|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| läste i tidningen att fartsänkning bara skulle drabba norra delen av landet?????????????? undrar varför, | |
|
Har du någon länk som bevis för ditt påstående? Är det verkligen så,då jäv*ar undrar jag vart våra skattepengar drar :( Mvh Janne. |
|
| jag hittar det inte men det var någon länspolitiker som hade skrivit i tidningen, han var rätt upprörd,tyckte nog att det var ett hån mot norrland | |
|
Illa... SKA vara "rättvist" bemötande över hela Sverige...kan väl gissa att någon annan del av Sverige får våra pengar ty fartsänkningen hör alldeles säkert ihop med våra dåliga vägar och säkerheten blir lidande då anser vägverket med våra nuvarande hastighetsgränser. M.a.o. har vägverket inte kosing till hela vårt avlånga lands vägar i akuta reparationer osv...trots en skatt på bl.a. soppan(jag antar att skatten mest ska vara till underhåll av vägarna) som är skrattretande hög. Mvh Janne. |
|
|
har varit där uppe o snurrat non gång ,körde då på små slingriga 110 vägar, kommer i håg att jag tänkte att hur fan kan de vara 110 här, de va jävligt roligt o fan va avundsjuk man va, hadde varit 70 på samma väg om den legat här nere Bara en tanke. |
|
|
Janne T verkar ha koll på moder Svea =) Länk Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died. |
|
|
sen insåg jag ganska fort hur fruktansvärt dåligt vårat vägnät är längre upp kan säkert vara som janne t skriver , billigare o sänka hastigheten än att göra något åt vägarna. men politikerna gör väll vad dom vill med våra pengar svenskarna är nog de tamaste folket som finns. |
|
|
Ja tokigt, tidningen har ni ju läst.... Men som sagt ursprunget i vägverkets förslag kommer från diverse olyckor p.g.a. dålig väg och då blir det ju enklare för vägverket att byta ut skyltarna än att asfaltera för 1000:-/kvm. Vidare kanske dom räknat ut att med ett drivmedelspris på 25:- kommer alla att flytta söder om dalälven och därför kör dom droppen-på-stenen-metoden för att helt enkelt vänta ut befolkningen?! Länk Länk Det verkar förekomma en hel del "analyser" iaf!! Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died. |
|
|
Mycket av vägarna har uppe är ju u-landsmässiga. Ok att man inte kan kräva att var minsta avkrok ska ha utmärkt väg men när to m E4:an är i det skick den är det lätt att misströsta. Jag betalar gärna skatt men som det blir allt mer och mer känns det som att incitamenten för att kanske råka dra av lite extra i deklarationen ökar... Kanske handlar om det gamla vanliga, stora satsningar söderöver är investeringar medan dito i norrland räknas som bidrag...;( |
|
|
Ni har fler dåliga vägar i norr och det är de som sänks. Fullständigt naturligt. Det finns inte en 110 väg i södra sverige som inte har mitträcke medans det finns sådana i norrland. Numera får inte 110 vägar sakna mitträcke och då sänks hastigheten i norrland. //Lövet |
|
|
andreas: Jaha...så om inte vägverket "hinner med sina uppdateringar av vägarna pga för mycket dito i södra Sverige" så ger man direkt förslag om hastighetssänkningar här.. Du tycker alltså att det verkar "helt ok" med den fördelningen av resurser då? Bygg mitträcken här också FÖRST innan dylika regler införs...diskriminering anser jag! Säkerheten är viktig visst,men man måste väl för f-n vara lite smart innan sådana förslag kommer ut.. Mvh Janne. |
|
|
Vägverket har begränsade resurser och dessa bör placerar där flest bilar åker. Sorry men 110 km/h på norrlandsvägar är extremt mycket lägre prioriterat än att bygga ut kapaciteten i södra sverige. //Lövet |
|
|
Visst,men jag anser att detta förslag är diskriminerande i vilket fall.. Vi finns och behöver komma fram någorlunda bra vi med.. Att ta ned hastigheten är just ett sådant "kränkande" förslag isf att bygga/prioritera bättre vägar.. Pengarna går tydligen annorstädes,frågan är var? Vart leder det här tror du? Jo..vägarna kommer att förfalla ännu mer om man tror att "det räcker" med att bara ta ned hastigheten...ser ett scenario där vi är tvingade att riva asfalten(jo,det finns en hel del av den varan här också) och istället köra grusväg... Eller köra nja...blir väl snart häst o vagn som gäller på framtidens kostigar i Norrland. Mvh Janne. |
|
|
