|
|
|
|---|---|
|
Hej alla entusiaster. Idag fick jag mina stålomspunna bromsslangar till 540:n. Jag tänkte passa på att uppgradera dessa då det ändå var dags att byta bromsvätska. Dock så blev jag lite fundersam när jag packade upp dessa. I paketet fanns 2 längre slangar samt 2 kortare alltså 4 st totalt. Jag har fått för mig att det skulle vara 6st slangar totalt fram + bak. Har jag fått det om bakfoten? Ska man använda ngn speciell bromsvätska eller duger det med original? Det stod att slangarna passade 5-serien "saloon" men ej M5. Jag har ju standard 540 bromsar så det borde väl vara okej,lite jobbigt om de inte passar när man står där med bilen upphissad. Tacksam för info:) Vh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk | |
|
Nu har jag iofs en e46, men det borde inte vara nån större skillnad. Minnet säger att det exakt samma bromsar/ok på mina tidigare 530:or Det är 4 slangar och jag kan inte se hur det skulle kunna vara 6. Utan att låta förmäten ;-) det är ju fyra bromsok och det du byter ut är de mjuka slangarna som sitter där idag. En slang till varje hjul/bromsok s a s. Fram till varje hjulhus har du metallrör, som från hjulhuset längs med fjäderbenet ut till oket är bytt mot en slang för att kunna flexa när hjulet rör sig. Då jag själv bytte på min e46:a var det bara 4 slangar att byta, minns inte om dom var olika långa men misstänker att det var så och att de längre ska vara fram då man ju bör kunna svänga :-D Byt ett i taget, gå i denna ordning högerbak - vänster bak - höger fram och sist vänster fram. Fick en förklaring till varför man skulle ta denna ordning men minns inte den... Om du tänker dig att ändå passa på att byta all vätskan (så mycket sk_t jag fick då jag kallade det för olja... :-D tydligen stor skillnad mellan olja och vätska här) så kanske det spelar mindre roll i vilken ordning man byter slangarna. Jag tog i den nämnda ordningen iom att jag inte hade för avsikt att byta all vätskan.. Om du inte kör mycket på bana osv tror och anser jag att du kan köra med standardvätskan. Det finns visst två sorter DOT4 och DOT5 och man kan inte blanda dessa. Minns inte vilken sort det ska vara men BMW eller Mekonomen vet. När du väl fått ihop det och systemet är korrekt luftat kommer du att känna en viss skillnad men inte en JÄÄÄÄTTEstor inte. Det tar fortare och stummare och är skillnad mot standard ja visst men inte WOW liksom Mina tips och min egen erfarenhet, varsågod. Lycka till och mycket nöje med dina nya slangar och fräscha bromsvätska! Niklas Fransosen |
|
|
Hej Niklas. Tack för ditt utförliga svar:) Ja, det stämmer som du skriver det är fyra slangar till E39. Det som jag dock blandade ihop det med var att till E38 (som ju är store bror till E39:an) skall tydligen ha 6 slangar. Var de två extra ska sitta har jag dock ingen aning om. Nej, jag kommer inte att sysla med bankörning så jag tror precis som du att original bromsvätska duger fint. Tror inte heller att det infinner sig ngn större "wow" känsla med de nya slangarna men skönt att byta dessa då bilen rullat +17.000 mil. Tycker bromsarna på 540:n är super sköna. Riktigt "suger tag" när man bromsar in. Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jag skulle byta till metallomspunna vid förra bromsoljebytet, men pga slangarnas infästning (nippeln) mot bromssöret var lite olika längd på som gjorde att de glappade fick jag avbryta för jag hade inga tillräckligt stora brickor att lägga i mellan. Undrar just var jag la dessa slangar nånstans brickor fixade jag på jobbet. hmm:) ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hasso: Ja, det lät ju inte roligt. Mina slangar är av märket Goodridge och ska enligt specen passa alla E39 "saloon" förutom M5. Får se i nästa vecka då jag ska till min mek för lite oljeservice m.m. Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.