|
|
|
|---|---|
|
Har en 525ia -92 som det blir riktigt högt tryck i kylsystemet på, jämmför man med min 525i så är det riktigt stor skillnad. Det försvinner vatten i kylsystemet, men inga problem med att bilen går varm. Bilen går jämnt och bra i motor. Då jag i princip konstaterat att det är blockpackning alt. topp som är problemet så har jag inte brytt mig om bilen på ett par veckor. Men var ute o kollade lite på den igår och det finns fortfarande bra tryck kvar i kylsytemet och det blev ett riktigt pys när jag öppnade locket till kylaren. Om packningen eller toppen är kass så borde väl ändå trycket försvinna där igenom. Fick mig en tankeställare nu. Om jag jämmför trycket i kylsystemet med min 540 så är det ungefär samma och kom då att tänka på att bägge dom bilarna har automat som får kylning. Kan det vara automaten som gör att det blir högre tryck i kylsystemet och att jag blivit lurad när jag jämmföt med min manuella bil??? Någon som vet om det skiljer i tryck på manuell och automat? | |
| Har för mig att tryckregleringen sitter i kylarlocket. Fel lock eller trasigt lock = fel tryck. | |
|
Japp, prova först den simpla åtgärden att byta lock. Det har hänt att de har tröttnat och givit fel öppningstryck. Pysa rejält kan det göra även om trycket är för lågt. Det kan ju pysa friskt bara man nyser :) 525, 2.0 bar:Länk 540, 2.0 bar:Länk Samma systemtryck alltså. |
|
|
Har faktiskt provat att skifta lock med min andra 525 som nästan har ett nytt lock, utan resultat. så det bör inte vara problemet. Några fler tips? |
|
| Låt göra en CO-mätning i expansionskärlet så får du svar om det läcker via toppackningen. Små sprickor i kylargavel el . expansionskärl kan göra att luft sugs in vid avsvalning. Luften expanderar ju sedan mycket mer än vatten vid ny uppvärmning och kan tdå trycka ut vatten ur systemet. | |
| Har gjort en mätning, visar inget och mekanikern säger att han misstänker topppackning. Har som sagt var i princip samma tryck i min 540. Kylaren är nästan helt ny på bilen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.