|
|
|
|---|---|
|
Hej, tänkte åka ner till Bohuslän (Lysekil) i helgen från Sthlm och undrar helt sonika vilken väg som är smidigast...rent vägmässigt så är det ju lockande att ta vägen via Göteborg då det mestadels är motorväg (med undantag för sträckan Jönköping - Borås) men den vägen är 10 mil längre än den planerade sträckan via vänern. Vad tror ni...kör man ikapp de 10 extra milen rent tidsmässigt tack vare högre snittfart eller skall man satsa på den kortare sträckan? Vägen över Gbg blir ca 58 mil mot 48 mil den kortare vägen. Hugget som stucket? Vi skall på bröllop så tiden är viktigare än avståndet :-) Vad hade ni gjort? | |
|
Åker sträckan Sthlm - Lysekil väldigt ofta till sommarstället. Åker även ibland via Göteborg (hälsa på släkten) men ska jag åka direkt väljer jag alltid E20 via Örebro - Götene - Lidköping- Trollhättan - Uddevalla - Lysekil. Tidskillnaden kanske är marginell men med lite "aktiv" körning är nog E20 lite snabbare. Var dock extra uppmärksam på sträckan Laxå tom Trollhättan samt även Uddevalla - Lysekil (om du väljer att färjan över Gullmarsfjorden), finns tyvärr en hel del kameraskåp. Dessutom känns det "psykologiskt fel" att köra söderut till Gbg för att sedan köra norrut igen till Lysekil. |
|
| Mellan Örebro och Laxå har du inga fartkameror. Mellan Laxå och Hova har du 2 kameror. En på 70 sträckan några km innan Hova och en på 70 sträckan precis när man kör förbi Hova. Mellan Hova och Mariestad har du 2 kameror. En kamera på 70 sträckan innan Hasslerör och en på 90 sträckan innan man svänger till Torsö (Mariestad) Efter Mariestad har du ett antal kameror. En efter Mariestads södra infart sedan en innan (70 sträckan) Lugnås. Efter Lugnås har du 2 kameror innan Götene. Båda 2 på 90 sträckan,endast en utav dom fungerar,den innan Götene. Efter Götene har du 2 kameror innan Lidköping. En på 70 sträckan när man åker förbi Götene och en efter Götene,precis när man kommer på 70 sträckan (Källby) osv... det finns en del kameror och poliser :-) | |
| Stort tack...vi valde E20 och det gick rätt smidigt. Höll mig kring fartgränserna så jag tror inte heller att någon kamera noterat något. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
När jag åker till Örebro/Kumla-Strömstad så väljer jag vägen 9 ggr av 10 över Karlstad, Åmål, Bengtsfors osv. Mycket trevligare än att åka Götene Lidköping , Uddevall. som är en riktigt tråkväg. Det är i princip nästan på kilometern lika långt förövrigt. Men till Lysekil är det kanske lite skillnad avståndsmässigt. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Jag roade mig med en enkel uträkning, följande gäller: landsvägsmilen avverkas med snitthastighet 90 km/h, 48 motorvägsmil avverkas med ett snitt på 130 km/h. Det ger en tidsfördel för motorvägen med en halvtimme (avrundat). Ökar man till 150 (i snitt) på motorvägen och håller 100 km/h på sträckan utan motorväg har man vunnit en timme gentemot E20 (där man kör 90 km/h i snitt). Om hastigheten är reell att hålla eller inte är upp till var och en att avgöra, kör man vid rätt tidpunkt lär det inte vara något problem, en söndag eftermiddag betydligt värre. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.