AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
15.865

BMW gör bara skitbilar!

Sida 2 av 5
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Bjerser: Jag har inte kallat BMW för en skitbil. Men någon felfri bil är det sannerligen inte. BMW höll bra kvalite med e32/34, sen sket det sig. Nu vet jag inte hur du får ihop dina kalkyler, men i min värld blir en BMW ingen billig bil att äga. Bara försäkringspremien gör en deprimerad. Sen har vi det där med värdeminskningen....

Min 523 -00 som inköptes beg. var ingen billig historia. Men den var säkert bara ett mätareskruvat lik som var krockskadat. Efter sju år var den dessutom klädsamt rostig i dörrar, bagagelucka och fågelbadet. T.o.m. Alfa ägarna har mindre problem med rosten. Men är väl bara jag som hade otur med rosten. Sen var det visst lite ABS-sensorer som behövde bytas. Glömde nästan att hon tuggade i sig ett par fläktmotstånd av bara farten. Sen gick det åt.............

Jag tycker inte om att åka runt i en japansk riskokare. Men ur ett ekonomiskt perspektiv är japparna definitivt att föredra.

Jag är bara realist och vet att som bilägare blir jag alltid lurad.

/Johan

Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi.
be
361
benke_berguv
I3s- 18
Mitsubishi Outlander PHEV
Nå finns det toyotor(nästan i allafall) som är roliga!!! Var ute och körde lite Lexus IS-F i förrgår. Kan inte tänka mig att ens den mest inbitne bmwälskaren skulle kalla den tråkigt :)

Tyvärr så har kvaliteten börjat sjunka även på toyota, precis som på de flesta bilar... finns väl snart inget möjlighet att köpa nån bil som håller en längre stund...

//IS200-01, RX300-03
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Rosten är väl det tråkigaste.
I övrigt har jag bytt Visko och bromsskivor mellan 7000-14000mil, inget mer.
Det är värdeminskningen som är kostsam tycker jag. Reparationer, försäkring och service är inget att klaga på för min del i alla fall. ABS-sensorerna måste blivit bättre för jag har alla orginal kvar.
Olja: Synd att du inte lät BMW bekosta dina rostiga delar ett år tidigare då...
Många tillverkare har fått problem med lacker o.s.v med skärpta miljökrav. BMW har väl inte direkt lyckats bäst med sina miljövänligare satsningar.
Förövrigt tror jag trådskaparen är uppgiven över sina problem och vill ha en gnutta stöd, vilket det väl är lite si och så med från vissa..
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Anders: bilen granskades med lupp vid garantitidens utgång. Rosten dök upp ett halvår senare och då sålde jag skiten och gav upp.

/Johan

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Så under ett halvår rostade alla ökända delarna? Det låter för otroligt för att vara sant, men visst är det tråkigt med E39/E46 rosten. Men att kalla det skit eller skitbil gör man nog bara i stridens hetta. Det är ju mycket som är bra med dom också.
Tänk på MB´s samtida alster där allt rostar på öppna ytor och kexiga fjäderfästen rämnar o.s.v.
Tråkigast är att de inte kunnat rätta till felet utan att utbytesdelar är lika dåliga.
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
För att inte tala om min V70 som spolarpumpen (som det stod Ford på) var tvärslut efter 2900 mil! ;)

Det är bara inse att det tillverkas inga riktiga kvalitetsbilar längre.
Därför kör jag daterade fordon numera. Frugan och ungarna kan åka V70. :)

Här kommer en lista på några gamla "järn" svårslagna riktiga kvalitetsbilar enligt mig. ;)

Mercedes W124
BMW E34 och E32
Volvo 944 S2,3 och 945

Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Olja: Jag har en väldigt bra premie, dels för att jag kört prickfritt (haha i registret i alla fall ;) )i många år, dels för att jag bor i ett mycket lugnt område. Sen har jag en körstil som kanppast gynnar bränslesnåla bilar. Därför är MOTSVARANDE toyota/volvo you name it inte billigare än en Bmw, men jämför man avensis 2,0 och 330 går det givetvis inte ihop.

Vad jag ville poängtera med mitt inlägg är givetvis att måndagsex förekommer hos alla märken, och att Bmw inte är sämre än andra på den punkten

Däremot tycker jag synd om trådskaparen, han har inte haft lite otur. Pratade med honom en del för ett bra tag sen eftersom våra bilar krånglade samtidigt: Min startvägrade då och då samt gick konstigt och hans misstände om jag inte minns fel.

Hoppas det löser sig för dig EvergreeN!

//Bjersér

BMW - over 300 (s)miles/hour
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Håller med Leffo och på MB-sidan lägger jag till allt före W124 också. W123 är min favorit i E-storlek. Sista "full metal daimlern" ;) Står en dammig sådan i garaget.
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Bjerser: Själv bor jag i ett lungt område och har "låg" premie. Min 523:a kostade mig 6800 kr per år med max körsträcka o.s.v.. Tidigare hade jag en SAAB 9000 Aero och den kostade 4400 kr år med samma förutsättningar. Med facit i hand var den en riktig sparbössa.

