AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
15.811

BMW gör bara skitbilar!

Sida 4 av 5
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Burner: Länk

Läs under basfakta/kraftöverföring.

//Bjersér

BMW - over 300 (s)miles/hour
Ze
93
Zebulah
330i Touring -04
Nu gör Ni mig lite nervös. Här börjar man allvarligt fundera på att köpa en BMW just därför att jag inbillar mig att det är bra bilar kvalitetsmässigt. Att det finns måndagsexemplar inom alla typer av saker och inom alla märken får vi nog leva med men BMW har vunnit fyra av fem senaste åren när det gäller undersökningen angående mest nöjda bilägarna. Eller är BMW-ägarna så inivassen märkestrogna att de ljuger om en sån sak och så dumma att de köper en ny BMW när de byter. Fan nu blir jag osäker.
Hehe. jag kom hem med en 330im e46 igår -03.. än sålänge är jag nöjd!
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
BMW:s kvalite står inte i proportion till priset. Vilket tycks gälla bilar från andra premiummärken också. För mig är rosten det absolut värsta. Det skylls på miljövänliga lacker o.s.v.. I mina ögon är det ekonomerna som har varit i farten.

/Johan

Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Olja: Bmw är inte sämre än några andra premiumbilar, kolla mercedes och dess rost. Men som du säger "alla" premiumbilars kvalite stor inte i proportion till priset.

Däremot var jag med min moster och hämtade ut hennes nya Lexus RX400H. Och det var en otroligt trevlig bil, bekväm, vansinigt tyst speciellt med elfrigt, snabb när man tryckte på, och en massa roliga fineser. Men som sagt, för de pengarna så kan man kräva det tycker jag.

//Bjersér

Gu
115
GunnarG
530i -19
Jag har haft ett par BMW tidigare men är nu Avensis-ägare. De rykten ni har hört stämmer. Ja, de är OTROLIGT tråkiga att köra. Nej, de går ALDRIG sönder. Tyvärr blir man snabbt bortskämd, jag märker att jag börjar irritera mig på att jag måste fylla på bensin ibland.

Gräset är förstås alltid grönare på andra sidan floden. Sedan märkesbytet har jag hunnit åka omkring något år utan att ha verkstan som snabbval 1 på telefonen, och det är föralldel skönt men nu känner jag hur BMW-suget börjar växa igen. 3-serie kupé är onekligen en riktig skönhet. Och jag kan väl inte ha sån otur att jag åker på ny LMM och xenonmodul en gång till? Småsaker som att dörrarna inte gick att stänga under vinterhalvåret är bortglömda, och det ekonomiska...ja, man lever ju bara en gång, eller hur?

Allvarligt talat tycker jag inte man ska lyssna så mycket på vad folk i bekantskapskretsen har för erfarenheter. Det är en alldeles för liten grupp för att ge någon rimlig statistisk säkerhet. Vittnesmål på forum som detta säger inte heller särskilt mycket, eftersom det inte är ett slumpmässigt urval bilägare som talar. Ju mer spektakulära fel man haft, desto mer angelägen är man förstås att berätta sin historia.

Jag rekommenderar istället att man tittar på storskaliga undersökningar, som Motormännen eller JD Powers. Där ligger BMW i allmänhet bra till. Exakt hur bra varierar naturligtvis med undersökningens upplägg, t.ex vilka typer av fel man tittat på.
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Bjerser; Någon modern Merca blir det inte för min del. En Ådi A8 kan jag kanske tänka mig. Inte för att jag tror att den är bättre än en BMW. Men förhoppningvis rostar skiten inte bort. Ådin dör bara av anal galvanism.

Lexus har säkert ett tidsinställt rostskydd, efter x antal år trillar den ihop i en hög av brunt damm. Jag har faktiskt funderat på en Lexus, men mitt hjärta klarar inte ett yenflin.

