|
|
|
|---|---|
|
Hej alla, jag måste få skriva av mig! I måndags eftermiddag på väg till ett möte utanför Göteborg (Säve) började bilen krångla. Först försvann diplayen (GPS:en) och sedan slocknade samtliga instrument. Motorn gick ned i vad jag uppfattade som "limp mode": max 20-30 km/tim oavsett gaspådrag. Efter någon kilometer, vid ett rödljus, dog motorn. Lyckades rulla bilen åt sidan. Efter ett par minuter kom otroligt nog en bärgare förbi och frågade om jag behövde hjälp! JA TACK!! Han (givetvis) bärgade bilen till BMW Group Göteborg. Tisdag morgon var jag hos BMW för att redogöra för läget. Sannolikt generatorn som lämnat in!! Tisdag vid lunchtid ringde en mekaniker och talade om att generatorn var slut (150000 km?) och måste bytas!! Jag gav OK! Idag (onsdag) vid lunchtid fick jag ett sms om att bilen var klar för avhämtning!! Bilen hämtades omgående! Snabba ryck och kredit åt BMW Group Göteborg, tycker jag !! Kostnader? Ca 12000 för ny generator (ca 7500), arbete (2200) + moms och - 10% för medlemsakp i BMW Club Schweden. Prisvärt?? Under "normala" omstädigheter hade jag köpt och monterat ny generator själv! Men tänk om det inte varit fel på generatorn... Vad tycks?? Lars Franzén | |
|
Tråkigt att höra, ingen billig historia... Problem med generator/laddning verkar annars vara mycket ovanliga på E38, jag har knappt hittat ngt skrivet om öht på detta forum BMW CS #5139 |
|
|
... men du fick iaf valuta för medlemsavgiften i BMW CS ;-) __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
alain |
Hej Skåne Hoppas att du inte tapp grepet på att BMW är fina bilar. 7500:- det är kanske för att den är vatten tät, jag tycker att 12.000:- med allt för en generator är överdriven, 2.200 för bytet? ganska dyr. Hoppas att du inte får mer problem ty du har en fin BMW. MVH ((Alain)) bromsningen är första tecken på rädsla !!! Länk |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Tyvärr kostar dom så i utbyte, men en renovering kostar runt 2500. Men dom kan ju tyvärr inte laga nått på BMW bara byta delar. Men ibland så har man inget val och får bita i det sura äpplet. Dessutom 1200+moms i timkostnad minst. Mekonomen tar för övrigt 10.000 spänn för en utbytes. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Generatorn har jag förstått är vattenkyld på din vagn...det kan väl motivera liiite av priset iaf.. Men inte roliga pengar att lägga ut för en "sketen" generator....eller hur jag ska skriva så att det inte låter för korkat ;) Mvh Janne. |
|
| Har råkat ut för generator fel på min 750 99a` kortslutning efter körning i mycket djupsnö på vägen halva motorrummet var fyllt med snö ,priset ca 12000:- vill jag minnas.Länk | |
|
Dyrt.. är det Valeo generatorer? På min förra 750i-97n satt de en Bosch 140A som ej var vattenkyld, pris runt 4000 kr när jag kollade i våras. Fast de byttes efter 8/98 BMW CS #5139 |
|
| Mekonomen ska ha 3778kr för en generator till min E38, fast då är det ju snik-6an i min också.. | |
| Länk | |
|
Jo, generatorn i min bil är vattenkyld. I länken WAN hänvisar till kostar en sådan ca 7000+moms, så BMW verkar inte ha tagit något överpris för min. Allt verkar, peppar peppar, nu fungera som det ska. Batteriet tog tydligern ingen skada av att tömmas, för det är nu fulladdat igen. Lars Franzén |
|
|
Tyvärr samma på min 99:a med 19000 på mätaren. Byttes i våras för i runda slängar 12000:- (9600:- för generatorn). Hittade tyvärr för sent en länk till Länk :( Mvh. Patric, BMWCS #4598 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.