|
|
|
|---|---|
|
Tja, håller på och byter kamrem på min 520i E28 1984. Motorn är en m20b20 med fördellaren på blocket under insuget. Nu till problemet. var sitter märkningen på kamhjulet? Hittar märkningen på vevaxeln, men inte på kamhjulet. Har några pilar som är mistänkta men är inte säker. Tog en bild på eländet. [IMG]Länk Sämsta kamhjul jag sett, lada stuk. Men är hemskt taksam för hjälp, måste ha bilen i morrn så det är lite brottom :) //Mikael | |
| Se här Länk Borde vara till hjälp även om du har den äldre maskinen med hjälpaxeldriven fördelare. | |
|
Så, nu har jag fipplat en del, men bilen startar ändå inte. Så här ser kamhjulet ut: Länk Jag har ställt pilen vid markeringen på toppen, och markeringen på vevaxeln är OK. Men bilen bara smäller och poffar i avgassystemet. Tändningen är satt så att rotorn pekar på markeringen i fördelaren. Någe tips? |
|
|
Ser ut som det skall vara pilen på drevet mot markeringen på kåpan som gäller. Men det var väl så du ställde? Är själv nybörjare på detta men Jag bytte nyss rem på min M20B20 men mitt kamdrev såg lite annorlunda ut. Jag hade en markering (jack) på själva drevet precis där kuggarna börjar. Ställ om dreven som du tror är rätt och skruva ur ettans tändstift och känn efter med tex. en skruvmejsel om det verkligen är övre dödpunkt. Tappa för guds skull inte ner något i tändstiftshålet. Ta en mejsel med tjockt handtag. Finns en del kompetent folk på forumet som kan dom här oldtimer bilarna. kanske Dawwe, Isåkare och Janne kommer med lite mer erfarna och smarta tips imorgon? :) mvh /L |
|
|
Du sa att du inte var säker på markeringarna när du satte dit remmen första gången? Kanske dum fråga men du drog väl runt motor för hand med tex. ett spärrskaft innan du försökte nyckelstarta? :\ |
|
|
jarå, jag drog runt motorn ett varv för att kolla så att inget tog i. Tror tändningen är fel, men ska den poffa i rören då? Tog av kamkåpan och kollade på¨ventilerna på 1:ans och dem var stängda när drevet var i läge. Så det måste ju stämma. Får fortsätta meka när folket i byn vaknar, vet inte ifall den baktänder igen. Har ju nästan raka rör så det small rätt duktigt ;) |
|
|
Tror också remmen står duktigt fel på tändning, fördelardrevet om nu alla tändkablar sitter där det ska. Vi får se om det kommer in fler tips .. /L |
|
|
Yay, har fått den att starta. Hade helt enkelt ställt efter fel märke på fördelaren. Så nu ska jag bara strobba så är det nog klart sen. Tomgången låg på 50-100rpm så det är lite att justera, varvräknaren gav inte ens utslag :D |
|
|
Skönt! man tar inte död på en gammal M20 så lätt ;) /L |
|
|
Så, tändningen är rätt nu..tror jag. Jag ställde efter "Z" märket på svängdämparen. Följde en guide där man skulle plugga vacumslangarna och ställa efter ett märke 1-2cm ifrån OT märket. Och en grej till, nu låter det som om jag har en kompressor, den viner om den. Brukar det göra det om nya kamremmar? Tack för all hjälp, har saknat BMW:n som fan :) |
|
| Troligtvis lite hårt spänd rem. Ska bara låta spännstiftet trycka med egen kraft. Min lät likadant efter rembyte. Gjorde om och då försvann ljudet. | |
|
Låter som om du kanske har fel spänning på remmen. Har du gjort enl följande: Dragit runt motorn ett par kamaxelvarv medurs via vevaxeln med lösa bultar på spännrullen (även den som dubblerar som remkåpans fäste) så att enbart spännrullens fjäder står för spänningen. Sedan slutligen dragit fast spännrullens bultar. ? Även om det var länge sedan har jag bytt ett antal kamremmar på M20 och kan inte påminna mig om några missljud. |
|
| Jahaja, Mike B, hann före :) | |
|
OK, får ta och släppa på den lite, måste fixa tomgången lite bara. Innan hade jag 500rpm (lågt jag vet) Men efter inställningen så var tomgången nästintill borta, så jag fick skruva upp tomgångsskruven(den som trycker på spjällarmen). Nu ligger tomgången på 900rpm, men när den är kall ligger den på 1400rpm :S Varför at fördelaren 2st utgångar för vacumslang? Alla andra bilar jag meckat med vacumbackad tändning har endast hafft en utgång. |
|
|
Tror att du inte hamnat riktigt rätt när det gäller tändinställningen vilket påverkar bla tomgångsvartalet. Om vi säger så här, om motorn gick bra innan rembyte så är det troligen hjälpaxelns läge som har hamnat nån kugg fel. Nu har du kompenserat det med att vrida fördelaren, helt ok men står tändningen rätt? Har för mig att tändningen skall ställas vid 3000 varv men kommer inte håg övriga detaljer och serviceboken till M20 är ute på vift sen länge. Har också för mig att tomgångens inställning inte skall göras på spjället utan på en ventil som sitter på en vakuum ledning i närheten av tomgångsmotorn. Men detta är bara fragment från minnet så någon med detta i färskt minne kan bättre att svara på det här. Fördelare med 2 vakuum anslutningar har en anslutning på ena sidan membranet och en anslutning på den andra. Utifrån grundläget kan alltså tändningen påverkas åt båda håll beroende på aktuellt vakuum vid respektive anslutning. |
|
|
Hmm, jo hjälpaxeln är snurrad några varv ;) Så jag kyfte upp fördelaren och ställde den vid markeringen när kamhjulet och vevaxeln var rätt ställda. Så det är väl någon mindre justering som behövs. Min motor har ingen tomgångsmotor, utan en tomgångs slid som styrs utav kylarvattnet. Den är dock urkopplad då den inte ville stänga ordentligt. Ena sidan på fördelaren skall i alla fall vara ansluten till insuget, den andra är jag osäker på. |
|
|
Du har rätt, ingen tomgångsmotor utan en temperaturkontrollerad slid. Jag talade ju om manuell tomgångsinställning och tomgångsmotor i samma mening, ojoj måste tänka mig för. Får skylla på att det var över 10 år sen jag mekade M20 ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.