AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
1.757

Värdering och erfarenheter av VW Golf GTI -06

ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Hej!

Vad tror ni om värdet på en lågmilad(2000 -+ 500 mil) 06a med manuell låda? (Utan skinn, xenon, eller navi.)

Bilpriser säger runt 200kkr hos handlare? Rätt eller fel?

Ni som ägt en sådan eller har erfarenhet av modellen får gärna kommentera vad ni tycker om bilen.
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Mina föräldrar har en manuell 06a med utan skinn, xenon eller navi som jag kört en hel del. Xenon hade väl inte skadat och DSG-lådan har jag bara hört bra om (utan att jag själv provat), men skinn hade jag inte velat ha! Den skall ha den porriga tygklädseln som är inspirerad av originalGTIn!
Otroligt trevlig och busig känsla i den, framhjulsdrift och familjebil som det är till trots.
Paradpjäsen måste nog vara motorn som känns betydigt större än den är. Enda nackdelen verkar vara en relativt hög oljeförbrukning.

Sammanfattningsvis kan jag inte se en enda ny BMW som slår den på fingrarna varken när det gäller körglädje eller hur praktisk den är med samma budget. Eller som Jeremy Clarkson säger: "It's all things to all men".

Runt 200k låter väl rimligt men jag hade sett till att få prova en med DSG först innan jag bestämmer mig!

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Har kört både Golf GTI DSG och manuell och den vanliga lådan är väldigt bra så DSG är inget måste. Klart att det ger lite race känsla men fördelarna känns mest när man kör riktigt, riktigt aktivt tycker jag. GTIn har en underbar motor, väldigt kvickt chassi och bra prestanda. Den enda nackdelen, och det är en rejäl sådan, är att bilen är ordentligt bullrig. Motorvägsfart är inte kul. Ska man busa mest i stan är nog bilen perfekt. Mini Cooper S är ett annat alternativ i samma klass.

//Lövet
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Ja, bullrigheten kan jag nog hålla med om. Huruvida det går att förbättra med däckval låter jag vara osagt. Själv är jag väldigt bullerokänslig så det är ingen stor fråga för mig.
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Ok, ska testa DSG också. Jag är bara lite rädd för DSG när garantin gått ut, men den kanske håller bra. Har provat en manuell 05a och som ni säger, den är verkligen trevlig att köra!

Håller med ang skinn, tyget är snyggare.

A Lind, hur mycket olja drar den?
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Jag vet inte exakta siffror då jag inte kört den så långa oavbrutna perioder. Jag tror att det behövs fyllas på lite någon gång mellan var oljeservice, vilket min pappa uppfattar som mkt jämfört med hans TT eftersom den i princip inte drar någon olja alls. En kollega här på jobbet har också en GTI och upplever samma sak.
Det är en sak som är värt att känna till men inget jag tycker du behöver bli avskräckt av.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jaken: Var inte rädd för DSG-lådan när det gäller tillförlitlighet. Den finns i ett gäng modeller inom VW-koncernen i allt från diesel-skodor till prestanda Audis.

Jag tycker att BiXenon är ett måste på utrustningslistan, skinn är inget krav eftersom den rutiga GTI-klädseln är rätt cool och kvalitén på skinnet inte imponerar. Jag skulle som sagt också letat efter en bil med DSG-lådan.

Bilen bullrar endel, men känns välbyggd och gedigen.

tvåliters-turbon finns också i ett antal bilar inom koncernen, jag hade den själv i min förra A3 Sportback. En mycket trevlig motor med ett gott ljud när man väl kommit iväg (direktinsprutningen gör att man får viss dieselkänsla på tomgång). Min drog ingen olja över huvudtaget, och har inte heller hört att det ska vara något problem hos 2.0T.

GTI är en av mina absoluta favoritbilar i klassen. Det som kan vara värt att tänka på är att nästa generation Golf kommer att presenteras i höst. Huruvida man "störs" av det eller ej är upp till var och en. Det dröjer oavsett till nästa generation GTI är ute på marknaden.

BCR
Kan bara instämma i jubelkören.
Är duktigt insnöad på BMW och gjorde "misstaget" att provköra en GTI. Nu står det en candywhite GTI-08 i garaget...

Valde bort DSG-lådan pga att den manuella är riktigt trevlig och väldigt lättjobbad.

Kolla programvaran (serviceboken VAG) om du köper en 06, vet att VW har uppdaterat detta rejält under 07. Tror det skiljer nästan 10 hästar...

Annars ar det bara att lyfta på hatten, jag har inte haft så roligt bakom ratten på väldigt länge.

/Håkan
OO=00=OO
viobebe
Lite O.T

BCR:Du menar inte att du hade lika roligt bakom ratten på en 323ti ??? ;-)
Varför inte kolla på en Audi A3 2.0T istället? Samma motor, vad jag vet, och du kan få den med Quattro. Ok, den blir lite tyngre, men du slipper framhjulsdrifts-"syndromen"...

