|
|
|
|---|---|
|
Hej har köpt en 530i 94 e34 karossen med automat, problemet är det att vid kall låda växlar den enl min uppfattning hårt men för att senare när automatlådan blir varm så växlar den riktigt bra. Den hårda växlingen kan ske lite random artat mellan 2-3an men även vid nerväxling motorbroms vid en korsning och rödljus. Har bytt olja 3ggr eftersom lådan och bilen snart gått 40000mil. JAg har inte bytt filter vilket skall göras inom kort. Några råd innan man river för renovering? d3m0n3r | |
|
40.000 mil är långt men du säger att den växlar mjukt när den är varm - då skulle jag vänta med renovering. Automatgurun: Länk Länk Länk Länk Mvh |
|
|
Tack för svaret Frågan jag ställer mig är om ett igensatt filter kan åstakomma detta symtom. Eller om någon tryckjusteringsventil i ventilpaketet kan fått fnatt. Är inte så insatt i just denna låda men har meckat zf och allison på lastbilar, och dessa lådor iaf de nya, har istortsett liknande funktion i ventilpaket. Någon som kan sprida lite ljus på problemet. mvh d3m0n3r |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
De 5HP-18 som sitter på E39 går alltid hårdare och håller i växlarna längre när de är kalla för att katalysatorena ska värmas upp fortare, sitter en termostat som försätter elektroniken i sportläge till en viss temperatur uppnåts. Men på en E34 vet jag inte om den funktionen finns och det är knappast nått som är störande direkt. molle325 kan ju kanske ha svar på detta. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Funktionen finns även på E34:an. BMW e lag |
|
|
Vad har du använt för olja i den när du bytt. Det är väl gemensamt för alla automatlådor att egenskaper såsom hur hårt dom växlar samt temperaturegenskaper är väldigt beroende av vilken olja som är i lådan. Bäst bör det ju funka med "rätt" olja dvs den som tillverkaren föreskriver. Går den hårt när lådan är kall kan ju dock kika efter någon olja med bättre lågtempegenskaper (alltså en olja som inte bli så mycket tjockare när det är kallt men har liknande egenskaper vid "normala" temperaturer). Castrol Transmax Z lär höra till de bästa oljorna sett ur den synvinkel (och de flesta andra synvinklar). Dock är ju 40k mil på en automatlåda en hel del men det är ju ingen mening med att renovera/byta något innan det är trasigt =) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.