|
|
|
|---|---|
|
Imorse när jag körde till jobb så tryckte jag på knappen till rutorna, alltså luften går till rutorna och på full effekt. Men när imman var borta och jag skulle trycka tillbaka så att luften kommer på mig istället, så gick inte fläkten ner i varvtal alls! Luften kommer på mig och det går fortfarande att få luften dit man vill med knapparna, men fläkten går för fulla muggar hela tiden och den går inte att stänga av eller sänka. Nu har jag precis skruvat av ena batterikablen och håller tummarna för att fläkten ska "nollställas" men med mitt vanliga flyt så lär den väl inte göra det. Så, har någon något tips på vad det kan vara för fel? Jag har sökt på forumet men inte hittat någon med just mitt problem. Bilen är en 316i touring e36 (-97) med klimatanläggning. | |
| Sök på "fläktmotstånd". Det är inte ett motstånd egentligen på din bil utan ett effektslutsteg, men många kallar det just fläktmotstånd. Misstänker det, särskilt om fläktstapeln i displayen reagerar på knapparna. | |
|
Tack för ditt svar! Jo "fläktstaplen" på displayen fungerar som den ska när man ökar/minskar fläktstyrkan! Jag har nu läst på ännu mer och "fläktmotståndet" verkar vara en riktig klassiker på e36:orna. Läste även om att någon löddning kan vara dålig men DET ger jag mig inte in på, då får man vara glad om bilen öht startar när jag är klar med den. Det verkar vara lite klurigt var motståndet sitter, läste att vissa inte hittade sina alls? Någon som vet exakt var det sitter på min bil? (import, om det spelar någon roll) |
|
| Mailade Bmw i Helsingborg igår och frågade vad ett fläktmotstånd kostar, 1195 kr... Betala så mycket för en liten reservdel när man inte ens vet om det är den som är sönder, det får jag göra när jag känner att ekonomin verkligen tillåter det. Det jag tänkte göra nu är att helt enkelt rycka säkringen till fläkten och undrar då, kan man göra det utan att något dåligt händer? | |
|
Det som händer är väl att du får dåligt med syre och immiga rutor om du tar ur säkringen :) Här finns en del begagnatalternativ. Artikelnumren står nämda, så kolla upp ditt nr. om du hittat på slutsteget/"motståndet": Länk |
|
|
Haha, men det är väl inget som en nedhissad ruta inte kan lösa? ;) En bunke värmeljus på vinter kanske? Oj, där var jag ju och kollade men missade helt det där, tack så mycket! I helgen tar jag ett ryck och försöker hitta det lilla motståndet. Läste om en kille vars motstånd bara var ärjat, efter att han rengjort det så funka skiten perfekt igen! Hoppas kan man ju... :) Stort tack för hjälpen Anders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.