AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.029

Köra i Ryssland

Sida 1 av 2
Be
28
Bellner
BMW 118i -06
Audi Q7 3,0d -12
BMW 330e -17
Hej! Jag har i sommar tänkt att bila till Moskva och vidare lite i Ryssland. Kommer att åka dit via Riga. Jag har fått veta att svensk bil/trafikförsäkring inte gäller i Ryssland men att det ska gå att teckna en tisbegränsad trafikförsäkring vid gränsen. Är det något mer man bör tänka på/ha med sig? Är det någon här som har erfarenhet av att köra till och i Ryssland? Tacksam för all hjälp och god råd.

Bellner
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Vad jag hört från folk som kör ofta i Ryssland så är det ett betydligt högre tempo än i Sverige och det finns inget lugn alls i trafiken. Om man kör in i en annan bil eller själv blir påkörd brukar det lösas genom kontanta uppgörelser, försäkringar finns typ inte.

Det är allt jag vet, finns säkert en hel del matnyttigt som fylls på här snart..
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Har inte kört bil i Ryssland men en hel del i Lettland. Även där är tempot högre än i Sverige och vägnätets kvalitet är högst varierande. Desto längre från Riga desto sämre vägar blir det. Nästan alla bilister har dille på att köra om, obereonde av vilken bil dom har och hur fort du kör. Risktagandet vid omkörningar är betydligt högre än här hemma så man måste vara allert.

I Lettland så gäller försäkringen men man måste beställa ett grönt kort.

I Ryssland så är det väl ett par snäpp värre på det mesta.

___
//Ulf
kilroy
Med tanke på den enormt accelererande brottsligheten kan ju en lättillgänglig AK-4 vara ett lämpligt handbagage...

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

jag har inte heller själv kört i ryssland men har bekanta som åkt på vägarna.
detta var santpetersburg. vägarna där var katastrof, allt från gropar till "vägbulor" mitt på exempelvis motorvägarna. trafikregler existerar inte och omkörningar kan ske på högersida. ps skall ni traska över övergångsställen bör ni inte förlita er på den gröna gubben :)
Hej,

Jag tycker också att vore väldigt intressant att höra av nån som har bilat i Ryssland.

Jag har de senaste somrarna semestrat med bil i stora delar av östeuropa (baltikum, Polen, Slovakien, Tjeckien, Ungern, Rumänien, Bulgarien, Albanien, samt gamla Jugoslavien förutom Serbien), men har ännu inte vågat mig in i Ryssland, Vitryssland, Ukraina eller Moldavien.

Vägarna i Rumänien var bland det värsta skit jag har åkt på, annars har det funkat ganska bra.

Vore dock väldigt intressant om nån som kört runt i Ryssland kunde berätta lite. Dels om hur vägarna är, dels hur mycket strul man råkar ut för vid gränskontroller, korrupta poliser, osv osv. Är det nödvändigt att kunna ryska tex? Jag har ungefär samma fördomar som kilroy om att en AK4 eller Kalashnikov kan vara lämpligt resesällskap...

Måste väl finnas nån modig själ här? :-)

/Micke
Be
28
Bellner
BMW 118i -06
Audi Q7 3,0d -12
BMW 330e -17
Hej igen!

Min sambo är ryska, så hon klarar språket. Vi har tidigare besökt hennes föräldrar och åkt runt med deras bil, en Lada Samara (tjusig sak!). Jag har kört en del där men har inte tidigare kört dit med egen bil. Så trafiken vet jag hur den kan vara, speciellt runt Moskva. De har en ringled med åtta (!) filer i varje riktning. Vid högtrafik står det helt still i samtliga körfält... Jag kommer att redogöra för hur det har gått efter resan, vi ska inte åka förrän i mitten av augusti. Man har satsat enormt på att förbättra vägarna de senaste åren så det finns många sträckor med nya fina motorvägar men tyvärr även kvar en del riktigt dåliga bitar. Problemet är som sagt trafiken och bristen på trafikvett. Vad jag behöver veta är mer praktiska detaljer så som hur det fungerar med försäkring, om det finns speciella regler kring hur bilen ska var utrustad, vilka papper/intyg jag behöver osv.

