|
|
|
|---|---|
|
heej min bmw 520i -89 går ojämt på tomgången.jag undra om ni kan veta det det är för fel ? hur kan jag veta om bilen har kokat så toplockspacknigen har gått ? skulel vara snällt att veta :) för jag köpte bilen nyss , | |
|
Se efter under oljepåfyllningslocket om det finns mycket vit gegga där. Dra sticka och kolla den också. Kommer det avgasukter från expansionskärlet? Ryker bilen vitt vid belastning? orolig tempmätare? Gör en ventiljustering. /L |
|
|
En ventiljustering kan råda bot på tomgången menar jag... /L |
|
|
heej oljan va bra :) men nu när den stog på tomgång ute så började tempmätaren gå upp till rött helt plötsligt ? vad kan ddet vara för fel då ? och det vart tryck i slangarna?:) |
|
|
Låt den aldrig gå upp till rött! slå av bilen på en gång! Topparna tål absolut inte varmgång! När du testar och felsöker, låt bilen kallna. Sedan kollar du tempmätaren hela tiden när den går på tomgång, är den på väg upp mot rött? - stäng av! När bilen är avstängd Känn på fläktkopplingen om det glappar (ta tag i fläktvingen och kolla om det glappar i centrum). En trolig felkälla till att motorn går varm brukar vara just den kopplingen på gamla BMW. När den går på tomgång. Ha locket bortplockat på expansionskärlet och kolla om det bubblar. Fyll på vatten om det sjunker undan. /L |
|
|
Jag utgår från att generatorrem och vattenpumpen snurrar som den ska? /L |
|
|
Om du köpte bilen nyss, märkte du inte att tomgången och tempmätaren var orolig vid provkörningen eller har detta uppkommit nu? /L |
|
|
vattenpumpen bött jag nyss på den :) kunde inte köra så mycket med den innan jag köpte den men har bytt kamrem och vattenpump nu, det bublade när jag uppnade locket har toppen gått då elelr ? ska vänta tills den har blivit kall sen starta sen, sen när mätaren gick up pså mycket så slutade varvräknaren och hastighets mätaren att sluta att fungera :( |
|
|
Det kan vara ett så enkelt fel som luft i kylsystemet. Har du bytt vattenpump så är det troligtvis luft. Du måste avlufta helt enkelt. Du får leta upp luftnipplarna och skruva upp dom. Vet inte vad dom sitter på E34 troligen på kylaren eller i anslutningen till den och på termostathuset. Kör bilen på tomgång med locket på expansionskärlet borttaget och kläm lite på kylslangarna. Glöm inte att regelbundet kolla in tempmätaren! Det där med att övriga instrument lagt av pga. tempmätaren verkar konstigt. Förmodligen är kretskortet bakom instrumentet defekt och då lever hastighet, varvräknare samt bränsle momentan mätaren ett eget liv. Det har troligen inget samband med att motorn går varm. /L |
|
|
Passa dig för den roterande fläktvingen när du klämmer runt på slangarna! Lätt att göra bort sig när man står och är irriterad och dräller med vatten och glykol ;) /L |
|
|
tjoo vi har nog komit fram til latt toppen har gått så synd är :/ hoppas bara den inte är sprucken bara :/ men tack för all hjälp än då :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.