|
|
|
|---|---|
|
Jag kommer inte överens riktigt med det elektroniska styrsystemet för gasspjället på M54an i min 325i -04. Följande dumheter stör jag mig på: 1. Vid normal igångkörning på ettan gör bilen små pumpningar på gasen innan kopplingen har greppat. Om man varvar och slirar lite mer än normalt på kopplingen så gör den ett kort gasuppsläpp precis när kopplingen greppar. Jag vet inte om detta är ett fel eller om det är en funktion. Om det är en funktion (för att motverka ryck när kopplingen greppar?) så är uppsläppet för stort, det resulterar i ett ryck åt andra hållet. Om man minimerar varvtalet och sliret (ej över tomgångsvarv innan kopplingen greppat helt) så uppträder inte dessa fel. Det går också att motverka systemets uppsläpp genom att pumpa till på gasen när uppsläppet annars skulle ske, men det är svårt att tajma exakt, delvis beroende på punkt 2. 2. Responsen är fördröjd både på pådrag och på uppsläpp. Det känns precis som en turbomotor, fast inte lika mycket. Det är inget som stör vid normal körning, men vid viss inspirerad körning är det påtagligt. Om man till exempel kör på sladd over underlag med växlande friktion, då behöver man ju kunna reglera pådraget omedelbart och exakt. Man skulle ju kunna tro att detta är en baksida med såna här system, att processor och spjällmotor helt enkelt inte är snabbare, men jag har läst att det är medvetna fördröjningar som är inlagda för bättre komfort – en mjukare känsla. Sanslöst dumt! Jag tycker också att det verkar som systemet är snabbare när DSC har kontrollen över spjället, så det kan ju stämma. 3. Systemet verkar ha olika trottelkurvor och fördröjning beroende på om kopplingen är aktiverad eller inte, om bilen är på rull eller står stil, och kanske beroende på vilken växel som är i. Det är störande att det inte är konsekvent. Jag antar att det är så systemet är programmerat, men varför i helvete då för? :-) Nu undrar jag ju om någon här har liknande erfarenheter, och om ni har kunnat göra något åt det? Jag påtalade det här när jag hade bilen inne för Inspektion II i höstas. De hittade inga fel på bilen, och de tyckte att den fungerade normalt. De programmerade ändå om DME, men det gjorde tyvärr ingen skillnad alls. Finns det några ”chipstrim”-utvecklare som har tittat på det här? Jag har inget intresse av att ändra på motorstyrningen i något annat avseende, men om det finns en mjukvara till gasspjällsstyrningen som efterliknar en hederlig mekanisk wire så vill jag ha den! :-) | |
|
Jag har fått ett fel som till viss liknar detta på min 530 2001a. Men det är bara vid gasuppsläpp min motor beter sig konstigt. Vid pådrag är responsen precis som den alltid har varit. Vid uppsläpp så verkar det som om spjällmotorn inte släpper av lika snabbt som den brukade göra. Detta får till följd att motorn rusar något när man släpper av gas och kopplar ur. Folk undrar väl om man inte kan köra bil när dom hör det på stan. Jag undrar precis som du om någon varit utför detta innan? Tacksam för svar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.