Man kanske får emigrera till Finland istället...jämför vägnätet i norra finland mot norra sverige och man inser snabb att Sverige motsvarar Uzibekistan. Extremt mycket mindre prioriterat ? För vem? Fråga åkerinäringen vad deras syn på saken är. Värre år för år...Frågan handlar kanske inte så mycket om att det skall vara 110-vägar utan synen från VV som låter infrastrukturen köras ned i förstärkningslagren samt oviljan att hellre sänka hastighet än att underhålla vägen. Häst och vagn? Då skulle man iaf slippa betala fordons- och drivmedelsskatt som ändå inte kommer en till nytta, what so ever. Antar dock att våra kloka politiker snabbt skulle införa en hö-skatt... |
|
|
"Visst,men jag anser att detta förslag är diskriminerande i vilket fall..."' Det handlar inte om diskriminering utan om var pengarna gör mest nytta. Släng för övrigt ett öga på var skatteutjämningsmiljarderna går innan du pratar om diskriminering i norr. //Lövet |
|
|
"Skatteutjämningsmiljarderna"...Var har du bevis på att vi behöver detta mest? Länk? Vill ogärna dra upp( men jag måste väl göra det nu då) att vi förser er med miljövänlig el(vattenkraft),skog,malmbrytning osv(en hel del stålar i den branschen idag som levererar en del till staten i form av avgifter/skatter) som bidrar en hel del till att hela landet ska leva.. Rättvist ska det vara anser jag... Vägarna tillhör infrastrukturen ganska så radikalt.. så att vi kan bo där vi bor utan att ha helikopterplatta i trädgår'n. Jag pratar om att vägar ska man inte snåla in på och snackar inte om "var de gör mest nytta"... Du tycker alltså helt klart att vi gärna kan ha "kostigar" i framtiden och tycker det är helt ok,vägarna gör ju ingen nytta ändå där ni bor? Vägverket har ju i sådana fall redan börjat planera bort Norrlandsvägarna som du tydligen anser är helt riktigt...trots att vi har minst 50% skatt på bl.a. bränslet vi med.. Mvh Janne. |
|
|
Behöver du mer siffror? Länk Bidragskommunernas topplista: Pajala Sorsele Åsele usw //Lövet |
|
|
Ok.. Tja...jag undrar fortfarande om du tycker att vi i Norrland ska ha sämre vägar än ni "där nere". Vi har en del som ni behöver också som jag redan skrivit på tal om resurser.. Mvh Janne. |
|
|
Anledningen är så uppenbar att jag inte kan skriva det enklare än såhär: Ni är mycket färre som åker på dem, därför är behovet av förbättrade vägar mycket mindre. Det finns inget som irriterar mig mer än otacksamhet så därför måste jag sluta skriva i den här tråden, innan jag slänger ur mig något som får mig avstängd. Bland annat såna här sköna uttalanden triggar igång mig en aning: Ur Länk "Jag säger: Åt helvete med Sverige! Vi behöver inte er. Vi norrlänningar tillhör en ovanligt seg och livskraftig folkstam. Varför det ser ut på det här sättet, varför exempelvis hantverkare från Norrland uteslutande kan sitt jobb bättre och gör det bättre än folk från södra Sverige har flera orsaker. En har att göra med att vi har ett bistrare klimat, som vi i generationer härdats genom. Vi har ingen lust att försörja storstädernas gyttjepölar av dekadens. Nästa gång jag hör en frappucino-läppjande fjolla i scarf läsandes DN på stan prata om slöa norrlänningar kommer jag bli tvungen, jag lovar er, jag kommer att bli tvungen att slå in ansiktet på denne med en träplanka." Vi ses i andra trådar //Lövet |
|
|
De vägar som de vill sänka från 110 är inte direkt högtraffikerade så risken att stöta på någon annan när man kör slalom mellan vägskadorna är betydligt mindre än i södra sverige.. Sen tycker jag de ska sluta bygga de i mina ögon trafikfarliga 2+1 vägarna och börja med säkrare 2+2 istället... |
|
|
andreas: Reta inte upp dig på andras uttalanden nu :) "Uppenbart?","otacksamhet"?... Man kan ju fråga sig vad jag nu skrivit i denna tråd som får dig att skriva "otacksamhet" t.ex...? Ska jag nu tolka ditt svar som att jag är en otacksam norrlänning när en del kommuner i bl.a. Norrland får bidrag från andra delar av Sverige? Nee,lite mer samhörighet bör vi allt ha i vårt avlånga land,utan att komma med "spridda skurar" av ilska över någons tidigare inlägg(som också antagligen var i ilska över något ovidkommande,,,kanske frugan hade nå'n "orsak" till detta vad vet jag ) ;) Jo, tillbaka till topic...vägarnas standard över det avlånga landet var det vi pratade om från början... Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.