och Hk bara av att vässa med kamaxlar och chip, planad, portad topp, och extraktor, 2,5" system, filter. Ja det vanliga inom sugtrim? Jag har en b230 volvo motor med 2.5 liters marinvev och planade turbo kolvar och vise versa men det känns ju lite trist att slänga i en volvo rallycross motor i en bmw ;/ BMW when you need power and comfort ! |
|
| har jag fattat rätt nu? om jag köper en bmw som är intagen som flyttgods får jag turbo konvertera den då?? | |
|
_andersson_ : Om jag fattat rätt av denna diskussion så ska det tydligen vara lagligt, att om en bmw är intagen som flyttgods så får den turbokonverteras.. vet inte om det har med att göra om andra länder har väl en annan syn på besiktn än vad dom i sverige har, så det ska väl vara lagligt att göra så om jag oxå fattat rätt vill säga :) BMW when you need power and comfort ! |
|
|
Hej igen. Som jag skrivit tidigare så går det inte att regga bilen med turbo som flyttgods. Men det finns undantag. Men att gå o köpa sig en flyttgodsbil i Sverige och sedan tro att man kan regga om den med turbo, är dumt. rob_t_j72: Årsmodellen är inte viktig utan det viktiga är att bilen man ska regga inte finns i våra system med en viss motor / effekt. Jag var spekulant på en flyttgodsbil för ett tag sen och kollade upp detta. Slutade med att jag lade ner planerna. /Edvard BMW CS #4503 Min dagbok: Länk |
|
|
Okejokej, då var det jag som missförstod det kapitlet en aning! :) BMW when you need power and comfort ! |
|
|
Edvard: Så Turbovulc´s 325 -85 hade en annan effekt original än vanliga 325 -85 i Sverige? Ajaj... |
|
|
rob_t_j72: Fanns väl ingen 325 -85 reggad i Sverige tidigare? /Edvard BMW CS #4503 Min dagbok: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.