AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.256

Hur rengöra stänkplåtarna i plast fram undertill på E34?

Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Någon som har några bra tips på hur man enklast rengöra dessa plastdetaljer? Det handlar om #23 och #7 på denna Länk skissen. Här är en Länk bild där man kan se #7 undertill på min bil.

Problemet är att oljeläckage under längre tid har tillsammans med grus har ingått någon "organisk" förening med plasten. Provat kallavfettning men det gav inte något större resultat. Är enda alternativet massor av kallavfettning och sitta på knä och skrapa rent dessa plastbitar? Eller finns det roligare kemikalier där ute?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag plockade bort mina på 523:an vid ett oljebyte för ett tag sedan...massor med grus,en halogenlampa,någon mutter(undrar vad den kommit ifrån) + "oljesmet"..
Tog högtrycken + avfettning som rensade det mesta..
Men ok...helt som nytt är/blev det ju inte.

Är man pedant så får man väl kosta på sig nya i absolut värsta fall,eller bättre beggade :)
Nää...finns säkert något fint litet medel som gör det skinande rent,men jag har inte det svaret hur som helst..

Mvh Janne.
Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Är i första hand ute efter att bara få bort all olja och klägg. Var ju lika kletigt efter kallavfettning och varmt vatten från vanlig slang :-(
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok...jag fick bort skiten med riktig kallavfettning+borste+högtryck...dvs i den mån man menar att det bara blev lite "ränder" kvar...
Men det kanske torde räcka även för dig?

Mvh Janne.
Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det får duga - högtryck verkar vara ett måste dock. Får gå på det. Hade dock hoppats på ett mirakelmedel som man kunde spruta på och spola av - men det finns väl bara på TV :-)
Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nu har jag äntligen börjat göra något åt de enorm skitiga stänkplåtarna. Eftersom jag inte hade någon högtrycksspruta så provade jag mig fram lite.

Det enklaste jag hitintills kommit på är att först blaska på med lacknafta (jag tror vilket petroleumbaserat lösningsmedel som helst fungerar) och därefter skrapa bort det värsta med Biltemas packningsskrapa. Med tanke på hur hårt detta satt samt hur tjockt lagret var (nästan upp till 2 mm på vissa ställen - värre än Kanadas oljesandsfält) så tror jag inte att jag skulle lyckats med högtryckssprutan. Detta är stänkplåtar som inte rengjorts sen -88 och 35000 mil med en del oljeläckage de sista 15000 milen.

Därefter tog jag en tygtrasa (gamla handdukar och t-shirts fungerade finfint) och tog bort den värsta gojjan.

Sen blaskade jag på med ännu mer lacknafta och torka/gno med tygtrasor (fungerade bättre med tyg än med papper). Detta upprepade jag ett par gånger. Provade sen på en liten bit att avsluta med kallavfettning och torka rent med tyg/papper - det blev riktigt rent.

Nu har jag bara kanter/hörn och finputs kvar - men en timme med lacknafta+kallavfettning+packningsskrapa+tyg+papper så verkar man kunna rengöra dessa stänkplåtar även om de är tokgrisiga :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.