AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
1.231

Ove "Påven" Andersson död! (rallylegenden)

ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Dog i en rallytävling nere i Afrika. Låter som en perfekt död för en bilintresserad, istället för att bli ett paket på långvården menar jag.
Men tråkigt oavsett. Det är ett flertal av dagens profesionella förare som har honom att tacka skulle jag tro.
Länk till AMS;
Länk

M V H
Stephan

Min bil: Länk
kilroy
Alltid lika trist när gamla legendarer går ur tiden. Som man brukade säga om gamla krigare som dog i tjänst...han dog med stövlarna på.

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tragiskt att smälla med en lastbil under rally,ännu mera tragiskt att det gick så illa..

Mvh Janne.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
LÄNK]
Nostalgisk segrare 1971 i Monte Carlo senaste svensk att vinna detta klassiska rally. Björn Waldegård vann 1969- 1970 i en Porsche 911S
Erik Carlsson 1962-1963 i Saab

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Länk
Den länken ska vara med.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
To
18
Tomas_Boden
Bmw 320i-87
Det är tråkigt, R.I.P Ove...

Men man börjar osökt fundera en hel del... Eftersom Påven ansvarade en hel del, om inte allt(!), för Toyotas stora Formel 1 satsning, är det högst märkligt, att Påven aldrig kunde ordna att en svensk fick en riktigt bra chans där... En provsittning i alla fall. Förstås var ju en av de få aktuella Wirdheim, som inte riktigt höll måttet hos Jaguar som testpilot.

Men som nu på senare år, han hade kontaktnätet, och hans talan hade kunnat göra att till exempel Alx Danielsson fått en värdig chans där, om Alx velat förstås!

Men man börjar ju klart fundera stort, och jag känner då en oerhörd besvikelse att han inte kunde hjälpa till mer för sitt eget hemland och våra förare just i F1. Varför jag reagerar på detta är säkert eftersom jag är racingförare själv, och hade så hemskt gärna sett några av våra bra förare där.
Det har ju visat sig att han hade bra kontakt med förare som fick testa för Toyota, han var till och med en hel del i de bestämmande svängarna om jag förstått allt rätt... Och de förarna som hamnade där för att testa, och sedan prova tävla höll ibland inte måttet med vissa av våra svenska förare!
Jag skulle tro, för Toyota deklarerade tidigt att dom inom en smal tidsperiod skulle bli världsmästare och då duger det inte men någon uppstickare. Förarna som sedermera körde under Påvens tid var inga dunungar samt att om du inte har något presterat tidigare blir det hemskt dyrt att köpa in sig och inte många svennar som har internationella sponsorer till dylikt.

Inom rally däremot hade väl Ove desto fler svenskar på gång där Daniel Carlsson gick hela vägen fram, men då är väl rally lite billigare oxå...

Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died.
To
18
Tomas_Boden
Bmw 320i-87
Ligger nog något i det du säger ja! Tragiskt dock det som skedde med Daniel Carlsson dock nu senast! Men visst, det duger inte med vem som helst, dock har det ju visat sig att många som inte passar i f1 trots allt får chanserna!
852
Sörpan
325xi -02
Alexander Storckenfeldt var med i något utvecklingsprogram för Toyota, men han höll inte måttet om jag har förstått saken rätt?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.