AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
1.471

Ingen gnista 500cc MC motor på en gokart! hjälp

AC
288
AC Cobra
535dT X-Drive 2013
Jag har en Gokart, med en 2 cylindrig 500cc (Vad jag förstår iaf, står 247cc på varje cylinder). När jag köpte den fungerade den, men sen klantade jag till det och glömde tändningen på i någon timme, tror nåt pajade då...

Det är ju då ett hemmabygge och all orginal tändning är bortplockad och omkopplat följande:

+ på Batteri till strömbrytare, från strömbrytare till + på tändspole 1, från + på tändspole 1, till + på tändspole 2, sedan går ju varsin tändkabel till vardera tändstift och cylinder, sedan är motorn jordad med en kabel till minus (-) på batteriet.

Det jag bytt är väl typ allt som jag kan komma på, båda tändspolarna, båda tändkablarna samt bägge stiften, men jag har fortfarande ingen som helst gnista.

Batteriet jag använder är ett motorcykel batteri, killen jag köpte den av använde ett mopedbatteri, så det jag har borde fungera tycker jag.

Är det någon som har en blekaste aning om vad jag ska göra eller testa så är det bara att säga !?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det verkar som om batteriet är oladdat? Prova att ladda upp det några timmar.

Mvh
AC
288
AC Cobra
535dT X-Drive 2013
Nja det tror jag inte, batteriet är nyladdat och använt i annat fordon för någon månad sen... Ska det fungera enligt den här "kopplingen" eller har jag missat något viktigt ? Tog nämligen isär hela gokarten och fixade upp den utseendemässigt i vintras...
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Vänta nu lite... för det första, är motorn en två- eller fyrtaktare? För det andra, hur styrs tändtidpunkten - finns det brytarspetsar nånstans, eller är det en elektronikenhet som matar primärsidan på tändspolen? Och för det tredje, vart är minus-sidan på tändspolarnas lågspänningssida kopplad?
AC
288
AC Cobra
535dT X-Drive 2013
Tjena, öhm... Jag tror jag funnit lösningen på mitt problem här nu. Hittade en gammal suddig bild där det ser ut som att en kabel från kabelstammen går till minus på tändspole nr2. Den kabel som ser ut att gå dit är ljus i färgen, gul kanske ? kablarna som jag har att chansa mellan är Svart, gul, grön/vit, svart/vit, grön, gul/grön, grön/röd och blå. Tror du jag kan vara på rätt spår ? Motorn vet jag faktiskt inte mycket om, förutom att det är en suzuki tvåtaktare har hittat en bricka på den dock där det står följande: T250 - 35072.

Mvh
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Suzuki tvåtaktare T250 säger du... OK, då är det nog ingen 500 utan snarare en 250 du har, men det förändrar ju inget beträffande tändningen.
Om det är en 70- eller 80-talare, har den högst sannolikt brytarspetsar nånstans innanför ena sidokåpan, och dessa brytarspetsar ska vara kopplade till minus på tändspolarna. Bör vara ett par brytarspetsar per cylinder/tändspole, så det ska vara en kabel till minus på varje spole. (Det går teroetiskt att ha bara ett par brytarspetsar, som då ska mata bägge tändspolarna, men det är ovanligt. Även då ska brytarspetsarna gå till minus på bägge spolarna)
Om du stått med tändningen på i nån timme, kan du ha bränt brytarspetsarna eftersom det går ström genom en sluten brytarspets - åtminstone den ena är sluten med stillastående motor, möjligen bägge beroende på vilket läge vevaxeln står i.
AC
288
AC Cobra
535dT X-Drive 2013
Det stämmer säkert att det är en 250cc, fick för mig att det var en 500cc då det står 247cc på varje cylider :)

Det roliga är att jag har fått gnista på båda stiften nu, jag hade helt glömt bort att det suttit 2 fler kablar helt enkelt, jag tog svart och vit från gammla kabelstammen och satte på varsin - på tändspole nr 1 och 2. Måste bara kolla så att jag har rätt kabel på rätt spole så det tänder rätt cylider när kolven är uppe.

Så nu fungerar det :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.