AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.030

Köra i Ryssland

Sida 2 av 2
Be
28
Bellner
BMW 118i -06
Audi Q7 3,0d -12
BMW 330e -17
Vi övernattade aldrig på vägen utan sträckkörde Riga - Moskva och väl där så bor vi hos min sambos föräldrar. Det finns motell längs de större vägarna i Ryssland. Vissa äldra som inte ser så lockande ut min vissa är nybyggda och ser helt ok ut. Har troligen samma standard som här hemma men allt är dyrt i Ryssland. Resan Mellan Riga och Moskva tog oss drygt 16 timmar varav tre gick åt till gränskontrollen. Vägen är bitvis mycket dålig med långa sträckor där vägarbete pågor och det saknas asfalt. Att mitt i natten, mitt i ingenstans. hamna på en sådan sträcka är inte så kul. Vi körde i ca 40 km/h och det studsade och hoppade hela tiden. Största delen av vägen går genom ren ödemark och utan trafik. I Moskva är trafiken intensiv. De har en ringled med 6 till åtta filer i varje riktning men vid högtrafik står det still i alla körfält. Vad det gäller alkohol och bilkörning så är det inget jag sett något av i Ryssland men säkert förekommer det, där som här. Jag tror dock att problemet är betydligt mindre än vad många av oss här tror. Promillegränserna är låga, böterna höga och det finns poliser i varje by och gathörn i Ryssland. Jag var trygg i Ryssland men varc som sagt mest i Moskva. Hur det är i mindre städer eller ute på landsbyggden kan jag inte svara på. Moskva är nog en av de säkraste städern att vara i, inte minst pga mängden beväpnade poliser och vakter överallt. Att kunna ryska är en klar fördel om man ska åka dit även om man klarar sig hyffsat med engelska om man är i turistområden.
J.
24
J.Broman
Volkswagen Golf -10
Tja, det är ju ett stort land så frågan är väl lite dumt ställd egentligen. Svaret kan lätt bli "det är olika".

Dock tror jag att många, förmodligen felaktigt, skulle dra sig för att åka på bilsemester i Ryssland på grund av de fördomar som finns om landet. Jag kan tänka mig att det kan vara ganska intressant att åka runt där.

Men att det skulle vara dyrt (förutom bränsle, antar jag?) gör mig förvånad. Visst har ekonomin gjort framsteg de senaste åren, men det är väl fortfarande, precis som Polen, ett relativt fattigt land?
Njuren
Delar av Ryssland kanske är fattigt men man kan knappast kalla Ryssland för fattigt. Det är inte Kalla krigest Sovjet vi snackar om.
Angående deras utveckling även Polens så kommer vi så smånigom bli det nya östeuropa om politikerna får bestämma,
räcker väl med vår eftertraktade svenska valuta...

"the things you own end up owning you"
Jag var i Ryssland för tio år sen och det var mycket fattigt och slitet, klart deprimerande upplevelse. Jag åkte buss ifrån Finland till St Petersburg via Viborg och standarden på vägarna var väl någorlunda ok men långt ifrån Svensk eller Finsk standard. I St Petersburg finns det förvisso mycket att se men ujujuj så fattigt och eländigt ryssarna hade det då. Jag skulle aldrig drömma om att åka med egen bil om jag inte hade endera en Ryss eller en erfaren Rysslandfarare med mig.
Be
28
Bellner
BMW 118i -06
Audi Q7 3,0d -12
BMW 330e -17
Jag hör och ser att fördommarna om Ryssland är vanliga. Det har hänt mycket i det landet de senaste 10 åren. Moskva är en av världens dyraste städer att turista i. Det finns mängder av lyxrestauranger och nya affärskomplex där alla exklusiva klädmärken är representerade. I vanliga livsmedelsaffärer är det samma varor och märken som hemma. Många ryssar, speciellt yngre och medelålderspersoner i storstäderna har det gott ställt, även jämfört med oss i Sverige. Mängden nya lyxbilar överträffas nog endast av Dubai. På landsbyggden är det en helt annan sak, men var i världen finns inte den skillnaden? Priserna är höga i Ryssland, speciellt på importerade varor. Rysktillverkade produkter har ungefär samma pris som motsvarande vara i Sverige, undantaget är bensin/diesel och vodkan.
Påstår du att jag har fördomar?

