|
|
|
|---|---|
|
Jag har gått och suktat i många år efter en gammal 6-serie som "ny" hobbybil. Hur är det med tillgång på reservdelar osv på dessa? Är dom lätta att leva med om man bara skall bruka den på sommaren? Jag har skruvat en del M20 begriper man sig på M30 då? Är dom lika roliga att köra som E30? Har spanat in denna på blocket. är riktigt sugen. Vad tror expertisen om denna? Länk | |
| stämmer verkligen miltalet??? | |
|
Varför skulle inte miltalet stämma? Runt 30.000 mil är väl inget konstigt? |
|
|
Klart du vågar köpa en E24! Lättskruvat, de senare bilarna är baserade på E28 så reservdelar finns det gott om lite överallt... Det är de delar som enbart passar E24 som kan bli liiite jobbiga att handla, se t.ex. till att framskärmarna är rostfria - kostar en förmögenhet att köpa. Hade en ett tag: Länk den såldes eftersom jag ville ha tygtak på min leksaksbil. Min gamla bil är nu åter till salu: Länk och jag kan väl säga att den nye ägaren inte gjort ett dugg åt den sedan han köpte den av mig - utom att höja priset ;-) Har väl en del info om just den bilen om den verkar intressant; Powerposta, så ska jag svara på alla ev frågor! Modellen är fantastiskt vacker, går bra för sin ålder men är väl inte i klass med E30 när det gäller körgläde. Tror mest det beror på storleken?! Lycka till /Magnus Bostongrün: Länk |
|
|
Skön bil,snygg...M30 motorn är en av de stabilaste maskiner som BMW byggt(anser jag)...se bara till att kolla banjobultarna till oljeröret som smörjer kamnockarna+ventiljusteringarna + stiftbyte vid regelbundna intervall(säg 1500mil max)olja+filterbyten så ofta du har möjlighet till(nee,men säg max 1000mil emellan) ;) Då är det lugnt med den maskinen.. Ja+ kontrollera alla slangar till kylsystemet,främst den "lilla krokiga" vid termostathuset, INTE kul om den spricker vilket är ganska vanligt ty "folk i allmänhet" byter aldrig t.ex den slangen i tid.. Angående körglädjen i den så är det ju inte riktigt samma som i E30 t.ex., men det är liksom inte den bilens främsta företräden om man säger... Mera glidarvagn över det hela,men visst går det att åka med den också rejält...menar inte så,men du fattar :) Mvh Janne. |
|
|
Jag misstänkte att karossdelarna kunde kosta lite. Man är ju bortskämd med reservdelspriserna på E30, kostar ju som en gammal volvo 240 att reparera. Men jag är såld på utseendet på E24:an det blir nog svårt att motstå ett köp. Så körglädje är alltså inte riktigt i klass med E30? Känns dom klumpiga/svajiga att köra? det bästa vore att provköra ett friskt ex i och för sig. :) Sedan bör det väl inte vara något problem att få en sådan godkänd att entusiastförsäkra? /L |
|
|
Går ju att göra en del för att närvaron/körglädjen ska bli bättre,t.ex ett smakfullt sänknings/väghållningskit...gör mycket för feelingen och körglädjen+lite härliga däck+fälgar.. Och så ser du till att styrningen inte känns slapp i mittläget(dvs man får passa bilen hela tiden med ratten i mittläget pga sliten styrväxel eller iofs kan det hjälpa att checka den "betydligt enklare" åtgärden>>>Dra åt muttern i teleskopet(inne i kupén).. Dåligt med körglädje har den inte,läs det inte så(trevlig bil överlag skulle jag säga,speciellt som entusiastbil)...senare modeller är ju baserade på E28 teknik i stora delar som sagt ;) Men provkör någon och bilda dig en uppfattning om det skulle vara nå´t för dig, som du har tänkt. De du ska kolla på är årsmodeller fr.o.m 85 ty då kom den "riktiga" 3430cc motorn till Sverige(204hk)... Ja,eller så handlar du en med M30 motorn i det tyska utförandet, med den fördelen att den gav 218hk... När den kom i Tysklandsreggade vagnar vet jag inte säkert. Mvh Janne. |
|
|
bmw_ jerry , med sina ca 1300 mil /år i snitt är den nästan en lågmilare :) Leffo , det finns en uppsjö av prylar om du vill ha den riktigt "fast och fin"........ Hälsningar Ando Gunnarsson Alpina Club Schweden Länk |
|
|
Ok, tack för info. Ska försöka provköra någon och bilda mig en uppfattning. Egentligen är jag inte typen som ligger efter vägarna och kör som en tok. Jag brukar knalla fram i lugn akt för det mesta och lyssna på motorljudet med nedvevad ruta så jag behöver inte ha någon extrem "ringenvagn" precis. Det är bara det att jag gillar E30:s direkta reaktioner i ratten och vakna uppträdande samt motorljud. Men dessa egenskaper verkar ju E24 också besitta så det är nog rätt bil för mig i alla fall. Sedan skulle det vara kul att ha en M30 under huven. Den motorn tycker jag är typisk BMW. E24 kanske är lite "mognare" i sitt uppträdande men det är ju jag också (gubbvarning) ;) vi får se hur det blir... /L |
