AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.907

Installera iPod anslutning E60/61

Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Hej
Har varit i kontakt med BMW angående iPod-ansluting till min bil via CD-växlar anslutningen i handskfacket. Tycker dock att det blir lite väl dyrt kalas.

Själva enheten Länk med art.nr 65410415655 skulle BMW Group Gbg ha 2430 kr för.

Sen är man tydligen tvungen att programera om bilen så den vet att iPod-kittet är installerat. Annars skulle det bli trubbel vid service med felkoder etc. Det skulle BMW ha ca 2500 kr, kanske några hundringar färre om det gick fort.

Att installera enheten kan man göra själv, annars sticker priset ännu mer.

Nu till min fråga. Måste det vara så dyrt att programmera bilen? Kan inte fatta det.
Skulle man inte bara kunna dra ur iPod kittet vid service eller finns det andra fiffiga lösningar?
Det kanske till och med är fler som har gjort denna mod?
Fr
1.138
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Du har ungefär samma prisuppgifter som jag också fått fram varför jag lagt det på hyllan (skaffat en griffin fm-sändare som inte på något sätt ersätter en direktanslutning)
ro
55
rohm
AUDI S4 -10
Kan bara instämma att en FM sändare inte på något sätt ersätter ipod inkoppling. FM sändarna har ganska klent ljud.

Fredrik

Gr
2.160
Grandy
997 GT3
Om installerar en Länk AUX-ingång istället? Vet ni om bilen måste omrogrammeras då med?

Det skulle kunna vara en variant. Dock får man fortfarande byta låten etc på iPoden.
Fr
1.138
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Jepp omprogrammering måste göras för att bilen skall känna av aux-ingången. All uppkoppling via cd-växlar anslutningen ( även en cd-växlare) innebär omprogrammering
ja
294
ja73
530dA X-drive Touring -13
Det verkar som att man måste programmera för AUX-ingången också.

Länk

Kolla Länk det kanske finns alternativ till BMWs interface.
Gr
2.160
Grandy
997 GT3
Densions produkter verkar vara ett bra alternativ. Kanske till och med bättre!?
Till E60/61 är det Gateway 500 som gäller men vad är det som säger att inte bilen måste programmeras för den med? Den installeras väl i samma kontakt i handskfacket.
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Har nyligen monterat in Ipod interface i min bil, BMW fick göra det, lite lat, skulle montera detta själv men tiden räckte inte till, de gjorde det i samband med uppgradering av bilens mjukvara. Helt nöjd, värt var enda krona. Som sagts tidigare så måste man gradera upp mjukvaran för att få den att fungera
Kan starkt rekomenderas om man inte har cd vxl.

NoFear, kör med insidan.
Gr
2.160
Grandy
997 GT3
tommysbmw: Vad fick du ge för modifikationen?
Gr
2.160
Grandy
997 GT3
tommysbmw: Såg ditt svar i en anna tråd. Tack!
Gr
2.160
Grandy
997 GT3
Kan meddela att jag nu har en fullt fungerande iPod Interface OEM i bilen. Köpte den i sommras för kampanjpris hos Bmw. Monterade den själv. Lät sedan verkstaden uppdatera mjukvaran. Totaltkostnad 1895 kr (enhet) + 2000 kr (uppdatering). Värt varenda krona som tommysbmw skrev så fint.
Gr
2.160
Grandy
997 GT3
Så här snyggt blev det.
Länk
Länk
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Känner igen dessa bilder från min egen BMW, jag blev som sagt helnöjd med min installationen. Ingen behöver cd-växl. när man kan köra Ipod i bilen.
Enda negativa man ser bara de första 500 låtarna i menyn ;-)

NoFear, kör med insidan.`oo00oo´
jo
52
johnken_1
Porsche 997 GT3 -07
Mini Cooper S -12
Saab 9-3 Aero Cab -10
Även jag har Ipod anslutning i min M5 E60, med navi pro. JAg får dock inte upp menyerna som i bifogade bilder, utan jag kan välja mellan CD1-CD6 varav CD5 ej är valbar. Beroende på vilken CD jag väljer, får jag olika alternativ, men genomgående för alla är att jag bara kan bläddra bland de 5 första. Varför är det så här? Jag hade förstått det som att man med I-driven skulle kunna bläddra igenom det mesta (i alla fall allt som får plats på en 8gb Nano?)
Gr
2.160
Grandy
997 GT3
CD5 är för podcasts, bara att lägga in så fungerar det!
Ra
3
Ramen
328i Touring -00
Jag vill bara kolla om någon kan svara på hur gränssnittet i den fabriksmonterade AUX/USB ingången i armstödet fungerar i en E61 -09. Laddar den ingången batteriet i en iPod om man kopplar in den där (eller behövs separat koppling till cigarettuttaget) och ger den spellistor, album mm (dvs inte filnamn) i iDrive och går det att manövrera via ratten? BMW Gbg verkar inte helt på det klara hur detta fungerar...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.