Ingenting har jag sagt om hur det ser ut i Moskva idag. Jag sa hur det såg ut för 10 år sen i Karelen, Viborg och St Petersburg och då var det allt annat än trevligt och lyxigt. Och såvitt jag vet är förfallet ungefär på samma nivå nu som då i Viborg och St Petersburg. Och var i världen finns inte skillnaden som emellan Moskvas lyxrestauranger, fina affärskomplex med alla sina exklusiva klädaffärer, gatorna fulla av lyxbilar och landsbygdens stora fattigdom?

Ja inte i Norden eller länder i västra Europa som jag har besökt i alla fall.

Be
28
Bellner
BMW 118i -06
Audi Q7 3,0d -12
BMW 330e -17
Jag ber om ursäkt. Jag menaden inte dig personligen utan mera allmänt att jag tror att många i Sverige har en felaktig och föråldrad bild av hur livet är i ryssland och hur ryssar har det. Flera tidigare inlägg i den här tråden har antytt att det är mer eller mindre livsfarligt, eller i alla fall dumdristigt, att åka till Moskva med bil som jag gjort utan problem. Eftersom jag varit i landet ett flertal gånger de senaste åren har jag en annan bild av läget. Att de flesta med pengar bor i storstäderna och att inkomsterna är lägre för dem som bor i glesbygd hävdar jag gäller både här och där. Naturligtvis finns det alltid enstaka undantag som bekräftar regeln. De ryssar som jag träffat lever, bor och konsumerar på samma nivå och sätt som vi i Sverige. Dock är det nog så att de som har det allra sämst där har det värre än motsvarande personer i Sverige. Det sociala skyddsnätet är inte lika generöst, men vad kan man begära i ett land med 14% platt skatt.
Aha ok, din ursäkt är godtagen.

Shit 14% platt skatt! Ryssland är ett riktigt skatteparadis för de välbeställda. Men baksidan är precis som du säger att det sociala skyddsnätet inte är så utbyggt som hos oss med allt vad det för med sig i mänskligt lidande. Angående Ryssarnas fina bilar så behöver man inte göra mer än att åka med finlandsbåtarna för att se hur det ser ut. Många Ryssar åker finlandsbåt med bil och det återspeglar onekligen att dom har fått det bättre ställt de senaste åren.
Det är inga slitna Lador utan nya Lexus SUV, Mercedes S-klass, BMW X5 och Volvo XC90 för hela slanten. Egentligen är det lite märkligt att inget rederi har börjat med färjelinjer mellan St Petersburg och Sthlm för köpstarka Ryssar som vill resa till Sverige finns det ganska gott om nuförtiden.
J.
24
J.Broman
Volkswagen Golf -10
Kanske bör man definiera vad man menar med "fattigt". Jag tvivlar inte på att Moskva är en både välbeställd och därmed dyr stad med fina bilar och butiker. Däremot tror jag att det, som vissa i tråden antyder, kan se ganska annorlunda ut i andra delar av landet, så frågan är i vilken utsträckning man kan se (delar av?) Moskva som representativt för landet i övrigt.

Jag tror nog att analysen att folk är rikare i storstäderna än på landet stämmer även för Sverige, men nog borde vi kunna enas om att dessa skillnader nog är större om man jämför Moskva och en liten by i Sibirien än Stockholm och, säg, Leksand?

Vad gäller att Sverige skulle bli det nya Östeuropa förstår jag inte riktigt vad som menas. Vad är det politikerna vill?
-P
544
-Per-
M5 (03.01)
13% inkomstskatt till och med. Moskva är inte vidare representativt för Ryssland på det hela taget. Att prata om förfall i dagens St Petersburg är nonsens. I både St Petersburg och Moskva finns bättre och sämre områden, befolkningen tjänar allt från några tusen rubel per månad i pension till så mycket som behövs för att köpa hus utomlands för niosiffriga belopp räknat i euro. På många platser som inte är landsbygd är några tusen kronor i månaden en genomsnittlig lön. Även om man bor i Moskva behöver man inte tjäna mycket, medelklass kan innebära 10-15000 kr/månad brutto.
Av det jag läser på resdagboken är vissa som besöker Moskva (det är oftast dit man tar sig, St Petersburg är ett undantag och andra städer som inte ligger längs transsibiriska järnvägen besöks inte utan speciell anledning) väldigt nöjda, fina hus, trevliga och hjälpsamma människor och en annorlunda upplevelse samt god mat. Andra talar om hur sura alla verkar vara, ingen talar engelska, vädret är skit, maten är konstig och tunnelbanan förstår man sig inte på.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.