AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.778

motor stopp pga oljeläckage

ja
9
jammes
BMW M3 SMG -98
Hejsa! skulle gärna ha lite förslag till vad min M3 har råkat ut för.

Va ute och körde idag och hade en väldigt trevlig åktur tills att jag såg en vit rök bakom mig som om det kom från min avgasare. Men röken försvann ganska så fort och jag tänkte inte på det mer, så efter en stund så ser jag att både batteri lampan och olje lampan lös i ca en sekun och sammtidigt som motorn bara la av.
Både varvmätaren och hastighets mätaren sjönk till noll direkt då.
Jag öppnade motorhuven och det rök ganska så rejält därifrån.
jag kollade på passagerar sidan och fick en chok av att se att den va full av motor olja. Jag kollade då oljestickan och den va snustorr. Under bilen va det fullt av motor olja. Bilen står nu på BMW i k-stad och jag väntar på besked om vad det kan va för fel på bilen. Men jag fyllde på olja och försökte att starta sen, motorn vibbrera till lite och sen lät det bara ett tickande ljud som försvann efter ett par sekunder utan att det hände något. kan jag ha skärt motorn eller kan det va något annat fel?

J.K
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Det låter onekligen (tyvärr) som ett totalras i maskin, förmodligen med sprucket motorblock. Kan bli dyrt det där...
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Usch, hoppas det löser sig, försök i alla fall inte starta den igen innan du vet vad som hänt. Eftersom det gått så lång tid sen dit första inlägg kanske du redan vet svaret?

//Bjersér

BMW - over 300 (s)miles/hour
ja
9
jammes
BMW M3 SMG -98
Tack för er omtanke!

Ja, jag har fått svar av bmw i k-stad, motorn hade rasat (skurit) och det gick inte att rädda den alls. Eftersom de forsa ut olja så hann inte ens oljelampan lysa så jag hade ingen chans att upptäcka det. Dagen efter olyckan så ringde mitt försäkringsbolag (if) och sa till mig att dom inte kunde täcka någontin alls eftersom min M3:a hade rullat 10300 mil. Jag trodde först att dom skojade med mig, men som tröst så täcker vi bärgningen sa kärringen. Jo tack svarade jag, men min motor då? vem ska täcka den? det får du göra själv sa hon. Jag va så förbannad så jag la på luren i örat på henne. Jag ringde snubben (företaget) jag köpte bilen av och sa vad som hade hänt. Vi kom överen om att jag skulle få betala en summa och han andra hälften av summan och jag skulle få en inbyttes motor. så allting löste sig till slut och jag får min pärla tillbaka tillbaka. Men jag kan fortfarande inte andas ut förren allt är fixat med bilen. Ps jag har helförsäkrning på bilen!

Mvh jamme

J.K
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Ja försäkringsbolag kan vara jävliga, men å andra sidan är de företag som drivs med vinstsyfte det vill säga om de ser en chans att slippa undan tar de den, tyvärr...

Har du haft den länge? Om du bara haft den ett litet tag så borde firman ta kostnaden eller så kan du kanske häva köpet? tyvärr är det så att en modern bil, bmw eller inte, som skär vid 10k mil är inte underhållen som den skall.

Men se det från den positiva sidan, du finner i alla fall nya vänner här på forumet ;)

//Bjersér

M3
87
M3limo95
Bmw 520D e61 -08
Tyvärr så tar dom flesta f-bolagen bara maskinskada upp till 10.000 mil eller tex visst antal år. Eller om det en import bil.
ja
9
jammes
BMW M3 SMG -98
Bilen är underhållen som den ska men dom hade missat att spänna skruvarna till min vanos när dom gjorde ett vanos byte. Om jag uppfatta det rätt från bmw så va min vanos full med olja för att det hade kommit in där från motorn och att skruvarna hade gått av helt medans jag körde.

J.K
M3
87
M3limo95
Bmw 520D e61 -08
Fel av mig vissa bolag tar inte maskinskada på import bilar.
/Anders
Om dem missat spänna skruvarna är det ju dem som borde betala den nya motorn?
ja
9
jammes
BMW M3 SMG -98
Jo, det tyckte jag oxå men jag blev erbjuden en ny bil.
Men till min besvikelse så har dom ingen annan M3:a och dom snackar om att det inte är det lättaste att hitta en ny motor till min bil. Jag tror att det är bullskit.

J.K
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Jävligt trist historia! Vet hur de känns och hur dyrt de kan bli! Säkerligen kommer några här inne ihåg min historia och vad som hände med min bil bara en kort tid efter jag köpt den. Då kändes de som ... ja jag vet inte vad, men de kostade mig 72 000:-. Idag är jag dock tacksam att de hände då jag har en motor med så gott som allt nytt inuti och de ekonomiska hål de grävde har jag rett ut. Men som sagt, 2005 va inte mitt lyckoår precis och 2008 verkar inte bli ditt :(

ja
9
jammes
BMW M3 SMG -98
Nej, de kan man lugnt säga att det inte är mitt lyckoår. Men vad ska man göra när en sån grej händer? de värsta är att det inte va mitt fel de som hände utan de va deras fel. Vad hände med din bil? samma grej som min eller?

J.K
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Om de har orsakat haveriet skall de naturligtvis ersätta dig! Och om de inte finner en motsvarande bil så får de väl hosta upp pengar så att du kan gå ut och köpa en själv.

//Bjersér

ja
9
jammes
BMW M3 SMG -98
Jag har fått goda nyheter idag om att dom har hittat en ny motor till mig som gott mycket mindre än min gamla som skurit. Men jag blir tvungen att betala en liten summa ändå och det känns som att jag kan leva med det, huvud saken är att jag får min bil tillbaka.

J.K
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.