Mvh

Bellner
-P
544
-Per-
M5 (03.01)
Länk
Länk (gratis broschyr i ämnet)
Länk (Försäkring, jag känner inte till Ingo Nord men moderföretaget Ingosstrakh är välkänt och stort i Ryssland)
Länk (Blogg om en resa till Murmansk)

Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Svensk försäkring gäller ej. Innebär det att svensk helförsäkring eller vagnskadegaranti inte gäller vid ev skada i Ryssland?
En av mina närmsta vänners far har jobbat en hel del i Ryssland och även bott där under längre perioder på slutet av 90-talet. Att tempot är rejält uppskruvat jämfört med här hemma är en sak, men det han var mest förvånad över var att det inte bara var bilarna som toppfylldes vid "vägkrogarna"...
Givetvis ingick en karaff modell större med "renat" samt 30cL dricksglas att skölja ned det med. Begreppet "one for the road" får därmed en liten annan innebärd, typ :-)
Kanske blir lättare att den genomsnittliga ryssen att svälja tempot med sådant innanför västen, vad vet jag??
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
Utrustning som man ska ha är bland annat brandsläckare och förstahjälpen.

Bellner: om din sambo är ryska så hjälper dig denna länk - Vägpolisens officiella sajt, det är de som håller i bland annat i besiktnings- och försäkringsfrågor.

Länk

Den är väldigt lättläst och informationen uppdateras dagligen.

Lycka till med din resa! Vi alla andra på forumet väntar på din reserapport!!!
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
Förresten, det finns ett mkt praktiskt forum för dem som vill ha en neutral, dvs icke-officiell info om vägar/polis/försäkring, bilkörning för turister mm

Där finns d bland annat en diskussion som heter just så: "Att komma till Ryssland med bil från utlandet"

Du får mycket nytta av din sambos kunskaper i ryska:

www.antigibdd.ru
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
Bellner: hur gick det i Ryssland? Kom du tillbaka :-)
Be
28
Bellner
BMW 118i -06
Audi Q7 3,0d -12
BMW 330e -17
Hej igen!
Ursäkta att jag inte hört av mig i detta ämne. Resan blev av olika anledningar inte av förra året som tänkt. Nu planerar jag samma resa i år med avresa i mitten av augusti. Har bytt bil till än som verkar mer lämpad för uppgiften (X5 3,0d 2007) och samlat mer mod och information. Vi kommer att ta båt Stockholm - Riga och sedan köra till Moskva och vara där i tre till fyra veckor och sedan ta samma väg hem igen. Eventuellt blir det dagsturer runt den stan också. Jag lovar att återkomma med reserapport och redogörelse senare.
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Glöm inte packa ner en Kalashnikov, X5'an lär va ett hett villebråd :)

______

Foto Länk
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
Det finns info på Vägverkets hemsida. Det finns även nån skrift om att resa med bil i Ryssland, googla.
Se till att du har alla, alla papper i ordning. Annars kan det gå för några jag känner. När de stoppades av ryska polisen, satt "fel" person bakom ratten i deras hyrbil. Resultat: ryska polisen krävde 1000 Euro i "avgift"...

(de lyckades komma undan, tack vare rysktalande vän)
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Lycka till och ta det försiktigt! Din sambo har säkert koll på vad man skall och inte skall göra i den ryska trafiken. Själv har jag erfarenhet från bilkörning i Ukraina... men det får bli en annan tråd.

----
BMW CS #6212
Be
28
Bellner
BMW 118i -06
Audi Q7 3,0d -12
BMW 330e -17
Hej igen på er allihopa!