/Johan

Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
GunnarG skriver mycket bra här. Rent generellt kan man lita på resultaten av stora undersökningar, men i normalfördelningens värld gäller att inte alla har samma erfarenhet som genomsnittet.

Med hänsyn tagen till att bilarna blivit ofantligt mer komplicerade de senaste trettio åren anser jag att kvaliteten överlag är mycket god. Jag tror att många romantiserar kring hur driftsäkra bilar var förr - här har t.ex. japanerna gjort mycket för att höja nivån. Vad som hänt i bilbranschen de senaste åren är dels att konkurrensen blivit så hård att man i många komponenter inte kan hålla samma överkvalitet som förr, dels att det är service- och handlarorganisationerna som inte hängt med i utvecklingen.

Som märkesfanatiker kan man stå ut med väldigt mycket innan man byter - det är t.ex. ett under att Jaguar sålde en enda bil under 70- och 80-talen. Samtidigt väljer man en dyr bil med hjärtat mer än med hjärnan. Jag beundrar Lexus servicekoncept och de gör säkert världens bästa bilar, men jag skulle aldrig betala en massa pengar för en bil som inte höjer pulsen det minsta. Då åker jag hellre min Jaguar med ett stort leende varje dag och tar risken att då och då få åka till verkstaden.

Lycka är 363 hkr, sportläge och kickdown!
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
330: jag tror syftet med Lexus är just att få en lugn färd och sänka pulsen ;)

//Bjersér

Jag tillhör dem som är nöjda med mitt BMW-ägande. Jag är inne på min tredje BMW, som är den äldsta av dem jag ägt och dessutom körts dubbelt så långt som de andra och ändå fungerar elektronik och mekanik utmärkt (dock finns ett ej åtgärdat pixelfel i displayen, men det är ett fel som finns i många bilmodeller och inte BMW-specifikt). Under 2 år och 2500 mil har jag (förutom det för mig typiska initiala skedet då jag lät auktoriserad verkstad åtgärda de brister jag tyckte mig se) endast tvingats byta belägg till parkeringsbromsen.
Dessutom är den snålare än vad BMW anger, 11,5l/100 km istället för 13. Dock förklaras det med att jag bor lantligt och ofta kör ofta lugnt eftersom jag inte njuter av ryckig körning (däremot går det emellanåt snabbt).
Men som direktör 3030 och GunnarG skriver går det inte att dra några långtgående slutsatser av anekdotiskt material, massiva undersökningar som tex. JDPowers ger mer information och där klarar sig ju BMW generellt lika bra som de japanska tillverkarna (och Jaguar på senare år tom bättre).
Minusposten är rostkänsligheten som inte imponerar. Rosten har fått rejält fäste på bakluckan och det finns spår i fogarna på en dörr. Min förra bil som var fyra år när jag sålde den hade redan de första angreppen, vilket är ett underbetyg åt rostskyddet.
I det stora hela är jag dock nöjd med mina bilar och de har på grund av ovan nämnda och lyckade köp även varit relativt billiga att äga.
En tysk bekant till mig, har i hela sitt liv kört BMW men för två år sedan när det var dags för bilbyte nappade min kompis på ett erbjudande om att köpa en avensis - mest beroende på priset... Efter två veckor var bilen tillbaka hos bilhandlaren och min kompis var återigen glad. Toyota gör bra bilar, inget snack om saken - men frågan är hur passa körglada de är...
ro
133
rolle10
335ci M Xdrive -11
BMW handlar om körglädje!!!

Alla bilar repareras, vissa oftare än andra, och att en bil med körglädje körs aktivare än andra det gör att grejerna slits mer men det säger sig ju självt. Sen finns ju också "måndagsexemplar" vilket jag förstår gör dom drabbade vansinniga, men dom finns hos alla tillverkare, tyvärr..
Se på min bil som redan efter 2300mil fick lämnas in på verkstan, för byte av bromsbelägg runt om... Det e helt okej för mig, för det har varit mycket roliga 2300mil.. har även fått byta en uppsättning däck för väven syntes när dom servade bilen... Och snittförbrukningen för mig ligger mellan 1,2-1,5 lit/mil. Det e inte billigt att äga BMW, men en sån enorm körglädje!!!