|
|
Min gamla bil blev "som ny" efter att jag bytt lite bussningar i fram- och bakvagn, monterat moderat sänksats fr Kilen (Mekonomen!) och Bilstein dämpare. Bredare hjul gjorde åxå sitt till, naturligtvis! Man kommer dock inte ifrån att E24 saknar kuggstångsstyrningen som E30 är begåvad med. Det du måste kolla efter är ROST, det finns det gott om - modellen börjar trots allt att få en hel del år på nacken. En magnet är ett fiffigt hjälpmedel... Utbudet verkar vara väldigt stort just nu, så det finns säkert chans att hitta nåt som passar?! Hur är förresten inredningen/stolarna i en drygt 20 år gammal bil som gått över 30K mil??!! /Magnus Bostongrün: Länk |
|
|
Hej! Kollade lite på gamla annonser, enl. annons från 2004 var den då nylackerad. Hade då en mätarställning på 339360 km. För en månad sedan var priset enl. blocketannons 57.000:- så priset är nog ej helt fel. Men kolla bilen noga framförallt efter rost. Lycka till! MVH BLJ |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Rost,rost och åter rost! Det är nämligen E24:ans största svaghet. Inte för att skrämmas. Rostkänsligast är: Framskärmar (dyra att köpa nya) Trösklar,främst mot hjulhus fram Skärmkanter Fjäderbens koppar Bakre stötdämparfäste mot hatthylla kan vara drabbat på en del välanvända E24:or Främre delen av golv Underkant av dörrar,även övre kant kan i vissa fall vara rostdrabbade. Frontplåt med undersida av chromet Sandplåten bak under bakre stötfångare. Rambalkarna under bilen,brukar ha en förmåga att rosta innefrån. Mvh Patrik |
|
Hej! Kollade lite till. Importerad 1989 Avställd mellan 98-09 och 04-04, det var väll då som den renoverades. Mvh BLJ |
|
| är det stor skillnad på tidiga e24:or jämfört med dem sista?? | |
|
Framskärmarna är väl hutlöst dyra??? 6-7k väl? vänster skärmkant bak på min 635a har rostangrepp+den har tydligen vart spacklad+omlackad nån gång för längesen kanske pga av mindre krockskada. Bilen är till salu billigt om nån undrar,finns på ap börsen |
|
|
Synd att dom rostar så mycket och att reservdelar är så dyrt annars hade jag köpt en. 635 är i mitt tycke en av de vackraste bilarna BMW byggt. |
|
|
Köp hellre en -83 och nyare. Jag har prövat både e12 och e28-baserade e24'or och den senare är en väldigt mycket bättre bil. På alla sätt. Den äldre är kanske lite "charmigare", men jag skulle aldrig tveka. Andra generationen är helt enkelt mycket mer bil. Det är inte utan att jag saknar den gröna. mvh Magnus Melkersson Min föredetta. Länk |
|
|
Den verkar vara väl värd att åka och titta på. Finns det kvitton på alla arbeten och bilen verkar fräsch och fri från rost så visst... handla på :-) De problem jag kan komma på är redan listade. Men kolla rosten en gång till för säkerhets skull ;-) Har den lädersäten och inredningen är skött som sig bör kan den vara riktigt fin invändigt. Min bil har nu gått 29800 mil och visst finns det slitage på sidostöden (sportstolar) på förarsätet men mycket mer är det inte. Därför blir jag alltid fundersam när jag ser bilar som gått ca 20' och är trasiga i skinnet. Baksätet är knappt använt och mjukt som en barnrumpa :-) Sköts grejerna så håller de väldigt bra. Lycka till! vacker förare ska ha vacker bil:)Länk mvh Fredrik |
|
|
Det är ett plus om bilen har sportstolar (tycker jag i alla fall), man sitter mer "i" bilen än "på" den så att säga. vacker förare ska ha vacker bil:)Länk mvh Fredrik |
|
|
Har du väl köpt en blir du aldrig av med känslan.Hur går det för dig magnus (GooCart) ska du inhandla din tredje eller?? visst är avsaknaden stor?! Härlig bil på alla vis. Hälsningar från stolt ägare. /Jonas Brinell. |
|
|
Brynet, avsaknaden är T O T A L. Man har ju dessutom en förmåga att bara komma i håg dom bra grejerna, men om jag sansar mig i mina värsta ångestattacker så kan jag dra mig till minnes varför jag sålde den. Självklart blir det en tredje när omständigheterna tillåter det. Jag scannar blocket dagligen. mvh Magnus Melkersson Min föredetta. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.