AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
2.963

Hur lyckas man med kantstötta fälgar

GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
På väg till jobbet idag såg jag en nästan ny M5:a som hade slickat trottoarkanten med riktigt fina märken som följd.

Det jag inte förstår är, varför ska man slicka trottoarkanten så pass mycket så att man skadar sina fälgar på det viset?

Har haft mina fälgar i 5 år utan ett enda märke...
Vissa fälgar ute på annonser ser ut som om dem har varit med om ngn sorts krig men ändå ska dem ha bra med betalt:-)

Finns det fler som är rädda om sina fälgar när dem parkerar? :-)

BMW M-POWER
Jag kan inte heller begripa varför folk kör tills det tar emot. Det är ju snarare regel än undantag att det finns något skrap någonstans. Även på min bil fanns det när jag köpte den, så jag var ju tvungen att köpa nya fälgar.

Ja här är en till som är rädd om fälgarna när han parkerar. :-)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det finns säkerligen många som är rädda om sina fälgar, men lyckas skrapa dom ändå. De som fickparkerar varje dag i 5 år, kanske tabbar sig en gång stressad av trafiken eller nåt och då är det ju kört. Sedan finns det väl dom som bara skiter i fälgarna också, mänskligheten har en väldig vidd :)
GI
2.196
GINO
Ja absolut, visst kan man kan tabba sig ngn gång då och då men som sagt hellre kommer jag lite sent dit jag ska och parkerar schysst än att stressar och skapar mina fälgar :-) stressar man finns det risk att man skadar ngn annas egendom oxå...

Anders -72: Du verkar vara den typen som stressar då eller? :-)

Adelson: Du gjorde helt rätt med att köpa nya fälgar, skulle ha gjort samma sak än att köra runt med risiga fälgar till en sådan skönhet som 325:an :-)

BMW M-POWER
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kan inte säga att jag varken stressar eller fickparkerar särskilt mycket numer :)
Har aldrig lyckats skrapa en alu-fälg vad jag kan minnas. Däremot lyckades jag peta av plåthjulsidan på en Merca 123:a när jag parkerade utanför "bya-banken" på torget. Den låg och snurrade en halv minut på trottoaren innan den stannade. Väcker uppmärksamhet vill jag lova :))
Jag tror att många stressar vid fickparkering då man stoppar upp trafiken. Jag har lärt mig att koppla bort den stressen om du undrar ;)
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
För att ha råd med en ny M5a så är man tvungen att stressa, vad ska man med 500hk till om man inte är stressad av naturen.
Utan stress så borde det räcka med en 2liters bil =)

Mmm Coupe
am
192
amcool
X4 m40i
Ford Focus
Vid fickparkering vinklas backspegeln ner och fälgen följs in i minsta millimeter;)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Inte alls omöjligt att skrapa fälgar om luckan är trång och man har bråttom. Har gjort det själv, lyckligtvis inte med denna bil. (Har 16" så jag har lite marginaler mot kanterna nu)

//Lövet
GI
2.196
GINO
Även om det är trångt eller ngt annat hinder så skulle jag aldrig riskera skrapa fälgarna på ngt sätt, men det är jag det....

Precis utanför mitt jobb har vi en parkeingsficka och jag ser dagligen hur folk fullständigt ski-er i andras bilar :-( därför har jag slutat fickparkera för många år sen pga usla bilförare i samhället.

amcool: Du gör helt rätt....Man ska använda alla hjälpmedel som finns :-)

BMW M-POWER
am
192
amcool
X4 m40i
Ford Focus
GINO: Så pedant och kanske lite överdrivet beskyddande över min pärla som jag är(mkt pengar nerlagt), och dessutom jobbat med bilvård, så hade det bara vart rentav dumt lr så har man inte nåt i huvudet om man inte brydde sig, e ingen milonär för f*n:)..jobbigt när man får tillfälle o parkera nära dit man ska en fredagskväll bara för att inse att luckan e för tight o dörruppslag riskeras:D, e säker på att d finns fler sånna som mej där ute;)
GI
2.196
GINO
amcool: Du är nog inte ensam om din pedanthet.... :.-) Finns många sådana som du o jag säkert....

Det konstiga är med mig att ju mer tiden går desto mer rädd om bilen blir jag :-)

Jag har tom tidningar i bilen på vinterhalvåret för att inte skita ner bilen :-)
Behöver inte dammsuga mer än 2ggr/år hehe tack vare metro och sthlm city tidningarna hehe

BMW M-POWER
am
192
amcool
X4 m40i
Ford Focus
Det är rätta takter GINO:)
Praktiskt med tidningar över de ordinarie golvmattorna. Bara att slänga efter varje åktur. Ingen fukt eller vattensamling i kupén.

NN/
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Nu är vi lite utanför ämnet, med mattlösningar o.s.v. Försöker att vara förstående för de flesta idéer och beteenden, men om jag skulle åka med någon i en nyare BMW och det ligger tidningspapper på golvet skulle jag nog tolka denne som lite eljest ;)
Kom ihåg att kasta tidningarna för annars är de en utmärkt fuktsamlare i stället.
Missar gör alla. Alla rätter inte till sina missar, dock.
There!

Om jag hade varit tvungen att bli sen pga fickparkering hade jag fått sparken för länge sen!!
GI
2.196
GINO
Strongman:

Vad menar du egentligen med inlägget?
Är lite bakis efter igår :-)

BMW M-POWER
Jo Gino, det jag menade är att trådskaparen här var tydligen irriterad över att folk kanstötter sina fälgar.
Och varför inte? Nu vet jag inte vart du Gino bor, men mitt område där jag bor är det ca 3000bilar på 2000parkerings platser = JÄVLIGT svårt att hitta en p-plats.

Och skulle ja hålla på tramsa med jobbet och komma sent för att jag måste undvika att få kanstöttningar så hade min chef givit mig höger foten under arslet för länge sen..
Visa användare
222
jesseboy
520iaT 2002
Flickvän.

Det är enda anledningen hittills att en fälg blivit skrapad för min del.

Men hon mådde sämre än jag, så jag tog det lugnt.
Inga värre fälgar heller.
GI
2.196
GINO
Strongman:

Jag förstår att det kan vara jobbigt där du bor men själv bor jag i sthlm och här har man flera alternativa p-platser. (oftast)

Själva trådskaparen är jag :-) och jag blir inte irriterad på folk som förstör sina egna fälgar :-)

Taskig chef i ditt fall eller så gillar han inte bmw :-)

BMW M-POWER
Haha, menade absolut inte att låta tvär o sur :P
Men sån är vardagen, vissa prioterar saker mer än andra. Själv är jag en jävel på att hålla koll på att INTE kantstötta fälgarna.

Men det finns så mkt annat än just fälgarna på bilen, resten av livet t.ex ;)
Dålig dag, stressad, flickvännen ska föda? Då kommer inte fälgarna i första hand, så döm inte alla bilar du ser med kantstödda fälgar !

Själv kantstödde jag mina Super aero fälgar på min gamle saab pga sjukhus incident.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.