|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Som nybliven ägare till en underbar M5a -99 med 12" mil på mätaren i absolut kanonskick helt orginal med full servicebok och sv såld, så börjar man ändå efter en stunds läsande i olika "ras" trådar här att fundera lite.... Min spontana tanke är ju vad kan man göra i förebyggande syfte för att hindra ett eventuellt komplett haveri. Då menar jag utöver självklarheter som rätt service, olja, försiktig varmkörning ect ect... Har läst olika trådar här och fått en del inspiration. Självklart så ibland spelar det ingen roll hur väl man än tar hand om bilen med motor så KAN den fortfarande rasa utan skä. Men är lite sugen tips som iaf kan minska oddsen. ;) Det jag än så länge kommit fram till är följande: Kompritionstest borde vara en bra ide, men hur ofta kan vara rimligt? Hur fort kan ett total haveri inträffa från brusten topppackning tex? Beror väl på storleken av havererad packning förståss men vad tror ni? Kontrollera CO2 halt i kylvatten LMM vad jag förstod så kan det bli nåt rätt alvarligt problem av en lite trasig LMM. Hur då? Och hur vet man om LMM är på väg att ge upp? Datorsöka felkoder? Tappar kraft ojämn gång??? Vanos orskar inte vad jag förstått något mer haveri i motorn än själva vanos pkt. Är det rätt uppfattat och hur märker man detta i ett så tidigt stadie som möjligt? Innan man tappar kraft ect... Hoppas det är någon som har lite bra synpukter och tips. //MVH Lundin | |
|
Min erfarenhet av trasig Luftmassemätare (ej M5) är en ilsket lysande lampa på panelen samt kraftigt reducerad motoreffekt, ojämn gång. Men något motorras borde det inte resultera i om man åtgärdar/byter ut LMM. /L |
|
|
Så en LMM pajar plötsligt inte "lite i taget" då? Nej jag tyckte det lät lite konstigt om hela motorn skulle kunna paja av trasig LMM. Har för mig att jag läste det som hastigast i någon tråd, men det låter suspekt. //MVH Lundin |
|
|
Att söka om M5 och motorras här på forumet är inte bra för psyket. Det kan liknas vid att slå i ett sjukvårds FASS när man känner sig lite förkyld, det brukar sluta med att man tror man har cancer i hela kroppen innan man lår igen FASS biken. ;) När LMM ger fel värden eller avviker för mycket så skall en sensorlampa tändas på panelen. Den brukar vara så känslig att den tänder innan man märker att motorn börjar gå dåligt. Man brukar få ut kod liknande "MAF sensor failure" när man läser ur felminnet Detta drabbade mig på en Bränsleinsprutad V8 dock ej M5. Efter byte av min LMM så gick motorn precis som vanligt igen, och går fortfarande än idag. :) /L |
|
|
haha ja det är nog sanning det ;) Men än går den fint =DD Tackar och bockar för LMM tipsen! //MVH Lundin |
|
|
En god vän till mig som är extrem M5-galning sparar alltid en liten skvätt av utbytt motorolja i sin M5 e39 och skickar iväg på analys till Blackstone Labs för analys. Länk |
|
|
Lundin: Med tanke på det alldeles för lilla mellanrummet mellan cylindrarna på M5 Länk så är det enda sättet att vara "framtids-säkrad" att lägga i extra stålfoder... Delonge har skrivit en tråd: Länk Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.