|
|
|
|---|---|
|
Hej Har en 320dA 150hk -02 som jag är väldigt nöjd med, funderar över vad jag kan göra utöver ordinär service enligt bok för att få den att hålla så bra som möjligt i framtiden. Bilen har gått ca 24'mil och är fullservad på BMW hela sitt liv. Det jag tänker på är saker som tex byta olja i automatlådan, byta motorolja med kortare intervaller för att spara turbon mm. Förslag? Turbon är bytt vid ca 15'mil, det är ett relativt normalt bytesintervall för dessa vad jag förstått. Vilka delar får ses som "förbrukningsvara" om man har för avsikt att närma sig 40'mila-gränsen? Dämpare, bromsar, bussningar är självklart, men tex automaten?, brukar de klara sig UA på riktiga långmilare? När tror ni man kommer till en punkt där risken för stora haverier i drivlina etc är för överhängande? | |
|
Om automaten funkar bra fortfarande så är det ok att byta automatoljan, när du byter så var uppmärksam på om spilloljan luktar mycket bränt eller är väldigt svart/oxiderad - det kan indikera en framtida renovering. Vid ett byte med nertag av tråg så går det i en hel del olja (4-6 liter?) och du MÅSTE ha exakt samma olja som innan; LA 2634 eller LT 71141 tror jag den hette? I tråget finns antagligen magneter som ska rengöras och läggas tillbaks igen. Att fylla till rätt nivå är inte helt enkelt, proceduren finns beskriven i flera trådar, tempen på oljan måste vara runt 40-45 grader för att lådan ska vara korrekt fylld. ___________________________________________________________ Iom att du har en turbomotor så är något tätare byten av motoroljan en bra idé, 1500 mils intervall är väl ett bra riktmärke. Kolla eller ännu hellre byt alla slangar som går till och från turbon, ta loss och kolla även övriga slangar som tillhör vevhusventilationen så att de inte är helt igenkleggade. Damaskerna till drivhjulsknutarna bör också bytas så småningom. Mvh |
|
|
Tack för svaret!, Kanske värt att försöka få någon automatlåde-kunnig person känna på lådan. Må vara osant men det känns lite som att fråga gemene BMW-meck är lika tillförlitligt som att fråga en spåtant. Har för mig att jag läst om automat-kunnigt folk i 08-trakten, kanske skåne har något jämförbart? Tips någon? Bortsett från turboagget så brukar dieselmotorerna hålla rätt bra vad jag förstått? Det man hittar om man söker är främst mirelaterade problem med bränslepumpen, MAFen, länkarmar, rost, turboagg. heöt enkelt att dessa delar är förbrukningsdelar på längre sikt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.