AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.395

Rengörande bränsletillsatser i M5 motor?

Lu
273
Lundin
BMW M5 -99
Tjena

En snabb fråga; jag vet att man ibland på lite mer "standard" bilar kan hälla en viss mängd av lösning i tanken (lite osäker på vad den har för olika namn) som har till uppgift att avlägsna belägging och rengöra i bränslesystem insprutning ventiler ect.... Någon som vet om detta kan vara motiverat på en M5a som "bara" gått 12000 mil? Hur vet man om det behövs över huvud taget? Eller kan det rent av vara farligt att hälla i några sådanna tillsatser en prestandamotor av den kalibern?

//MVH Lundin
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Jag tror man kan klara sig utan sådan "rappakalja" och istället
spara pengarna till det är dags att hälla i en ny omgång högklassig motorolja.
Det bästa för din bil är nog att du som ägare följer serviceprogrammet till punkt och pricka.
Varva aldrig motorn förrän dioderna släcks, slira inte på kopplingen, var lyhörd på hur motorn låter så
att du upptäcker avvikelser i tid. Slå ett getöga på tempmätaren då och då.

Sedan NJUT av bilen istället för att oroa dig för motorras!
Du köpte väl inte en sådan bil för att gå och vara orolig?
Vad är njutningen då?

MVH.
/L
Lu
273
Lundin
BMW M5 -99
Så du tror inte på konceptet med rengörningstillsatster? Får man fråga varför? Intressant

Ja det du skriver i övrigt ang kallvarvning, koppling, temp, service och ljud är ju i det närmaste sjävklarheter. Givetvis bir det ingen annan olja än orginal Castrol TWS heller.

Jo visst njuter jag av bilen, den är fantastisk att köra! Det är inte så att jag går runt och är livrädd för att den ska rasa. Tycker helt enkelt det är intressant och roligt att se vad man kan göra för att optimera livslängd och se till att motorn mår så bra som möjligt. Också kul att höra andras funderingar och synpunkter ;)

//MVH Lundin
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Tillsatserna tror jag inte så mycket på.
Finns det någon/något som bevisat att det verkligen gör någon skillnad?
Min teori att hålla insprutningsmunstyckena rena är att aldrig köra slut på det sista
dropparna i tanken.

Motorvärmare även på sommaren tror jag däremot kan förlänga motorns liv några mil :)

/L
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Håller med Leffo..kunde inte sagt det bättre...Skulle inte hälla "%#¤#¤#%" i min 03:a

Eftersom du har en 99:a så håll lite extra koll på LMM,oljeförbrukningen(dock inget fel,utan fakta att de första årsmodellerna drar en hel del olja (undantag finns)..mars 01 fick m5e39 en backventil)..Ha koll på vanosen...
Bi
3.797
Bianca

Har läst på olika sidor att de första årsmodellerna av m5e39 ej hade 400hk som utlovat utan närmare ca 380 men det får man ta med en klackspark....skröna,rykte eller fakta,det är frågan......
Bi
3.797
Bianca

Lundin---Dessa inlägg var menade för ditt andra inlägg!!Sorry.....:)
Visa användare
128
putte,m
m5 e39 99
att äga m5 som ska underhållas kostar bra med pengar så köp under rätt förutsätnig annars blir det pankakka .
Lu
273
Lundin
BMW M5 -99
Tackar för svaren!

Leffo: Varför är det tekniskt sett farligt att köra tomt i tanken?

Bianca: Backventilen du talar om var väl främst avsedd föratt stoppa de ofarliga vanos knackningar som förekommer på tidiga årsmodeller de första 2 - 3 sek vid kallstart? Anledningen att de drar lite mer olja är väl att kolvringar och cylinderhus ej var optimalt de tidiga åren, vad jag har förstått iaf... Lite mer info om vanosen hade varit trevligt, har kvitto på att en sida är bytt på min. Va ska man hålla utkik efter, hur märker man att det är på väg?

Väldigt intressant detdär med effekten också, skulle vara kul att testa vad man har på bakhjulen med en -99ans M5a med 12000 mil på mätaren...

Putte: Menar du att man bör ha en god reservbudget innan man ger sig i kast en M5a el?

//MVH Lundin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.