Ursäkta dröjsmålet men nu kan jag meddela att jag och bilen har varit till moskva t.o.r. Resan gick som sagt via färja till Riga och sedan 100 mils körning till ryska huvudstaden. Vägarna i Lettland och Ryssland håller definitivt inte svensk standard. De är bitvis i mycket dåligt skick, det guppar och smäller så att man ibland tror att hjulen ska lossna. På några avsitt pågick vägarbeten men detta gjiorde bara saken värre, max 40 km/h på usel grusväg. Dock, ju närmare Moskava man kommer ju bättre väg och sista 10 milen är motorväg. Ett problem är även att passera gränsen mellan Lettland och Ryssland. Kön när vi kom dit var 4 km lång och ca tre dygn för lastbilar och ett par hundra meter och ungefär 16 timmar för personbilar. Men eftersom vi hade vår lilla dotter, 8 månader, så släppte alla förbi oss så att vi kom först i kön. De flesta som köar är letter som åker över för att tanka billigt på ryska sidan. Trots vänligt bemötande från alla gjorde byråkrati och dubbla kontroller (en på var sida om gränsen) att det ändå tog oss 3 timmar att komma förbi. Vad det gäller Moskva så skiljer det sig inte från att köra i någon annan stor stad. Det kan vid vissa tider vara mycket tät trafik men undvikar man rusningstid så flyter det fint. Vi hade bilen parkerad på vanlig parkering i ett hyreshusområde under de tre veckor vi var i Moskvaoch det kändes både lugnt och tryggt. Det fanns ett flertal minst lika fina och finare bilar på parkeringen. Nya stora SUV:ar är inget ovanligt i denna stad, och ju större dessto bättre. Jag konstaterade doch att nästan alla är med bensinmotor. Bränslet är billigt (bensin ca. 4 kr/l och diesel 4,50 kr/l) så det är bara att gasa på. Om någon har kommentarer på min resa eller undrar över något så skriv så svarar jag.
Transocean
Har du funderat att resa med flyg...typ nästa gång kanske...jo en 2007 x5 är ju uråldrig i öststaterna. Kul att resan var trygg. Näh, lämna bilen hemma nästa gång.
Be
28
Bellner
BMW 118i -06
Audi Q7 3,0d -12
BMW 330e -17
Jorrå, jag har tidigare varit i Moskva ett flertal gånger och då alltid med flyg. Den haär gången ville vi prova att ta bilen, dels för att kunna få med oss mer bagage (barnvagn m.m.) och dels för att det blev en annan typ av resa och dels för att vi tror att det är lättare för vår dotter att åka bil än att flyga. Det är tänkbart att det blir flyg nästa gång, eller så tar vi bilen igen. Vi funderar på att åka bil via Tallin och Sankt Petersburg till Moskva nästa år, vi får se.
J.
24
J.Broman
Volkswagen Golf -10
Måste fråga hur det gick att övernatta och så vidare. Kändes det tryggt lite mer ute på landsbygden? Vi bilade till Italien i somras och på vägen tillbaka körde vi genom Tjeckien och Polen. I Polen, där vi övernattade på ett sjaskigt motell mitt i ingenstans, var man inte så kaxig. Vägarna var i bra skick, men extremt smala så jag tror vi snittade 40 km/h genom byarna bakom långtradare. Det tog två dagar att ta sig 60 mil, med 10 timmars körning per dag. Motorväg verkar ännu inte ha nått Polen, förutom sista biten innan Gdansk där det var en helt tom betalmotorväg där ingen körde.

Jag har ju aldrig varit i Östeuropa tidigare, så det var en lite märklig känsla. Folk satt och drack sig fulla vid motellet, och på macken som låg under köpte de sin alkohol för att sedan sitta på en uteservering som hörde till macken, fast utan servering så att säga.

Men, för att sammanfatta det hela, var man trygg i Ryssland? Man har ju lite schablonbilder av hur det borde vara där. Kan tänka mig att det är lättare när någon kan språket, vi var helt lost då vi inte kunde varken polska eller tyska, och polackerna kunde definitivt inte ett ord engelska. Då kände man sig verkligen som en förvirrad turist.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.