|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har en 525 Touring -01 som inte vill växla upp efter kickdown i högre hastigheter. Om man kör i ca 90-100 och gör en omkörning med kickdown, vill inte lådan växla upp efter det. Om jag däremot lägger i sprotläget och sedan i driven växlar den upp 2 växlar mjukt och fint. Detta händer även om jag lägger i farthållaren så växlar den smidigt och fint. Gör jag en mjuk acceleration till 110 ungefär växlar den genom hela registret jättebra. Bilen har gått 11500 mil. Jag har funderingar kring låg oljenivå men vet ej. Tacksam för svar. jag har läst om detta i forumet, men jag har inte läst någon lösning på problemet. MVH Ev. fattig BMW ägare | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Nja det där fenomenet förekommer, har själv råkat ut för det på en 540 vid några tillfällen, men nån förklaring till detta har jag tyvärr inte fått vetligen. Mjukvaruproblem möjligen. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Vanligaste felet bakom det symptomet när ABS lampan inte lyser är olika lufttryck i synnerhet i framdäcken alt olika hjuldimensioner/däckslitage. En funktion hos adaptiva lådor är att de växlar inte upp efter kickdown förrän kurvan är över och framhjulen snurrar lika fort. Olika lufttryck i framdäcken får framhjulen att snurra olika fort och datorn tror att bilen hela tiden befinner sig i en kurva så lådan växlar inte upp... Näst vanligast är låg oljenivå. Pumpen suger luft vid kickdown och får inte tryck att växla direkt efter kickdown aktiverats. Andra fel som också förekommer är fel givarsignaler främst från från LMM, spjäll, kamaxelgivare som är input för beräkning av motorlast. Men börja med att kolla lufttrycken/hjuldimensioner/slitage, ut och testa och om det inte funkar kolla sedan oljenivån. molle |
|
|
Hej! Jag har löst problemet. Tack för hjälpen, det har sparat mig mycket huvudvärk över att vara orolig över lådan. Det visade sig att det var däcken det berodde på. Hade mindre rulldiameter på bakhjulen är fram och då uppkomm problemet.. MVH Cliff |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.