Ha det gott!!

//Rolle.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Tycker att bmw har förvånadsvärt få fel med tanke på att de som rolle10 skriver körs mycket hårdare än en Toyota avensis...

Ett synsätt jag aldrig tänkt på tidigare.

//Bjersér

li
49
lias
520D F11 Xdrive - 14
Opel Astra Cdti E 1,9 - 07
Det är inga fel på BMW, men de kan leverera dåliga exemplar som alla andra. Förra bilen jag ägde var en BMW 320i -93. Den hade gått ca 24'000 mil när jag köpte den 05. Jag fick byta en massa men killen som haft den var inte intresserad. Bytte stötdämpare bak, fjädring bak, bromsskivor/klossar bak, ljuddämpare bak, vattenpump och övrig service. Innan jag sålde bilen stod den ute i ca 5 månader. Det enda som hänt var att batteriet var dött. Jag behövde inte ens göra något åt bromsarna. Jag kunde köra med den direkt (även om det vibrerade lite ;)..) och den gick otroligt nog igenom besiktningen.

Ett annat exempel är min svågers bil som gått över 30'000 (snart 40'000) och han har inte bytt kamkedja ännu. Killen på verkstaden hade inte sett något liknande. (Den har dessutom gått hårt som fan. Det är en 325 TD och den rullar än i dag). Det är däremot bytt turbo och generator på den. Det är en 97:a.

Bilar är en smaksak och folk htar alltid sin egna bil när den krabbar oavsett märke.

"När du älskar att köra"
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
BMW köper jag inte först och främst för "kvaliteten",utan för körglädjen och "själen"
pr
259
protos
E60 520I-04
Toyota går också sönder dessutom går det inta att köpa nyare delar på skroten till de.toyota köper upp allt krockat.
behövde en vxl till en 04 corolla gick ej att hitta p.g.a detta.
Bmw körs väl hårdare än toyota bilar tror jag.
japanerna är smart de använder ej det senaste i eletronik väg utan beprövade grejor till sina bilar.
Protos
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Hur kan en bil rosta mer av aktiv körning? Displayer, fläktsteg, abs-styrdon o.s.v. slit knappast mer av aktiv körning. Koppling, hjulupphängningar o.s.v. slits givetvis mer av aktiv körning. Men BMW borde veta det och dimensionera efter det.

/Johan

li
49
lias
520D F11 Xdrive - 14
Men det är något visst med de nyare bilarna. När jag satt mig i min släktings 530D-04 så vill man sälja 3-serien och köpa en likadan. Man riktigt hör när man stänger dörren att det sluter till och det skramlar liksom inte.

"När du älskar att köra"
ro
133
rolle10
335ci M Xdrive -11
Det är väl klart att även displayer, abs-styrdon mm kan ta stryk av aktiv körning,det blir kraftigare vibrationer stötar mm och överhettade bromsar som även får abs-styrdon osv att bli för varma osv, man får kanske mer grus som flyger upp runt och under bilen osv som skadar lacken som kan göra rostangreppen värre osv igen... Allt går ju inte sönder pga aktiv körning men klart att mycket som man inte tänker på kan ta mer skada än man tror....

Se på stcc-bilarna, där byts slitdelar som hjulupphängningar, koppling, bromsar osv ut hela tiden... Det kostar att köra aktivt. Överdimensionerar man alla slitdelar så e jag inte säker på att körglädjen är kvar och bensinförbrukning, miljöpåverkan, vikten, skatten ökar osv...

Bara min åsikt..

//Rolle...
li
49
lias
520D F11 Xdrive - 14
Får nog säga att Rolle har en bra poäng

"När du älskar att köra"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.