Vadå, jag partisk...? :)

/ Mvh Joakim

Fd 330ci:
Länk
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Att en Golf GTI är framhjulsdriven är inget som känns.

//Lövet
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
A3an skall vad jag läst kännas mer civiliserad och inte lika busig på gott och ont. Precis som Lövet skriver så känns inte framhjulsdriften om du inte verkligen huligankör! Tvivlar på att Quattro skulle göra någon skíllnad då du ju ändå har en framhjulsdriven bil i grunden (Den gamla TTn uppför sig som en framhjulsdriven förutom vid rödljusrace eller halt väglag). Möjligen om man byter haldexmjukvaran men jag tror ändå att extravikten gör det hela till minus totalt.

Mina föräldrar valde mellan just en A3a och GTI, men det blev GTIn till slut pga av ovanstående och bättre baksätesutrymmen!

BCR
"Lite O.T

BCR:Du menar inte att du hade lika roligt bakom ratten på en 323ti ??? ;-) "

Vioebebe; Visst, sålde min 323ti med en tår i ögat. 323ti var en förb. rolig bil det också! Gillar små bilar ("lätta") med rejäla motorer. BMW ska vara tacksamma för att Golf GTI inte är bakhjulsdriven, då hade BMW fått stå med brallorna nere!

Det är bara att kapitulera, ingenjörerna i Wolfsburg har lyckatas konstruera en väldigt bra och underhållnade bil.

/Håkan
OO=00=OO
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag har kört A3 2,0T Quattro och Golf GTI är helt klart roligare chassimässigt. Motorn är ju identisk. Enda fördelen med A3an är att den är snyggare (i mina ögon) samt lite bättre ljudisolerad.

//Lövet
Ok, jag ger mig... :)

Skämt åsido, jag trodde faktiskt att det märktes att golfen är framhjulsdriven.
Innan jag hade min Bmw, så hade jag en Audi A4 Avant (1.8T-96), och när man pressade den lite så blev det väldigt tydligt i vilken ände den drev...men det är klart, det har nog hänt ett och annat på 12 år... :)

Bmw'n var otroligt kul att köra, men min nuvarande A3 Sportback 2.0TQ är också väldigt kul, och på vintern är quattro guld värd...

/ Mvh Joakim

Fd 330ci:
Länk
viobebe
Trots att compacten har några år på nacken kan jag säga att jag personligen "min egen åsikt" tycker att Golfen inte har ngn chans i ronden körglädje.Har själv varit en GTI fantast och ägt generation 1-3, och kört en hel del med sysslingens 05:a med DSG låda, tyvärr VW saknar det BMWn har, dvs:
ljudet, bakhjulsdriften, växellådan, kvaliten, prestandan i högre hastigher, väghållningen.....
Min bil är en s.k Sport Limited Edition som har M-sport chassie, kortade växellägen sk short shift mm, E30 bakvagnen gör den riktigt rolig att köra, M52 maskinen ger minst 185 hk, detta kallar jag körglädje.....

Freude am Fahren

Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Ufo: Det är klart att Golfen har lite torque steer (konstigt vore väl annars med den motorn) men den saknar det mesta av understyrningen som normalt kommer väldigt lätt och tidigt på en framtung, framhjulsdriven bil. När det väl kommer så kommer det sakta och snällt och då går det redan redigt fort =).
Det är klart att bakhjulsdrivet hade varit skoj men jag måste säga att jag har aldrig tänkt "om den bara hade varit bakhjulsdriven...".

viobebe: Rent spontant känns det som om du generaliserar lite nu. Resten av VWs modellprogram har inte många bilar som kan mäta sig med BMW gällande körglädje, det ger jag dig, men GTIn är betydligt roligare än de flesta BMW jag har kört! Huruvida den är roligare än din 323ti låter jag vara osagt då jag inte provkört den men när det gäller prestanda och kvalitet vill jag nog hävda att den har ett övertag (konstigt vore väl annars när det är en betydligt nyare generation).
Tycker faktiskt att VW har riktigt bra kvalitetskänsla nu för tiden (snudd på Audi) även om det är mer sparsmakade materialval än hos BMW. Men så är det ju betydligt billigare bilar också!
Gällande prestanda kan man ju se på einszweidrei att en GTI med DSG i princip är identisk med en Kelleners-BMW 323ti på 210hk. (även runt hockenheim)
Länk
Länk

Så när det gäller körglädje är det möjligt att den faller, mot en bil som av många är ansedd som en av de roligaste modellerna BMW, men jag vill nog påstå att den vinner allt annat. Och det är inte illa pinkat av en folkavagn tycker jag. ^ ^

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.