|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag håller på att byta silentblocken på min 518i -82 och har stött på ett irriterande problem. Jag får inte loss de mindre bultarna/muttrarna som håller fast plåten vid chassit (de som ska vara 13mm). Jag får inte riktigt grepp om dem med något verktyg, och trots åtskilliga mängder rostlösare rör de sig inte ur fläcken. Jag har börjat fundera på om jag kan borra bort dem, men då måste jag kunna köpa nya. Så, någon som vet vad det är för bultar/muttrar som sitter där, och var man kan tänkas köpa dem? | |
| Slipa bort rosten från dom och svetsa på en mutter. Sen byter du ut dom mot vanliga varmförzinkade bultar, så skulle iaf jag göra. Om du är originalfreak så kan ju BMW alltid fixa fram originalbultar till dig. | |
![]() 13.411 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det är #4 i denna Länk skiss du tänker på? Det är vanliga M8x20 skruvar (ZNS betyder de har fått ett tunt zinkaluminium lager för ökat korrosionsmotstånd). Men det är bara två skruvar på varje sida - inga muttrar - det är dess M8 skruvar du försöker lossa alltså? Skulle inte rekommendera att borra ut dem. Dels är det M8 vilket tar ett bra tag att borra ur samt att du måste borra för hand vilket gör att det är stor chans att borra fel vilket inte är så kul när skruvarna sitter direkt i chassit. När det gäller vanlig elförzinkad M8x20 skruv (elförzinkade skruvar ger ett kortare korrosionsmotstånd än ZNS skruvar) med 8.8 hållfasthetsklass finns att köpa varsomhelst. Biltema säljer 10st för 8.90 (art.nr 19-549) men annars har Bauhaus och Hornbach självplockning av denna typ av skruv. Slinter hylsorna? Vilka verktyg använder du nu? De kan sitta lite hårt men ska gå att lossa. Vad du måste ha är en 13 mm sexkanthylsa med "rundade" hörn. På Biltema finns 13 mm hylsa med Round-Corner teknik och 1/2" fattning för endast 14.90 (art.nr 10-305) och till detta ska du ha det längsta ledhandtag du kan hitta. Biltema har ett bra med 1/2" fattning och längd på 460 mm som vid stor belastning sviktar lite lite men fungerar i övrigt mycket bra (art.nr 10-986). Med en ovanstående uppsättning verktyg skall det gå. Bäst vore en mutterdragare men eftersom du inte provat med detta ännu antar jag du inte har en sådan. |
| Nej, jag är inte orginalfreak :P Så jag kan byta till en vanlig varmförzinkad bult. Problemet är väl främst att jag inte har någon svets, så jag kan inte svetsa fast någon mutter på den. | |
| Och ang. skissen, nej det är #7 som problemet gäller, 4an har jag lyckats lossa. Ska se om jag kan få tag i en med rundade hörn, kan vara det som är problemet, för hylsorna slinter. | |
Skrev fel - menade #7 men skrev #4 :-) Rekommenderar att alltid använda hylsor med rundade hörn speciellt vid sådana här utsatta områden. De är helt klart bättre i sin funktion. Biltema kallar sina Round-Corner men Kamasa, Bahco och andra har andra namn på sitt system men gör samma sak. Slinter du redan nu kan det vara svårt att få bra grepp. Då är Ambush förslag det som fungerar finfint. Vad för verktyg använder du nu? |
|
Jag har försökt med hylsnyckel (vet inte om det "rundade" hörn, hur ser man det?) , med skiftnyckel, med polygrip, med rörtång och med ringnyckel. Har plockat fram dremmeln och "skurit" lite, och kan konstatera att det ser ut som om bult, ring och plåt sitter i ett. Har som sagt inte heller svets. |
|
Inuti hylsan är det inte bara raka kanter utan där varje kant möts är det avrundat. Tror följande Länk bild ger en bra bild på det hela. Kan tänka mig att skruven, brickan och plåten har rostat ihop något. När det är rost inblandat och lite tröga skruvar är en bra hylsa (se ovan) och ett långt ledhandtag de enda verktyg som passar till jobbet. Man får inte bra kraft med spärrhandtag eller ringnyckel. Och undvik alla hylsor med 12-kant som de flesta ringnycklar och äldre hylsor har. Använd alltid endast 6-kan hylsor! Speciellt vid liknande ställen. Det låter som stor risk att skruvskallen är något rundad efter skiftnyckel, polygrip, rörtång och ringnyckeln. Prova med en 6-kant rundad hylsa och ett långt bra ledhandtag. Andra steget är mutterdragare som kan slå loss skruven på ett bättre sätt än vad man kan göra när man bara drar loss dem. Sista utvägen är som Ambush säger att svetsa fast mutter och dra loss. Skulle normalt sett rekommendera att elda på skruven men då det är lite väl nära chassit och underredet vågar jag inte göra i detta fallet. Risken är att man eldar lite mer än vad man tänkt... |
Lite off-topic varning men mer om rundade hörn. Denna bilden Länk visar Kamasa Tools Optipunkt teknik för 6-kant hylsverktyg. "Rundade hörn" gör att kraften fördelas på en större yta av muttern/skruvskallen och även förflyttar kontaktpunkten mellan verktyg och skruvskalle/mutter ifrån det skarpa hörnet där det är som svagast. Detta tillsammans gör att man reducerar risken att deformera och dra skallar runda. |
| Fick låna en rundan 13mm av grannen med jättelångt skaft. Tack vare det fick jag loss ena bulten. Tyvärr har jag väl helt enkelt slitit för mycket i den andra, så den är ganska rundad och hylsan fäster inte. | |
Fint du fick loss den ena iallafall! Funderade på, eftersom du inte har svets, om det inte är möjligt att ta en likadan bra 12 mm hylsa och slipa ner de raka kanterna på skruven tills du får på 12 mm hylsan och sedan dra loss den? |
| Mm, har försökt, gick inte så bra..var svårt att få kanterna raka, men ska se om jag lyckas, var nära nyss. | |
| Nu har allt misslyckats... ska försöka skära bort huvudet och borra bort resten. | |
| Ångrade mig :P Kom på att jag inte vill riskera att förstöra bilen. Försöker slipa ner ytterliggare en storlek... | |
| Svetsa på en mutter, gärna med större nyckelvidd. | |
| Japp, alla har sagt svetsa, men problemet återstod: har ingen svets. Men hsh så har jag lyckats lossa den nu genom att slipa ner den till 11mm. | |
| Trägen vinner!:) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.