AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.040

När ska man köpa M3 E46?

Sida 1 av 3
går i tankar att köpa en M3 E46.
som det ser ut nu så finns det inte mycket till salu i Sverige.
när tror ni är bästa tiden för M3-köp? jag tänkte vänta till oktober-novermber.
det sägs ju att januari är den kallaste månaden marknadsmässigt, och att det är då man kan göra de bästa klippen.
men det är ju också viktigt att utbudet är så stort som möjligt.
hur skulle ni göra? kan tillägga att jag helst hamnar en bit under 300.000kr.
Visa användare
601
p-car
03.5 M3 SMG
om det inte är ett måste sv-såld, skulle jag se mig om på det tyska utbudet
som du redan har sagt finns det ju inte mycket till salu i svea
Filip_J
Om vi säger att vi har en bil i Tyskland som kostar 200 000:-
Vad skulle den kosta importerad, reggad och körklar?

Lokala importfiram skulle ha 60 000:- för att ta in + regga, rena rama skämtet.

Hi
915
Hillstreet
340i xDrive Touring M -2016
C 63 AMG -2011
Skulle väl kosta cirka 10-15.000 med flyg, hotell, soppa och annat om du gör det själv.

//Joakim

Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Det är heldött på marknaden i sverige, här letat ett tag, men det finns inte ett jota och vill inte köpa privat, det lutar åt att låta en importfirma hämta en bil enligt egen spec. Har kollat med Europabil, men har inte frågat dom hur mycket dom ska ha emellan. Enligt firman får man 1 års garanti på bilen.
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
coldhex: varför vågar du inte köpa privat?

// M.V.H. Daniel
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Har väl inget riktigt logiskt svar egentligen, de bilar jag köpt har alla varit hos bilfirma. Kanske en kombination av lathet (man kan byta in sin gamla bil), gammal vana och att man får viss form av garanti.

Men nu verkar det ju vara svårt att få tag på en M3:a och samtidigt kunna byta in sin bil. Jag tvingas väl att först sälja min 330 privat. När den är såld står jag kanske i ett annat läge. Men bilfirma känns lite tryggare helt enkelt.

Dock har jag på sistone börjat reta mig på divers skojare, till viss del är det ju lättare att avslöja privatpersoner som inte alltid är lika slipade om dom har nått att dölja.
Visa användare
601
p-car
03.5 M3 SMG
kan ju alltid köpa bilen på bmw authoriserade handlarna i Tyskland, där får man ju EuroPlus garanti oxå som gäller även i svea

kan dock inte rekommendera att byta så det gäller att ha cash när ett riktigt bra objekt dyker upp för det går riktigt snabb, även i den tyska marknaden är e46 M3 fortf väldigt attraktiv
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
håller med p-car. Bättre att stå utan bil alt. nån billig bil när "rätt" M3a kommer upp. Så man har cash när det väl gäller.

// M.V.H. Daniel
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Nej byte är nog ingen kanonidé, turligt nog verkar det knappt vara möjligt, eftersom jag inte ens hittar vettiga M3:or i handeln.

Så nu har jag faktiskt skridit till verket och lagt ut 330:n på blocket. Det kommer att göra ont den dagen den är såld, men suget efter mer power är svårstoppat. Dock verkar marknaden vara lite småsur just nu så jag är bered på att det kan ta ett tag. Siktar på en fin import M3:a innan hösten! kanske har priserna mattats av då också.

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Låt rätt bil dyka upp under vinterhalvåret och njut av sommaren. Dyker den inte upp med Tomten till jul, kolla tyska auktoriserade BMW-handlare jan-feb, då är bilpriserna som lägst på hela året och hos en BMW-handlare får du garantier som hos ingen annan vimpelhandlare. Däremot är ju varje bil olika behandlad men generellt är de mer noga med bilar i tyskland än i Sverige.
Lycka till!
Asken
Nu är bästa tiden, marknaden är totaldöd varför köparen har en gigantisk makt i sina händer... Det är klart, om det inte finns ngt fint exemplar bli det svårt...
det finns en riktigt fin 01:a, men jag är tyvärr ute efter en svart.
visst är den fin i silver, men svart är min grej, och jag skulle reta mig om jag köpte något annat.
synd dock, verkar vara ett bra köp.

Länk

även denna är intressant:

Länk

fast egentligen vill jag hellre ha en coupé. hade en 330 cab som var skitfin, men det kändes inte helt rätt.
hur kommer det sig att det finns så många cabbar ute?
Själv är jag också ute efter en M3a! Men jag har stora problem med att hitta den rätta :)
varför ska det alltid vara något som skiter sig? Själv har jag väl 5-6 MÅSTE kriterier vid val av M3, men det känns som det alltid är 1 av dessa som alltid saknas!
Får nog ta era råd att åka ner med buntan och spendera någon vecka i tyskland och kika av marknaden ordentligt! :)
Hej igen på er alla!
Detta kanske hamnar i fel post men jag måste bara höra mig för :)
Som jag tidigare skrev så har jag vart ute efter en M3a nu i väldigt lång tid! och har mer eller mindre beslutat för att bara bege mig ner mot tyskland och kika runt ist! Hur som, SMG-lådan är det jag vill ha! har själv aldrig kört med den osv så jag tänkte bara fråga er som har en eller har provat en SMG 2 låda. Hur kan jag på smidigaste sätt märka/avgöra om lådan är defekt, sliten, misshandlad osv? :)

Tack på förhand!
am
7
amlin
M3 E46 -04 Silvermetallic Svensksåld
Hej,

Moggaz vad är det för kriterier du har när det gäller M3 E46a?

/M

//Vet du vad vi gör? Vi gör som du säger! Vi lägger ner det här!
Visa användare
601
p-car
03.5 M3 SMG
såg denna på bytbil Länk!
har sett den tidigare, och den är riktigt fin.
vill däremot inte ha vit, plus att stolarna såg lite ovanlig slitna/torra ut i skinnet.
precis som moggaz, så har jag en del kriterier när det gäller köp av M3.

absoluta måsten:
1. Svart
2. SMG
3. Grått eller svart skinn

Önskemål:
1. Coupé (på gränsen till ett måste, men cab är ju soft)
2. Facelift
3. 19" Evo

fast för mig är det som sagt inte så bråttom. måste ändå vänta till efter semestern. kollar nu dels för att det är kul, men mest för att lära känna marknaden. tack för alla tips! :)

glömde att när det kommer till färg, så kan jag även tänka mig Stålgrå Metallic. tycker egentligen att den är snyggast, men svart är hårdast. :D
16.549
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag kan inte riktigt förstå hur man kan anse att färg är viktigare än om det är en cab eller coupé? Skillnaden mellan blått eller svart är ju liiiite mindre än frågan om man har tak över huvudet ;-)

//Lövet
Jag ingen vidare stress med att hitta den rätta men man är ju illa sugen just nu :)

absoluta måsten:
1. SMG
2. 16:9 navin/tv
3. Coupé
4. Under 6-7K mil
5. Minst 03-04

Sen visst önskar man att tidigare ägare redan smällt på avgassystem, sänkt, 20", tonade rutor osv men man kan ju inte önska efter allt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.