AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.023

Kylproblem i köer

ka
50
kapten
528i -98
Hade ett problem med kylningen för någon vecka sedan ! Identifierade det som att elfläkten inte fungerade som den skulle. Den gick varm när jag hamnade i köer, så det verkade logiskt.

Har nu bytt fläkten mot en helt ny. Det verkade fungera helt OK!
Men idag när jag hamnade i köer gick värmen upp igen men den släppte efter ett tag, när den väl släpper så kyler den ner ganska snabbt.

Kan det vara termostat eller kanske vattenpumpen ?

Någon som känner igen probelmet ?
/Hasse

Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Kolla om kupevärmen samtidigt lägger av --> luft i systemet.

Lufta. Om det kommer tillbaka leta läckage. En vanlig orsak
är just läckage in/ut via vattenpumpens axel. Dvs luft kan komma
in den vägen. Kolla även nivån på kylarvätskan o kanske fyll på
någon dl.

Svekke
ka
50
kapten
528i -98
Hur luftar man kylsystemet på en e39'a ?
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Bra tips här:
Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Normalt är det den remdrivna fläkten som skall gå in och kyla. En sliten viscokoppling kan nog ge dina symptom.
Visa användare
138
sutko
bruksbil
fattar inte det "ELFLÄKTEN" som Kapten skrev....det är ingen elfläkt på en e39 eller hur?

sutko
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Jag har då elfläkt på min e39 : p
jag har också en elfläkt men den är till ACn , finns kanske olika fläktsystem?

kolla som Svekke säger om värmen försvinner,

annars kan de ju vara så att din viscokoppling är dålig, men du kanske hadde ACn på i den där kön ,så de va ACfläkten som startade och värmen sjönk?

Visa användare
211
Boulejohan
316i -93
540 IAT -02 med M-paket
Hejsan!

Jag hade samma symptom på min 540 och bytte vattenpump inkl termostat för två tre veckor sedan och problemet är som bortblåst!

MVH

JIKen
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Kondensorfläkten kallas även auxilliary fan och ska gå in och kyla motorn vid behov, även om AC´n är avslagen.

Ju nyare BMW desto högre temperaturer, att kylvattenmätaren tillfälligt går över mitten gör inget, det är helt enkelt termostaten som väntar med att öppna en liten stund.

Länk

Att byta vattenpumpen i förebyggande syfte är annars ingen dum idé.

Mvh
Elfläkt finns på alla E39. Beroende på före eller efter 09/98 så är det 2-stegs eller steglös funktion på fläkten. Den styrs både av trycket i AC-systemet och temperaturen på kylvätskan. Viscofläkten varvar sällan upp över sitt normala varvtal på runt 300 rpm och är bara verksam vid nästan stillastående, sen tar fartvinden över jobbet.

FP
ka
50
kapten
528i -98
Efter att ha bytt elfläkten och luftat systemet ordentligt så har det fungerat tills nu. Bilen började gå varm igen men när jag luftade systemet igen verkar det fungera.

Tror jag skall byta vattenpump och termostat för att förebygga fler "incidenter".

Har någon en beskrivning på hur jag byter vattenpump ?
Har gjort det förut men det var längesedan !
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
"Svekke" hade ett bra länk-tips nästan överst i tråden.
Här kommer det som favorit i repris: Länk

Mvh
Patrik

___
B M W
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.