AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.658

gasdämpare baklucka e39 byte

bi
59
bibi
523iA touring -98
Någon som har bytt gasdämpare på sin touring? Det jag undrar över är om/hur man monterar ner taket för att komma åt? Luckan är tung att öppna och stänga och den går inte på hydraulik. Om jag öppnar glasluckan först är den tung och går inte ända upp, sedan väger själva bakluckan mindre men går ju inte att få upp helt. Luckan håller sig dock uppe.

Women loves BMW
bi
59
bibi
523iA touring -98
Svarar mig själv. Taket behövs ej plockas bort, gasdämparna är lätta att byta men kostar pengar, på mekonomen drygt 600kr /styck + moms. Fick bättre pris hos en bekant. Luckan har lättat.

Women loves BMW
Hej, hur bar du dej åt för att byta dom? Skulle behöva byta själv på min,
hörde med BMW som skulle ha 3000 för att byta, lite dyrt tyckte jag men
dom verka ju inte vara helt lätt att byta.
To
17
Toren
523i Touring -00
Har samma problem med min lucka. Behövs det specialverktyg eller räcker det med sunt förnuft och klokhet?
bi
59
bibi
523iA touring -98
Ta bort listen som är vid taket, sedan tar du bort plastskyddet från gångjärnet. Det är lite pilligt att få loss elkablarna.
Sedan tar du bort C-clipset i ytterändan på dämparen. På insidan sitter dämparen monterad på en kula så den är ganska lätt att bända loss rätt uppåt. Använd en lång skruvmejsel eller litet bräckjärn och bänd loss dämparen från kulan längst in.
Smörj gångjärnen ifall dom kärvar. Dom blir utsatta för salt och regn.
Gör tvärtom när du monterar tillbaka ;)

Women loves BMW
bi
59
bibi
523iA touring -98
PS Det största problemet med att luckan gick trögt var gångjärnen även om dämparna var kassa.

Women loves BMW
Tusen tack för tipset bibi, skall köpa ut dämpare framöver och byta dom.
Visa användare
539
idde
320d touring -08
523 Touring -97
bibi---->
vad skall man smörja dem med???

Min bil: Länk
Ub
262
Ubbe_530d
525d Touring -08
530d Touring -01
Skulle nog behöva byta på min kärra oxå.

Biltema säljer gasfjädern till bakluckan för 299:- samt den för glasrutan för 169:-. Snäppet bättre priset ovan på 750:- =)
bi
59
bibi
523iA touring -98
Idde: smörja med vanlig rostolja (5-56) och vanlig motorolja.

Ubbe: Tyvärr så finns dom inte där för 39karossen, har kollat. Det har funnits tidigare.

Women loves BMW
be
270
beemwepaouer
523A Touring -98
Alfa Romeo 75 3.0 America -90
Alfa Romeo 156 2.0 TS -98
Hej Bibbi, hur fick du dit kulkopplingen igen? Jag vågade själv inte bända loss min gamla gasfjäder då jag trodde det skulle bli svårt att få dit den nya utan att bända sönder ytterplåttaket.
gu
159
gusse
320i Touring 2009
"Ta bort listen som är vid taket, sedan tar du bort plastskyddet från gångjärnet."

bibi: hur får man bort listen utan att göra sönder något? Det känns som det är lätt att bryta av nån liten plastflärp?
Ub
262
Ubbe_530d
525d Touring -08
530d Touring -01
Jag stod då iaf och höll i bägge två för mindre än en månad sen på Biltema
så då måste dom ha utgått väldigt nyss, finns iaf med på hemsidan.
Länk
Länk

bi
59
bibi
523iA touring -98
beemwee....: Det är ganska enkelt att trycka dit den, det finns ju ett hålrum där, så du kommer inte åt taket.

gusse: visst är det så, men måste ju försöka iaf tycker jag. Du kan ju försöka med att värma plasten försiktigt med en hårtork, det gör plasten mjukare och kanske lite enklare att ta loss. Det är ju inte gjort för att tas bort känns det som men man får ju chansa lite och ha tur.

ubbe: attans, förlåt! Du har visst rätt, någon som säger satan här bakom mig *hehe*. Mekonomen är vart vi kollat, de har utgått hos dem. Blir ju billigare hos biltema än där vi beställde, borde kolla kvalitetsskillnaden egentligen. Tack för tipset!!

Women loves BMW
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.