För mig har BMW inte längre den kvalite jag förväntar mig av en bil i den prisklassen. Rosten var pricken över i:et! Premiumbilar ska helt enkelt inte rosta.

Men endera dan kanske jag snubblar över en fin e23/24/32.

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Saaben var 2400:- billigare i försäkring.
Det motsvarar en skillnad i bränsleförbrukning om 0,07 lit/ mil vid 2500 mil/år med dagens bensinpris. Jag gissar att Saaben var törstigare än så mot 523:an. Sparbössa?
Kan hålla med om att kvalitén inte lever upp till prislappen. Skulle inte köpa en ny BMW idag. Särskilt som E60/61 har börjat rosta nu.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Olja: inte för att jag vill framstå som en beserwiser, men tänkte ändå klargöra ;)
IF: Bmw 330T: 4592kr
IF: Volvo V70 T5: 4738kr
IF: Saab 9-5 3,0: 4260kr
If: Volvo V50 T5: 4201kr
Med tanke på att Bmwn är kvickare än alla obanståede så tycker jag att den har en hygglig premie.

Skatt: Beror på vikten, dvs att två modeller kan befinna sig på var sin sida om gränsen men det skiljer ju inte mer än nån hundralapp. Motsvarande bilar har alltså samma skatt...

Förbrukning: Enligt min erfarenhet går Bmw med sexa snålare än motsvarande bil från konkurrenterna, framför allt eftersom dessa har turbo.

//Bjersér

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Min Saab 9000 -96 har haft fler småfel än E34 helt klart, men de går inte att jämföra försäkringsmässigt, alla vill ha över 10.000 för halvf. på en import-BMW...

Mvh
Klart att BMW har dyrare försäkring men dessvärre lider de flesta av slapphet och finner sig i en dyrare premie... Det räcker inte med att ringa upp insplanet/isurancefinder för att köpa en försäkring. Själv är jag 23 år o. bor i en större stad och betalar 7800 för en helförsäkrad nyimporterad bmw m coupé o. därtill lägsta självrisk...

Ang. värdeminskningen är den obefintlig i förhållande till de flesta märken, kolla saab, citroén...

ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Anders: Saaben kostade lika mycket som BMW:n i inköp. Men värdeminskningen var i kronor per mil 35% lägre. Och Saaben drog faktisk mindre vid normal körning. Jag har haft ett flertal Saabar och ingen har ruinerat mig. Inte en enda tändkasset har jag bytt-:). Jämfört med BMW:n var Saaben en riktig sparbössa. Service, däck, skatt, försäkring, bränsle, rep., var billigare. Europlus tog hand om växellådan och svänghjulet på 523:an. Annars hade kalkylen varit ännu mer åt helvete.

/Johan

Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Jaja, i mina fall så har Bmw varit bland de billigaste, och överlägset roligast att köra. Men så kan det naturligtvis inte vara för alla.
Hoppas de som har haft dåliga erfarenheter av märket har bättre lycka nästa gång,

//Bjersér

Visa användare
416
vsurapol
316i -04
Någon som har en E60 som readan börjat rosta?

Kan knappt tro att det är sant...
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jodå, det var någon i nån tråd som varit in och bytt touringlucka. Rostade på samma ställe som min E39-lucka. Vissa traditioner är seglivade hos BMW.
Men E60:n är ju 5 år gammal nu och så lång tid tog det ju inte innan E46/E39-problemen kom, så en viss förbättring har ju skett, men inte tillräcklig tycker jag.
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Med 12 års rostskyddsgaranti måste bilarna hålla några år till-:).

T.o.m. en Nissan är snabbare runt ringen Länk -:).

/Johan

Vill bara redogöra andra vägen

e46 318 (n42 motor) touring 02 från 9000 mil till 15800mil en vevaxelgivare (4 året med bilen nu)

e36 318i (m43) -93 18 000mil till 24 000 mil INGET (den är desutom 100% rostfri och brukas dagligen, int ens liten tendens vid bakluckan)

e30 325im ööö packningar pga för mycke laddtryck :D

e30 320i 86 32 000mil till 36 000mil, INGET, byttes inte ens olja i den :)

Jag tycker dom håller bra :)

______
Bilen Länk
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Nån skrev "Relaterat till miltalet"

Vad anser ni, hur länge saker o ting ska hålla.

Några ex.
Bussningar/leder fram/bakvagn.
Fjädrar/stötdämpare.
Bromsskivor (här pratar vi bilar som använd dagligen och bromsas så att ok/klossar inte rostar fast)
Vattenpump
Bränslepump
Packboxar motor/växelåda/bakaxel.

Personligen tycker jag minst 20.000 mil bortsett från bakre bromskivor om man kör i svenskt saltslask, då får man vanligtvis räkna med 10-15.000 mil på dom.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.