AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.805

Hel e38 utan motor,låda hur mycket pengar kan jag få in i delar tror ni?

Hej jag har en hel e38 95 som jag gärna vill sälja utan motor o låda.
Så jag undrar vad ni tror man kan få in om man säljer bilen i delar.
Jag vill gärna sälja hela bilen utan motor, låda för 24000kr men jag har fått många mejl om delar. Kolla bilen på blocket kronoberg Blå E38.
Kom gärna med prisex på delar o tips Tack på förhand Nillenalle.
Ha en bra sommar

Nille Länk
Länk till bilen

Länk

Nille Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja..inredningen kan man säkert få ut 5-6000kr för..fälgarna + bra däck ett "par -tre tusen" kanske...om du har "lite styrboxar kvar" så är det väl i storleksordningen 500-1000kr/st för dessa..
Lite karossdelar...tja...500-1000kr för en framskärm,huven 1000kr,vindrutan 1000kr(om den är skadefri),bakluckan några hundringar,instrumenthus 1000kr osv...visst kan den vara värd "en del" men jag tvivlar på 24000kr dock,men jag har säkert fel...gäller att "rätt köpare" dyker upp s.a.s..

Men 15000kr för att få bort hela alltihopa smidigt skulle JAG säga/gissa...men jag är ju inte någon direkt "skrotnisse" som handlar med dylika objekt dagligen ;)

Detta är vad JAG gissar på hur som..

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Visst ja...katalysatorerna är ju värda en del+avgassystemet...mm..

Om kattarna är hela så är dessa eftertraktade...låt säga 1500kr/st(kanske lite mera)+avgassystemet efteråt..tja..1500kr?

Mvh Janne.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Styrboxarn o instrumenthus har man inte så mycket nytta av åtminstone inte de som inte går att omkodas. Vilket inte gemene man eller BMW klarar.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok hasso...trodde det var som i di gamle E32...där är boxarna hett eftertraktade.
Iaf om man ser hur fort de försvinner på skrotade gamla E32:or :)

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag har iaf haft nytta av en "box" från skroten på min E32:a hur som helst..LKM boxen ;)
400 spänn tror jag att jag betalade för den...prisvärt tyckte jag då i höstmörket :)

Men några "boxar" kanske kan vara till nytta även från E38?

Mvh Janne.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Vart har motor och låda tagit vägen? Och vad skulle det kosta att slänga i dessa?

Om du inte har motor och låda kvar, kan det vara mer lönsamt att komplettera bilen med dessa och sälja sedan?!?!
Är inte detta Länk samma bil fast med motor o låda?

---
BMW - Lite dyrare, mycket bättre
Motor o låda sitter i och är helt felfria, men jag skulle gärna behålla dem.
Jag körde med bilen senast i går.

Nille Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

38000 pix låter ju som ett hyfsat pris för en dylik...komplett bil s.a.s..

Utan motor o låda dalar ju det hela ganska så rejält...frågan är ju vad som är "bäst för dig"...sälja allt och inte riktigt få det du önskade dvs behålla motor+låda eller så säljer du utan detta och får gå ned i pris ganska så mycket mera.

Undrar hur marknaden ställer sig till dessa alternativ...ganska svårsåld komplett(eller?), och ganska så mycket mera svårsåld utan motor o låda..

Kanske..

Mvh Janne.
Har fått väldigt mycket svar på annonsen, folk tror att det är fel på antingen karossen eller fel på motorn. Men det är ju bara det att jag skulle vilja behålla motor o låda eftersom jag har en 740 som gått 25000, då är det bra att ha låda o motor i reserv. Men det verkar som om jag blir tvungen att släppa den komplett.

Nille Länk
E-
51
E-Bagge
530ia Touring -01 ,530d Touring -11
Du får nog problem med att kränga karossen för mer än 20.000:-
Såg dock väldigt välvårad och fin ut.

Jag köpte min fullt fungerande E38 som gick bra i motorn och låda för 25000:- så 24000 kr låter för mycket. 15000 kanske man kan få ut.
Till Kenke . Då var den förstås svensksåld,i nyskick, fulltankad, nyskattad, nya 18" och all utrustning med.

Nille Länk
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Den ser fint ut, men jag tror inte heller att man får mer än än max 15-20 utan motor, troligen en bättre affär att sälja i delar.

Däremot tycker jag de är synd att slakta en fin och fullt fungerade E38, och jag begriper inte alls varför " de är bra att ha en motor och låda i reserv om man har en E38 som gått 25000 mil" ? De håller betydligt längre än så, och om ngt skulle rasa är de inte några större pengar att köpa en beg. M60 B40 eller en 5Hp-30 låda löst

BMW CS #5139
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Jag håller med JL,
Tänk dessutom på att det tar några timmar att plocka ur motor och låda! Dessutom skall du lagra dom någonstans tills du ev behöver dom. Den dagen du säljer din bil så har du ett oanvänt motorpaket ståendes, vad är det värt då?
Isåfall är det bättre att du ställer undan hela bilen tills du behöver den!
Det är ju vettigare att skrota en krockad bil där ingångsvärdet är lågt, då blir det lite ekonomi i det hela.
Vem skulle vilja köpa en bil utan motor och låda för 24'??? Möjligtvis någon som fått en väl fungerande motor och låda av grannen. Men det är ju ett visst pyssel att sätta i och det är alltid något som saknas, dessutom kan man köpa en körklar E38 rätt billigt nuförtiden. Återstår då att köpa för att skrota, och då är det alldeles för dyrt, skulle gissa på max 10' om det skulle vara intressant för någon att köpa för sälja delar. Den som gör det vill ju ha lite timpeng, det är ju knappast välgörenhet man håller på med om man skrotar och säljer delar. Sista alternativet är att någon som behöver delar till sin bil köper den för att plocka delar, men då blir det ju billigare att köpa delar på skroten än att köpa denna bil, om man inte behöver allt förstås.

/Mats J
Plockar man ner den helt i delar och säljer allt så får man säkert ut 20-30...
Jag skrotade en saab 9000T -90 för två år sen och fick ca 12000:- för delarna... Då hade lådan rasat så den såldes inte... Den var inte ens i bra skick... Alla dom där små sakerna man kränger för 100-200 spänn blir fort pengar... Alla bäckar små ni vet :) Dock tog det 3-4 månader att bli av med alla saker så det tar ju en jävla tid.
pr
296
produce1
540/6 touring-95
Håller med ovan talare har den gått 25k så behöver du knappast oroa di för motorras är en bil från 90talet inte 50talet.Fáttar inte att en del tror att en bil är slut vid 30k mil går nog det dubbla med vanlig service
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.