|
|
|
|---|---|
|
Hej! Verkar som turbon pajat på min 320d -04. Skall den verkligen inte hålla mer än knappt 12000mil? Enligt BMW har de bytt på bilar som bara gått 8-9000 mil. Verkar ju helt otroligt att de inte ska hålla längre än så. Någon mer som råkat ut för detta? Var kan man få tag på en billig turbo (kostar 14000 på BMW!, 18000 inkl bytet) Någon som bytt själv och vet om det är krångligt? | |
| Hur vet du att det är turbo? | |
|
Efter att kollat LMM m.m själv så lämnade jag in den på BMW. De har felsökt och säger att det är rikligt med olja i rören och att det då troligtvis är turbon. Men de kunde inte garrantera det!? Fast det kostade 2300kr! Hur kan man vara säker? Det hörs inga missljud och de går jämnt och fint men slött. I motorvägsfart och full gas händer inte mycket. Fick ett pris på 9000kr för en ny turbo hos Shmiedmann och funderar på att byta själv. Men då vill man ju vara säker på att det är turbon. |
|
|
Jag trodde det var turbon på min bil då det började ryka blått rejält. Lämnade in bilen på verkstad och de trodde det var turbon som rasat. Ringde då till BMW som skickade upp en vevhusventilationsfilter. lätt att byta och det slutade ryka. svartryker däremot om jag kör på jämngas en stund och sedan gasar, kanske turboras ändå???? pröva med vevhusventilationen först du det hjälpte mig. 320 Diesel |
|
|
olja i rören KAN även komma i från vevhusventilationen , ett turboras resulterar oftast i kraftig rökutvekling. uteblivet laddtryck --om nu allt ifrån styrdonet och fram till turbon är ok-- beror oftast på att klaffarna till den variabla geometrin kärvar, de kan du lätt känna om du lossar stången ifrån vakumdosan, o drar armen som sitter på turbon fram och tillbaka, ska vara ca 1-2 cm spel ,de ska gå lätt . men sådana fel brukar oftast generera felkoder. en turbo är en väldigt simpel mekanink del som är väldigt lätt o felsöka. de kan ju mycket väl vara turbon men kolla noga innan du byter ,dom är ju som du vet inte billiga |
|
| Har en kompis och hans e46 320d turbo pajade. Har sedan hört fler med samma problem trots inte allt för många mil på bilarna. | |
|
Dessa turbohaverier kan väl delvis bero på de långa bytesintervallen som Longlifeoljorna "medger", skitig olja sätter igen oljerör/oljeslangar - turbon är känslig. Mvh |
|
|
Läste ett tips om att man kan kolla vevhusventilationens funktion genom att lägga plast över oljepåfyllnings hålet och plasten skall då sugas fast om allt fungerar som det ska. Testade detta men plasten lyfte/ bubblades uppåt så då verkar det ju vara något fel vevhusventilationen. Någon mer som hört talas om detta sätt att felsöka? |
|
|
ja de där med plasten kan fungera, du ska ju ha ett undertryck i vevhusventilationen, har du övertryck så kan motorn trycka ur sej olja på alla möjliga ställen. |
|
|
Det kommer ingen blårök eller rök överhuvud taget. Har kollat stången från vakumdosan och den går lätt. Var sitter vevhusventilationfiltret, hittade inget sånt på realOEM? Skall det vara något radiellt/axiellt glapp på turbinsidan? Cldi! blev din bil slö pga vevhusventilationen eller var det bara rök? |
|
|
ett radiellt glapp på nån mm är ok , axiellt glapp i saabs turboagregat ska vara 0.036 - 0.091 mm . är nog ungefär samma i bmw |
|
|
Vevhusventilationsfiltret är nr 11 på bilden. Länk Bytte mitt i höstas, ca 500 kr tror jag det kostade för hela satsen. Själva fitret är nr 15, vet ej om det går att köpa löst. Förmodligen billigare i så fall. |
|
|
Kollade precis axeln på turbon, inugsidan från luftfiltret. Det är ett litet radiellt glapp, men inte så mycket som 1mm tror jag kanske runt 0.5mm. Kan inte känna nåt axiellt glapp... Den snurrar lätt men men lite trögare om man trycker den radiellt. Svårt att säga om bladen tar i. Det är dock sot på bladen och det var lite olja i huset samt en del i röret från luftfiltret. Jo jag hittadevevhusventilationen på schmiedmann.se sen men tack än då. Kanske ska börja med att byta den. Men det låter väl som turbon ändå om det är sot i den? Bilen har väl gått hårt då det är en tidigare tjänstebil. Den är dock fullservad och oljebyte i snitt en gång/år, men jag tror de har missat luftfilterbytet för det var inte vackert så man vet ju inte om de har fuskat med oljefilter också. |
|
|
Någon sam har realOEM-länkar till de oljeslangar som man byter om man vill förebygga stop i dessa? Undrar hur effektiv en bilstein engineflush skulle vara i det fallet? |
|
|
Demonterade vevhusventilationen nu och filtret ser ju rätt igensatt ut. Kolsvart och tjockt med olja, riktigt kletigt. Kan man göra rent med nåt avfettning, t-röd eller liknande? Klart jag kan byta filtret men BMW var inte så hjäpsamma idag när jag ringde och skulle fråga om man kunde köpa endast filtret och om de hade ett hemma. Ring imorrn, sa han jag är ensam här. Otroligt vilken service... |
|
| Jag antar att ditt filter är av den gamla runda modellen? Det är nog ingenting att rengöra. Det har blivit ersatt av en ny modell helt i plast, egentligen mera cyklon än filter. Jag antar BMW har bytt till en ny modell på förekommen anledning. Den äldre modellen av "luddfilter" ställde nog till lite besvär. Satsa på den nya modellen så har du eliminerat ett problem. De ska enl. uppgift vara så bra att rengöring ej erfordras. | |
|
förlåt mitt sena svar. Ja det nya filtret som jag köpte var helt i plast. Jag skulle inte laborera med att tvätta det gammla filtret. På mitt gammla filter så var skummet alldeles hårt. Nej bilen blev inte slö men den rök nåt alldeles kopiöst, kunde inte se bilar bakom mig. och ju mer jag gasade ju mer rök det så jag lät bli att köra de få meter som jag var tvungen över 1500 varv. 320 Diesel |
|
|
Det är förmodligen turbon, olja ända upp vid egr-ventilen. Jag har börjat demontera nu för att skicka den på renovering. Det är inte direkt mekarvänligt. Hörde att den var lättast att ta underifrån så nu är det bara lambdasonden som ska loss (inte lätt att komma åt) så att jag kan släppa ner avgassystemet och få ut turbon den vägen. Kände inget glapp på avgassidan dock. Hörde nån som hade plockat den uppifrån och fått demonterat hela ventilkåpan och spridare mm. |
|
|
Passa på att byta slangarna också för att förbättra oljeflödet. Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.